RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruyt GroupDanoneFerreroFrieslandCampinaIntermarchéJDE Peet'sLouis Delhaize GroupMestdagh
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Slapend arm

icon
Food24 februari, 2023

Een sombere week was het voor de helden van de FMCG-sector, die nog wel miljoenen maar geen miljarden meer verdienen en die hun overspelige consumenten kwijtspelen aan de vermaledijde huismerken. Eigen schuld, dikke bult? Filet Pur zoekt het uit.

Dubbele cijfers

Medelijden zou je krijgen. Echt waar. Tot voor kort maakten we ons nog vrolijk over de ronduit schitterende resultaten van de grote FMCG-merken, die kwartaal na kwartaal kwamen pochen dat hun trouwe fans niet het minste probleem hadden met de buitensporige prijsverhogingen die ze doorvoerden. En dat de supermarktketens maar eens moesten ophouden met dwarsliggen de hele tijd, kon je tussen de regels lezen.

Maar nu de cijfers voor het volledige boekjaar één na één bekendraken, tekent zich een toch wel opmerkelijke trend af. Recordomzetten? Ja, die boeken ze wel, onze multinationals. Stijgingen met dubbele cijfers zijn eerder de regel dan de uitzondering. Logisch: helemaal in lijn met de tariefverhogingen die ze wisten door te voeren. Maar! De volumes? Die dalen, en geen klein beetje. En de winst? Die verdampt.

Ruziemaken

Met andere woorden: de inkopers van de grote foodretailers hebben hun job als bewakers van uw en mijn koopkracht dus toch met verve uitgevoerd. Ze hebben met hun spierballengerol effectief belet dat merkfabrikanten de exuberante kostenstijgingen volledig konden doorberekenen aan de armlastige consument. Waarvoor hulde! De gevolgen zijn niet minder dan rampzalig evenwel. Voor de aandeelhouders dan toch. Bij Douwe Egberts kromp de winst met zowat 6%. Nog altijd 1,2 miljard hoor, maar toch: wat koop je daar nog voor, in tijden van hyperinflatie? Ze hadden last van delistings door ruzie met boze supermarkten in het VK, Frankrijk en Duitsland. Tja.

Niet bij ons evenwel, in schrille tegenstelling tot Danone, dat zijn we nog niet vergeten. Maar dat de winst van de yoghurtproducent gewoonweg halveerde, heeft vooral met Rusland te maken, ook al zijn ze daar nog niet helemáál weg, de snoodaards. Omdat de melkprijzen nog nooit zo hoog zijn geweest, was er bij FrieslandCampina wél een feestje, al kon ook die zuivelgigant niet alle kostenstijgingen doorfactureren. De recordomzet bij Ferrero, fabrikant van uiterst verslavend snoepgoed dat onze jeugd bederft, liet zich evenmin vertalen in hogere winsten: een kwart minder verdienden ze daar. 751 miljoen euro, een aalmoes voor de schatrijke Giovanni Ferrero. Waar doet hij het eigenlijk nog voor? Tja, zoals Warren Buffet wel eens opmerkte: “Geld is niet belangrijk, maar zorg toch maar eerst dat je rijk bent voor je zulke onzin uitkraamt.”

Mission impossible

Maar het ligt niet alleen aan de inkopers. Het is ook hun eigen schuld. Door de prijzen zo drastisch te verhogen, stellen de merkfabrikanten de merktrouw van hun consumenten immers wel héél erg op de proef. En wat blijkt? Mensen kunnen best zonder. Die huismerken zijn nog zo slecht niet. En al zeker niet als het ook nog eens Prijsfavorieten blijken te zijn. Het aandeel private label blijft maar stijgen. En de vraag is: keren verloren consumenten ooit weer terug naar hun voormalige favoriete peperdure A-merken? Mensen die terugkeren naar hun ex-lief: ze bestaan, maar ze vormen een kleine minderheid.

Het punt is dat die megabedrijven geen keuze hebben: ofwel maken ze verlies, ofwel verliezen ze klanten. De pest en de cholera. Ze hebben voor de winst gekozen, ook al is het dan een peulschil. Van zwarte cijfers kunnen ze bij de groep Louis Delhaize enkel dromen. Al jaren na elkaar maken ze daar tientallen miljoenen verlies. Ze worden er slapend arm, kan je zeggen. En de enige externe topmanager die ze daar ooit aantrokken om het zinkende schip weer vlot te trekken, is na drie en een half jaar alweer pleite. Kreeg hij de bons omdat de cijfers geen verbetering tonen? Of trok hij zelf de conclusie dat het een mission impossible betrof? We komen het niet te weten: “in onderling overleg”, immers. De gefortuneerde familie denkt het zelf beter te kunnen. Oké dan. Het is hún geld, per slot van rekening.

Intelligent

Of ze bij de Musketiers winst maken, mogen we ook niet weten, maar aangezien het een bende ondernemende strijders betreft, gaan we ervan uit van wel. Die zelfstandigen zijn niet gek. Maar een omzetgroei van een schamele 2,3% terwijl de supermarktprijzen ook op de Franse thuismarkt ergens tussen de 10 en de 20% gestegen zijn? Dat is niet echt iets om over naar huis te schrijven. Al bewijst het volgens Intermarché vooral dat ze voorrang gaven aan de koopkracht van de consument. In België ging het beter: 7,2% groei en een recordomzet van 825 miljoen euro. Dat is zonder Mestdagh, uiteraard. Volgend jaar een nieuw record, dus. Tenzij Carrefour alsnog gelijk krijgt van de rechter: dan zouden ze toch enkele winkels weer moeten afstoten.

En dan nog dit. Als je met de verkoop van voeding amper je huur kan betalen, dan moet je misschien maar wat anders gaan verkopen. Koelkasten, bijvoorbeeld. Dat lijkt althans de insteek bij Colruyt Group: daar hebben ze besloten om de waanzinnig vooruitstrevende technologie achter hun autonome winkels niet voor zich alleen te houden, maar ze tegen een schappelijke prijs ter beschikking te stellen van alle concurrenten. Sympathiek! Voor een eerste kennismaking met die hoogbegaafde frigo moeten we wel naar Düsseldorf, maar dat hebben we ervoor over. Benieuwd of er een zinnig woord uit komt. Ik houd u op de hoogte! Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Een sombere week was het voor de helden van de FMCG-sector, die nog wel miljoenen maar geen miljarden meer verdienen en die hun overspelige consumenten kwijtspelen aan de vermaledijde huismerken. Eigen schuld, dikke bult? Filet Pur zoekt het uit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 juni, 2023
    Frans Muller (Ahold Delhaize) en Dirk Van de Put (Mondelez) covoorzitters The Consumer Goods Forum

    The Consumer Goods Forum, een wereldwijde organisatie van retailers en producenten van consumentengoederen, heeft CEO’s Frans Muller van Ahold Delhaize en Dirk Van de Put van Mondelez aangesteld als covoorzitters.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Carrefour onderhandelt prijsverlagingen

    Carrefour lanceert een nieuwe koopkrachtactie. Dit keer verlagen de prijzen van vooral seizoensproducten, zoals ijs en sauzen.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Colruyt test druktemeter, rekkenscanner en kuisrobot in hightech supermarkt

    Technologische innovaties in de Colruyt-winkels moeten leiden tot een verbeterde service voor de klanten en een efficiëntere tijdsbesteding voor de medewerkers: denk aan optimaal gevulde winkelrekken en voldoende bemande kassa’s.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN