Elektronische maaltijdcheque breekt door | RetailDetail

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Bijna twee jaar geleden werd de elektronische maaltijdcheque geïntroduceerd, maar tot eind vorig jaar werd er echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit jaar breekt hij echter volledig door, zo blijkt uit een enquête van Comeos.

Al kwart van betalingen met maaltijdcheques

"Het is het verhaal van de kip en het ei", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel: "Je moet eerst een brede aanvaarding hebben bij handelaars alvorens de werkgevers volgen. Nu je met de e-cheques in steeds meer handelszaken kunt betalen, gaan de werkgevers ook overstag. Eén maaltijdcheque op drie is vandaag al elektronisch."

 

Dat merken ze aan de kassa van horecazaken en supermarkten maar al te goed: "In horecazaken groeide het aandeel van de e-cheques van januari tot nu met 300%. Zowat 15% van de betalingen met maaltijdcheques gebeurt daar nu elektronisch. In de supermarkten, waar de e-cheques heel snel werden aanvaard, is het aandeel nu al 25%."

 

Papieren versie afschaffen

Nu de doorbraak een feit is, vindt Comeos het de hoogste tijd om de papieren versie af te schaffen. Want nu "moet je als handelaar blijven opdraaien voor de kost van het behandelen van die papiercheques" terwijl je ook nog eens "de transactiekost per elektronische verrichting" moet ophoesten.

 

Zelfs dan blijft de Comeos-topman echter maar een koele minnaar van de elektronische versie: "De beste oplossing blijft een totale afschaffing van de maaltijdcheque. Dit blijft een kunstmatig instrument – het zou voor iedereen een goede zaak zijn mocht het bedrag gewoon maandelijks, netto, bij je loon worden gestort."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top