Expansie legt Starbucks geen windeieren | RetailDetail

Expansie legt Starbucks geen windeieren

Expansie legt Starbucks geen windeieren

De expansiepolitiek van de Amerikaanse koffieketen Starbucks laat zich ook in haar resultaten zien. In het boekjaar 2013, dat eind september werd afgesloten, kon ze haar omzet met 12,0% opvijzelen tot 14,892 miljard dollar (10,7 miljard euro) en haar winst zelfs met 24,4% tot 1,721 miljard dollar (1,3 miljard dollar).

Winkelopeningen en hogere marge leiden tot recordwinst

De verhoging van de omzet kwam voor 7% uit het bestaande netwerk van koffiebars, waarvan 5% via extra bezoekers en 2% via hogere bestedingen per klant. Het saldo werd aangedragen door de 1.701 koffiebars die Starbucks het afgelopen boekjaar opende en die het totaal aantal verkooppunten eind september op 19.767 brachten.

 

De stijging van de omzet ging bovendien gepaard met een verhoging van de winstgevendheid: de operationele marge steeg immers van 15,4% naar 17,6%. Die verbetering kwam sterk tot uiting in het laatste kwartaal, dat werd afgesloten met een omzet van 3,795 miljard dollar (2,8 miljard euro) en een nettowinst van 481,1 miljoen dollar (350 miljoen euro), respectievelijk 12,8% en 34% meer dan het jaar voordien. "Waardoor we het beste kwartaal in het 42-jarig bestaan van Starbucks hadden", liet topman Howard Schultz verstaan.

 

Toch was de prestatie niet overal even sterk: in het vierde kwartaal ging de omzet in Azië 9% hoger en bedroeg de toename van het verkoopcijfer in de Amerika's 7%. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef het resultaat echter vlak. De minder gunstige economische toestand in Europa leidde weliswaar tot 2% extra bezoekers, maar dat werd gecompenseerd door 2% lagere bestedingen.

 

Voor het komende jaar verwacht Starbucks 1.500 bijkomende winkelopeningen, waarvan 600 in de Amerika's, 750 in Azië en 150 in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.