RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnAldiCasinoColruytLeader PriceMakro
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
  • Personen Jef Colruyt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Geen overschot

icon
Food16 december, 2022
Shutterstock.com

De feesten komen er aan, maar wat valt er eigenlijk te vieren? Filet Pur schetst het droeve plaatje: een marktleider in vrije val, een harddiscounter op de dool, merkfabrikanten op de rand van het failliet…

Geen goesting

“Jouw feest begint bij onze laagste prijzen”: dat van ons wel, ja, maar veel redenen om te vieren hebben ze in Halle uiteraard niet. Nog slechter doen dan de somberste analisten hadden gevreesd, het is ook een kunst. Aan ronkende commentaren en min of meer diepgravende analyses was er dan ook geen gebrek in de media deze week – en ja, ook die betweterige retailsplainer van RetailDetail voelde zich alweer geroepen om een meninkje te droppen. Over het taboe van de laagsteprijsgarantie dan nog wel. Je moet maar durven.

Tja, Frans Muller maakte zich enkele weken geleden nog zorgen omdat de marge van Ahold Delhaize in Europa naar 3,4% was gezakt. Bij Colruyt is dat nu 2,3%. Historici herinneren zich dat het ooit 6,2% was. Onder de lat gaan is één ding: de grote vraag is wanneer de marktlijder-met-lange-ij ook onder nul gaat? Als de marge elke jaar halveert, hebben ze straks helemaal géén overschot meer. Jef verkoopt het als maatschappelijke verantwoordelijkheid: de portemonnee van de arme klant moet beschermd, tot elke kost. Maar ook de klant stelt zich vragen bij die laagste prijzen en rent van de ene 1+1 aanbieding naar de andere 2+2 gratis. Zou er eigenlijk nog iemand goesting hebben om de CEO op te volgen?

Softies

Misschien moeten ze eens op studiereis naar het mooie Normandië. Daar beweert Casino – ook al geen florissant retailbedrijf, het mag gezegd – dat het de ‘hard’ in harddiscount gaat terugbrengen, in de vorm van een nieuw winkelformat dat voortbouwt op het stoffelijk overschot van Leader Price, onder de afgekorte naam LP (dat bespaart toch weer wat geld, die kleinere uithangborden). Want de collega-prijsvechters zijn softies geworden.

Maar of ze iets nieuws hebben uitgevonden? Tja: geen kassa’s, wel zelfscanners. Dat belooft flink wat derving, toch? Geen merken. Geen folders – maar die schaffen bijna àlle Franse retailers af, wegens de hoge papierprijzen. En ‘glijdende prijzen’: je kan producten per stuk kopen, of per karton, of zelfs per pallet. De prijs daalt in verhouding. Dat zijn dus volumekortingen hé, die geeft Colruyt ook. Maar oordeelt u vooral zelf: tekst en uitleg en véél foto’s alhier.

Karikatuur

Ook voor de meest succesvolle prijsvechter ter wereld loopt het niet op rolletjes, trouwens: in Denemarken moet Aldi de strijd gewoonweg opgeven. De retailer verkoopt er van arren moede z’n winkels aan de lokale concurrent Rema 1000. Rema wie? Nu wil het toeval dat ik goed vier jaar geleden, op vakantie in het noorden, zo’n winkel bezocht, ergens in een godvergeten gat. Was me dàt een boeltje, zeg: zelden een bedroevender karikatuur van een uitgeleefde supermarkt gezien. Rare jongens, die Noormannen. De sla was verlept en de aardbeien lagen te schimmelen, dus we kozen voor de veilige optie diepvriespizza en bier, om naar de wedstrijd België-Brazilië te kijken (those were the days, weet u nog: de Duivels hadden ook geen overschot, maar ze wonnen wel).

Het is voor de discounter misschien een schrale troost, te weten dat er wel meer retailers zijn die nog amper geld verdienen. Of erger. Het Antwerpse fenomeen Fruitmarkt Cools bijvoorbeeld, is wijlen. Met prima groenten en fruit tegen bodemprijzen was dat familiebedrijfje haast geruisloos gegroeid naar wel dertig winkels, maar de harde realiteit heeft het zakenmodel onderuitgehaald: Cools verkocht overschotten, en die zijn er niet meer. Het vat de essentie van deze tijden wel goed samen, denk ik: niemand heeft nog overschot van wat dan ook.

