Elektronische maaltijdcheque breekt door

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Bijna twee jaar geleden werd de elektronische maaltijdcheque geïntroduceerd, maar tot eind vorig jaar werd er echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit jaar breekt hij echter volledig door, zo blijkt uit een enquête van Comeos.

Al kwart van betalingen met maaltijdcheques

"Het is het verhaal van de kip en het ei", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel: "Je moet eerst een brede aanvaarding hebben bij handelaars alvorens de werkgevers volgen. Nu je met de e-cheques in steeds meer handelszaken kunt betalen, gaan de werkgevers ook overstag. Eén maaltijdcheque op drie is vandaag al elektronisch."

 

Dat merken ze aan de kassa van horecazaken en supermarkten maar al te goed: "In horecazaken groeide het aandeel van de e-cheques van januari tot nu met 300%. Zowat 15% van de betalingen met maaltijdcheques gebeurt daar nu elektronisch. In de supermarkten, waar de e-cheques heel snel werden aanvaard, is het aandeel nu al 25%."

 

Papieren versie afschaffen

Nu de doorbraak een feit is, vindt Comeos het de hoogste tijd om de papieren versie af te schaffen. Want nu "moet je als handelaar blijven opdraaien voor de kost van het behandelen van die papiercheques" terwijl je ook nog eens "de transactiekost per elektronische verrichting" moet ophoesten.

 

Zelfs dan blijft de Comeos-topman echter maar een koele minnaar van de elektronische versie: "De beste oplossing blijft een totale afschaffing van de maaltijdcheque. Dit blijft een kunstmatig instrument – het zou voor iedereen een goede zaak zijn mocht het bedrag gewoon maandelijks, netto, bij je loon worden gestort."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top