Elektronische maaltijdcheque officieel gelanceerd

Elektronische maaltijdcheque officieel gelanceerd

Donderdagochtend (1 december) heeft ontslagnemend economieminister Vincent van Quickenborne de elektronische maaltijdcheque officieel gelanceerd. Dat gebeurde in de Carrefour van Oudergem, blijkbaar de eerste vestiging die momenteel de vier officieel erkende systemen aanvaard. Behalve Carrefour hebben volgens het kabinet-Van Quickenborne intussen ook al Cora en Aldi een overeenkomst gesloten met de vier erkende uitgevers Sodexo, Edenred, Monizze en E-Kena.

Gebruikers tevreden...

Niet toevallig vandaag heeft Sodexo, samen met Edenred de grootste uitgever van ons land, de resultaten van zijn pilootfase bekendgemaakt. Het bedrijf liet al sinds januari van dit jaar zijn Sodexo Card (foto) uitproberen door meer dan 2.000 consumenten-werknemers van 15 Belgische bedrijven. Die gebruikten de kaart voor hun dagelijkse aankopen van voeding, zowel in restaurants als in buurtwinkels en supermarkten. Alles samen ging het om ruim 220.000 transacties, met een gemiddelde waarde van 5,17 euro per transactie.

 

De resultaten van de tevredenheidsenquête zijn overtuigend, stelt Sodexo: "Voor de meerderheid betekent de Sodexo Card zonder twijfel een administratieve vereenvoudiging. Ze zouden voor geen geld terug willen naar het oude systeem. Ze vinden de kaart heel gemakkelijk in gebruik en stellen het aanvaardingsnetwerk op prijs." Dat netwerk telt op dit ogenblik meer dan 3.000 enseignes, restaurants, supermarkten en buurtwinkels. Eerder had concurrent Edenred al laten weten de kaap van de 4.000 te hebben overschreden

...kleine zelfstandigen veel minder

Maar volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is de vreugde veel minder groot bij de kleinere zelfstandigen. "Dat minister Van Quickenborne de elektronische maaltijdcheque vanochtend heeft gelanceerd in een supermarkt is niet toevallig. De e-maaltijdcheque lijkt haast op maat gemaakt te zijn van de supermarkten, terwijl er amper is stilgestaan bij de vraag of kleinhandelaars ook mee op deze trein kunnen stappen", sneert Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

De kritiek van het zelfstandigensyndicaat luidt dat de kostprijs te weinig transparant is, je een betaalterminal nodig hebt (terwijl vandaag 50% van de voedingswinkels en 45% van de horeca niet over zo'n terminal beschikt), bijna 75% van de handelaars vandaag de papieren cheques gebruikt om er zijn leveranciers mee te betalen (dat zal niet langer kunnen, zodat ze tijd en geld dreigen te verliezen) en - last but not least - de kleine zelfstandige verplicht is om een contract aan te gaan met alle vier de uitgevers van de elektronische maaltijdcheque. En dus herhaalt Christine Mattheeuws nog maar eens haar pleidooi: "Schaf de maaltijdcheque gewoon af en laat de tegenwaarde ervan boeken als een netto-vergoeding op de loonbrief, onder de noemer maaltijdvergoeding." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top