Expansie legt Starbucks geen windeieren | RetailDetail

Expansie legt Starbucks geen windeieren

Expansie legt Starbucks geen windeieren

De expansiepolitiek van de Amerikaanse koffieketen Starbucks laat zich ook in haar resultaten zien. In het boekjaar 2013, dat eind september werd afgesloten, kon ze haar omzet met 12,0% opvijzelen tot 14,892 miljard dollar (10,7 miljard euro) en haar winst zelfs met 24,4% tot 1,721 miljard dollar (1,3 miljard dollar).

Winkelopeningen en hogere marge leiden tot recordwinst

De verhoging van de omzet kwam voor 7% uit het bestaande netwerk van koffiebars, waarvan 5% via extra bezoekers en 2% via hogere bestedingen per klant. Het saldo werd aangedragen door de 1.701 koffiebars die Starbucks het afgelopen boekjaar opende en die het totaal aantal verkooppunten eind september op 19.767 brachten.

 

De stijging van de omzet ging bovendien gepaard met een verhoging van de winstgevendheid: de operationele marge steeg immers van 15,4% naar 17,6%. Die verbetering kwam sterk tot uiting in het laatste kwartaal, dat werd afgesloten met een omzet van 3,795 miljard dollar (2,8 miljard euro) en een nettowinst van 481,1 miljoen dollar (350 miljoen euro), respectievelijk 12,8% en 34% meer dan het jaar voordien. "Waardoor we het beste kwartaal in het 42-jarig bestaan van Starbucks hadden", liet topman Howard Schultz verstaan.

 

Toch was de prestatie niet overal even sterk: in het vierde kwartaal ging de omzet in Azië 9% hoger en bedroeg de toename van het verkoopcijfer in de Amerika's 7%. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef het resultaat echter vlak. De minder gunstige economische toestand in Europa leidde weliswaar tot 2% extra bezoekers, maar dat werd gecompenseerd door 2% lagere bestedingen.

 

Voor het komende jaar verwacht Starbucks 1.500 bijkomende winkelopeningen, waarvan 600 in de Amerika's, 750 in Azië en 150 in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top