Expansie legt Starbucks geen windeieren

Expansie legt Starbucks geen windeieren

De expansiepolitiek van de Amerikaanse koffieketen Starbucks laat zich ook in haar resultaten zien. In het boekjaar 2013, dat eind september werd afgesloten, kon ze haar omzet met 12,0% opvijzelen tot 14,892 miljard dollar (10,7 miljard euro) en haar winst zelfs met 24,4% tot 1,721 miljard dollar (1,3 miljard dollar).

Winkelopeningen en hogere marge leiden tot recordwinst

De verhoging van de omzet kwam voor 7% uit het bestaande netwerk van koffiebars, waarvan 5% via extra bezoekers en 2% via hogere bestedingen per klant. Het saldo werd aangedragen door de 1.701 koffiebars die Starbucks het afgelopen boekjaar opende en die het totaal aantal verkooppunten eind september op 19.767 brachten.

 

De stijging van de omzet ging bovendien gepaard met een verhoging van de winstgevendheid: de operationele marge steeg immers van 15,4% naar 17,6%. Die verbetering kwam sterk tot uiting in het laatste kwartaal, dat werd afgesloten met een omzet van 3,795 miljard dollar (2,8 miljard euro) en een nettowinst van 481,1 miljoen dollar (350 miljoen euro), respectievelijk 12,8% en 34% meer dan het jaar voordien. "Waardoor we het beste kwartaal in het 42-jarig bestaan van Starbucks hadden", liet topman Howard Schultz verstaan.

 

Toch was de prestatie niet overal even sterk: in het vierde kwartaal ging de omzet in Azië 9% hoger en bedroeg de toename van het verkoopcijfer in de Amerika's 7%. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef het resultaat echter vlak. De minder gunstige economische toestand in Europa leidde weliswaar tot 2% extra bezoekers, maar dat werd gecompenseerd door 2% lagere bestedingen.

 

Voor het komende jaar verwacht Starbucks 1.500 bijkomende winkelopeningen, waarvan 600 in de Amerika's, 750 in Azië en 150 in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top