RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Exki na corona: "Wij blijven relevant door onze klant te volgen"

icon
Food27 oktober, 2021
© Exki

De gezonde fastfoodketen Exki is rechtgekrabbeld na de coronacrisis. De pandemie heeft lelijk huis gehouden, maar Exki kijkt weer vooruit en probeert met innovaties zoals ‘connected fridges’ dicht bij zijn klant te blijven. Dat vertelt marketing- en innovatiedirecteur David Esseryk in een gesprek met RetailDetail.

 

Frankrijk weer op koers

Een restaurantketen als Exki ontsnapte uiteraard niet aan de verplichte sluitingen en allerhande beperkende maatregelen die overheden overal ter wereld namen in de strijd tegen het coronavirus. Vooral in Frankrijk werden de zaken even bijzonder penibel: Exki zag zich zelfs even verplicht om bescherming te vragen tegen zijn schuldeisers.

 

Die episode is nu volledig achter de rug, verzekert Esseryk: “We slaagden erin om een reorganisatieplan uit te werken met de steun van de schuldeisers”, vertelt hij. “Dat laat ons toe onze schulden af te lossen zonder de toekomst van het bedrijf en onze werknemers in gevaar te brengen. Dat plan kreeg de steun van alle schuldeisers en werd afgelopen zomer door de handelsrechtbank in Parijs goedgekeurd. Vandaag zijn wij helemaal op koers met dat afbetalingsplan.”

 

Licht aan het einde van de tunnel dus, maar vooralsnog is Exki die tunnel nog niet uit. “Onze verkoopcijfers dit jaar zitten nog steeds onder het niveau van 2019, maar wij verwachten dat die in de komende weken en maanden alleen maar verder zullen verbeteren. Wij hopen in 2022 weer op de niveaus van 2019 uit te komen”, zegt Esseryk.

 

Relevantie in almaar drukkere markt

Dat is echter geen gemakkelijke opgave. Toen Exki twintig jaar geleden het levenslicht zag, was het een pionier in het aanbieden van een gezond alternatief voor fastfood. Die markt is sindsdien echter veel drukker bevolkt geraakt. Is Exki nog wel relevant genoeg? “Wij zijn ervan overtuigd dat we in die twintig jaar een ongeëvenaarde expertise hebben opgebouwd in het aanbieden van gezonde en lekkere voeding op grote schaal”, benadrukt Esseryk. “Wij maken het verschil met kwaliteit, verse producten en gelabelde en kwaliteitsvolle ingrediënten.”

 

“Bovendien innoveren we voortdurend om relevant te blijven voor onze klanten”, gaat Esseryk verder. “Dat doen we door de gebruikservaring altijd verder te verbeteren, met evidente zaken als nieuwe recepten, maar ook met leveringen en de installatie van slimme koelkasten bij bedrijfsklanten.”

 

Geen expansieplannen naar nieuwe markten

Voorlopig zijn er geen plannen om die innovaties naar nieuwe markten te brengen. Ter herinnering: Exki is vandaag al aanwezig in zes landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. “Er zullen uiteraard nieuwe restaurants bijkomen, en we blijven de nieuwe kanalen verder ontwikkelen en uitbreiden”, zegt Esseryk, “maar momenteel willen we vooral onze aanwezigheid versterken in de markten waar we vandaag al aanwezig zijn.”

 

Restaurants ook, dus, ondanks het feit dat modellen als takeaway en levering door corona een hoge vlucht namen – die overigens niet meteen lijkt weg te deemsteren in post-coronatijden, zoals recent nog bleek uit de cijfers van Deliveroo. “Klassieke restaurants blijven relevant”, maakt Esseryk zich sterk. “Maar ze zullen uiteraard gecombineerd worden met de eerder aangehaalde nieuwe kanalen. En uiteraard staan we open voor nieuwe formats. We blijven alert voor veranderingen in de klantennoden om daarop te kunnen inspelen met nieuwe ideeën en concepten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN