Expansie legt Starbucks geen windeieren

Expansie legt Starbucks geen windeieren

De expansiepolitiek van de Amerikaanse koffieketen Starbucks laat zich ook in haar resultaten zien. In het boekjaar 2013, dat eind september werd afgesloten, kon ze haar omzet met 12,0% opvijzelen tot 14,892 miljard dollar (10,7 miljard euro) en haar winst zelfs met 24,4% tot 1,721 miljard dollar (1,3 miljard dollar).

Winkelopeningen en hogere marge leiden tot recordwinst

De verhoging van de omzet kwam voor 7% uit het bestaande netwerk van koffiebars, waarvan 5% via extra bezoekers en 2% via hogere bestedingen per klant. Het saldo werd aangedragen door de 1.701 koffiebars die Starbucks het afgelopen boekjaar opende en die het totaal aantal verkooppunten eind september op 19.767 brachten.

 

De stijging van de omzet ging bovendien gepaard met een verhoging van de winstgevendheid: de operationele marge steeg immers van 15,4% naar 17,6%. Die verbetering kwam sterk tot uiting in het laatste kwartaal, dat werd afgesloten met een omzet van 3,795 miljard dollar (2,8 miljard euro) en een nettowinst van 481,1 miljoen dollar (350 miljoen euro), respectievelijk 12,8% en 34% meer dan het jaar voordien. "Waardoor we het beste kwartaal in het 42-jarig bestaan van Starbucks hadden", liet topman Howard Schultz verstaan.

 

Toch was de prestatie niet overal even sterk: in het vierde kwartaal ging de omzet in Azië 9% hoger en bedroeg de toename van het verkoopcijfer in de Amerika's 7%. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef het resultaat echter vlak. De minder gunstige economische toestand in Europa leidde weliswaar tot 2% extra bezoekers, maar dat werd gecompenseerd door 2% lagere bestedingen.

 

Voor het komende jaar verwacht Starbucks 1.500 bijkomende winkelopeningen, waarvan 600 in de Amerika's, 750 in Azië en 150 in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top