FAVV moet inspectieverslagen horeca en voedingszaken vrijgeven | RetailDetail

FAVV moet inspectieverslagen horeca en voedingszaken vrijgeven

FAVV moet inspectieverslagen horeca en voedingszaken vrijgeven

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen moet wel degelijk de resultaten bekendmaken van haar inspecties bij horeca- en voedingszaken. Daarmee geeft de Raad van State Test-Aankoop gelijk, dat al langer meer transparantie eiste.

"Hygiëne laat nog te vaak te wensen over"

Volgens Test-Aankoop heeft de consument het recht om te weten welke hotels, restaurants, cafés en voedingszaken de normen inzake hygiëne naleven en welke er hun laars aan lappen. Wat heb je er als consument aan om te weten dat in 2013 nog altijd 35% van de gecontroleerde zaken tegen de lamp liepen (de jaren voordien kregen zelfs 50% van de horeca- en 40% van de voedingszaken een ongunstig verslag), als je niet weet welke dat zijn en waarom.

 

De consumentenorganisatie is er overigens heilig van overtuigd dat transparantie de snelste weg is naar een verbetering van de hygiëne: "In Denemarken bijvoorbeeld worden de inspectieresultaten in duidelijke en begrijpelijke taal bekendgemaakt voor de consument. Dit heeft ervoor gezorgd dat er op minder dan tien jaar tijd een stijging is van maar liefst 25% gunstige rapporten."

 

Omdat het FAVV tot nog toe weigerde de inspectieverslagen openbaar te maken, was de consumentenorganisatie naar de Raad van State getrokken. Met succes: het opperste rechtsorgaan in ons land heeft nu geoordeeld dat "De openbaarheid van bestuursdocumenten een fundamenteel recht [is] dat in de Belgische rechtsorde door artikel 32 van de Grondwet wordt gewaarborgd". Het arrest zegt ook duidelijk: "Openbaarheid is de regel, beslotenheid de formeel te motiveren uitzondering."

 

"Beredeneerd informatiesysteem in de maak"

In een eerste reactie laat het Voedselagentschap weten dat het uiteraard het arrest van de Raad van State zal volgen. "Het FAVV heeft al maanden geleden het initiatief genomen om inspectieresultaten publiek ter beschikking te stellen", zegt Lieve Busschots, woordvoerster van het FAVV. "We zijn bezig met de praktische uitwerking ervan. Bij de voorstelling van het jaarverslag van het FAVV zal daarover meer gecommuniceerd worden."

 

Ook Horeca Vlaanderen heeft al proactief samengezeten met het FAVV en Test-Aankoop om te komen tot een "beredeneerd informatiesysteem" en geen schandpaal. Want, zo zegt afgevaardigd bestuurder Danny Van Assche, "er zijn gradaties en nuances in overtredingen. Geen poetsplan hebben, is een inbreuk maar het hoeft niet te betekenen dat er nooit wordt gepoetst in die zaak."

 

"Voedsel bereiden dat schadelijk is voor de volksgezondheid is daarentegen wel een zware inbreuk en dan zeggen wij als eersten dat hier een zware sanctie moet volgen, namelijk sluiting van de zaak." Horeca Vlaanderen vindt ook dat het gepubliceerde evaluatiesysteem "ruimte moet laten voor correcties door de uitbater in geval van een negatieve evaluatie". Wordt vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.