Elektronische maaltijdcheque breekt door

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Bijna twee jaar geleden werd de elektronische maaltijdcheque geïntroduceerd, maar tot eind vorig jaar werd er echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit jaar breekt hij echter volledig door, zo blijkt uit een enquête van Comeos.

Al kwart van betalingen met maaltijdcheques

"Het is het verhaal van de kip en het ei", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel: "Je moet eerst een brede aanvaarding hebben bij handelaars alvorens de werkgevers volgen. Nu je met de e-cheques in steeds meer handelszaken kunt betalen, gaan de werkgevers ook overstag. Eén maaltijdcheque op drie is vandaag al elektronisch."

 

Dat merken ze aan de kassa van horecazaken en supermarkten maar al te goed: "In horecazaken groeide het aandeel van de e-cheques van januari tot nu met 300%. Zowat 15% van de betalingen met maaltijdcheques gebeurt daar nu elektronisch. In de supermarkten, waar de e-cheques heel snel werden aanvaard, is het aandeel nu al 25%."

 

Papieren versie afschaffen

Nu de doorbraak een feit is, vindt Comeos het de hoogste tijd om de papieren versie af te schaffen. Want nu "moet je als handelaar blijven opdraaien voor de kost van het behandelen van die papiercheques" terwijl je ook nog eens "de transactiekost per elektronische verrichting" moet ophoesten.

 

Zelfs dan blijft de Comeos-topman echter maar een koele minnaar van de elektronische versie: "De beste oplossing blijft een totale afschaffing van de maaltijdcheque. Dit blijft een kunstmatig instrument – het zou voor iedereen een goede zaak zijn mocht het bedrag gewoon maandelijks, netto, bij je loon worden gestort."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top