Europese werknemers Coca-Cola voeren actie

Europese werknemers Coca-Cola voeren actie

De werknemers van Coca-Cola in Europa houden vandaag een actiedag. Ze protesteren daarbij tegen de kostenbesparingen die Coca-Cola wil doorvoeren in Europa. Ook in België protesteerde een deel van de werknemers.

Centralisatiepolitiek

Coca-Cola wil zijn productie in Europa meer centraliseren, wat leidt tot het sluiten van verschillende fabrieken. In Spanje werden er dit jaar al vier vestigingen gesloten en eind dit jaar moet er nog een beslissing worden genomen rond de fabrieken van Coca-Cola in Antwerpen en Gent. "Ze maken hetzelfde product en niet alle productie is voor België bestemd", zegt Marc Delvenne, regionaal secretaris van ACV voeding en diensten aan De Morgen.

 

Omdat er dus ook onduidelijkheid bestaat over de toekomst van Coca-Cola in België, protesteerden vandaag ongeveer 150 werknemers van Coca-Cola aan de Belgische hoofdzetel in Anderlecht. Ook in Spanje, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Griekenland en Italië zijn er acties op het touw gezet. De Europese actiedag is opgezet door EFFAT, de koepelfederatie van vakbonden uit onder andere de voedingsindustrie.

 

Jeroen Langerock, communicatiedirecteur van Coca-Cola Company in België wil zich niet uitspreken over de toekomst van de frisdrankenproducent in België. "Maar het is duidelijk dat in een concurrentiële omgeving, onze partners beslissingen nemen om de duurzame activiteit te garanderen, wat ook proactieve en constructieve wijzigingen inhoudt", zegt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top