Elektronische maaltijdcheque breekt door | RetailDetail

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Elektronische maaltijdcheque breekt door

Bijna twee jaar geleden werd de elektronische maaltijdcheque geïntroduceerd, maar tot eind vorig jaar werd er echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit jaar breekt hij echter volledig door, zo blijkt uit een enquête van Comeos.

Al kwart van betalingen met maaltijdcheques

"Het is het verhaal van de kip en het ei", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel: "Je moet eerst een brede aanvaarding hebben bij handelaars alvorens de werkgevers volgen. Nu je met de e-cheques in steeds meer handelszaken kunt betalen, gaan de werkgevers ook overstag. Eén maaltijdcheque op drie is vandaag al elektronisch."

 

Dat merken ze aan de kassa van horecazaken en supermarkten maar al te goed: "In horecazaken groeide het aandeel van de e-cheques van januari tot nu met 300%. Zowat 15% van de betalingen met maaltijdcheques gebeurt daar nu elektronisch. In de supermarkten, waar de e-cheques heel snel werden aanvaard, is het aandeel nu al 25%."

 

Papieren versie afschaffen

Nu de doorbraak een feit is, vindt Comeos het de hoogste tijd om de papieren versie af te schaffen. Want nu "moet je als handelaar blijven opdraaien voor de kost van het behandelen van die papiercheques" terwijl je ook nog eens "de transactiekost per elektronische verrichting" moet ophoesten.

 

Zelfs dan blijft de Comeos-topman echter maar een koele minnaar van de elektronische versie: "De beste oplossing blijft een totale afschaffing van de maaltijdcheque. Dit blijft een kunstmatig instrument – het zou voor iedereen een goede zaak zijn mocht het bedrag gewoon maandelijks, netto, bij je loon worden gestort."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.