Uitverkoop

Misschien is het zakenmodel van de flitsbezorgers nog niet helemààl dood, maar het begint toch een beetje vreemd te ruiken. Dat Getir dik 50% korting kreeg op de overnameprijs voor Gorillas, is veelzeggend. Het is alsof ze daar in Berlijn het kantoor verwarmen met eurobiljetten in de kachel. Er zullen nog wel lijken uit de kast vallen ook. En ontslagen. Tja, durfkapitaal ophalen was in betere tijden de core business van de startup. Maar ook bij inhalige investeerders is het geld nu op. Of toch minstens het geduld.

Bij Albert Heijn vonden ze ergens in een lade wél nog wat centjes. Voldoende alleszins om het familiebedrijf Jan Linders in te lijven. Een overname is het technisch gesproken niet: Jan Linders wordt de grootste franchisenemer van Appie. Toch alweer een vijftigtal winkel erbij, voor de marktleider. Alsof ze er nog niet genoeg hadden. In schrille tegenstelling tot België hebben ze in Nederland nog wel meer van die regionale familieketens, die samen trachten te overleven in de inkoopcombinatie SuperUnie. Maar gebrek aan perspectief en opvolging noopt sommigen tot de uitverkoop. Zolang het maar niet aan Colruyt is: dàt is pas een taboe.

Dwarsliggers

Maar wie zijn nu écht de allergrootste slachtoffers van de kostencrisis? Het zijn niet de gedemotiveerde medewerkers van het zieltogende Makro, die nu geen andere optie meer zien dan staken. Het zijn zelfs niet de arbeiders op verre bananenplantages, die immers eindelijk een leefbaar loon zullen ontvangen (het zal retailers wellicht niet beletten om te blijven stunten met het populairste fruit in het rek: voor anderhalve euro per kilo reizen die dozen de halve wereld rond, geen wonder dat er wel eens coke tussen zit).

Nee, de grootste slachtoffers van de crisis, dat zijn de merkfabrikanten. Echt waar. Dat zeg ik niet, dat zeggen ze zelf. Marges van 15% en meer? Vergeet het: ze zitten op hun tandvlees. Slechts 4% slaagt erin om de noodzakelijke kostenstijgingen door te rekenen. De oorzaak? Onwillige retailers, uiteraard. Die dwaze dwarsliggers zijn voor geen rede vatbaar: 27% van de fabrikanten werd dit jaar geconfronteerd met delistings omdat ze de tarieven wilden verhogen. Schrijnende toestanden. Ze hebben, kortom, ook geen overschot meer. Tenzij dan van gelijk: tenminste, dan denken ze zelf toch. En u? Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De feesten komen er aan, maar wat valt er eigenlijk te vieren? Filet Pur schetst het droeve plaatje: een marktleider in vrije val, een harddiscounter op de dool, merkfabrikanten op de rand van het failliet…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 juni, 2023
    Frans Muller (Ahold Delhaize) en Dirk Van de Put (Mondelez) covoorzitters The Consumer Goods Forum

    The Consumer Goods Forum, een wereldwijde organisatie van retailers en producenten van consumentengoederen, heeft CEO’s Frans Muller van Ahold Delhaize en Dirk Van de Put van Mondelez aangesteld als covoorzitters.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Carrefour onderhandelt prijsverlagingen

    Carrefour lanceert een nieuwe koopkrachtactie. Dit keer verlagen de prijzen van vooral seizoensproducten, zoals ijs en sauzen.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Colruyt test druktemeter, rekkenscanner en kuisrobot in hightech supermarkt

    Technologische innovaties in de Colruyt-winkels moeten leiden tot een verbeterde service voor de klanten en een efficiëntere tijdsbesteding voor de medewerkers: denk aan optimaal gevulde winkelrekken en voldoende bemande kassa’s.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN