Findus koopt frietjesmerk Lutosa

Findus koopt frietjesmerk Lutosa

De Franse voedingsproducent Findus heeft de overname aangekondigd van het Belgische merk van diepgevroren voeding Lutosa, bekend van de "schatjes van patatjes". Zo ontstaat een nieuwe organisatie onder de naam Lutosa Findus Belgium.

Verplicht afgestoten door McCain

Lutosa is een bekende naam in de Belgische voedingswereld: het bedrijf noemt zichzelf de nummer één in Belgische frieten, maar is sinds het voorjaar van 2013 in handen van McCain. De Canadezen werden door de EU evenwel verplicht om het retailmerk Lutosa stop te zetten of van de hand te doen, uit vrees voor een oneerlijke concurrentiepositie op de Europese diepvriesfrietenmarkt.

 

Hoewel Lutosa als retailmerk slechts een klein onderdeel van de activiteiten van de overgenomen entiteit - het grootste deel van de omzet kwamen uit 'private label'-producten - vormde, heeft McCain in het Franse Findus nu blijkbaar dus toch nog een koper gevonden voor de merknaam.

 

Het frietenmerk wordt voortaan ondergebracht in de nieuwe, daartoe opgerichte organisatie Findus Lutosa Belgium, die onder leiding komt van Ives Depoortere als algemeen directeur. Het Lutosa-­gamma zal zo beschikbaar blijven in de retail in België, en overnemer Findus belooft daarbij meteen ook dat de productie in de huidige fabriek in Leuze zal blijven gebeuren.

 

Autonoom en lokaal opererend merk

"De synergie tussen de twee sterke merken, Lutosa en Findus, zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen met de bedoeling de Belgische consumenten en distributeurs tevreden te stellen en nog beter te bedienen", aldus Ives Depoortere.


De Findus-groep zegt met de overname zijn "strategie van het binnentreden van nieuwe markten door lokale spelers over te nemen" te bevestigen. Zo nam de producent in juni 2011 nog het Spaanse Frudesa over. Het past naar eigen zeggen ook binnen die strategie dat Lutosa Findus Belgium autonoom zal opereren, met een onafhankelijke algemeen directeur, lokale marketing en "een 100% Belgische aanpak".


Findus is zelf een bekende Europese speler op het gebied van diepgevroren voeding. Het bedrijf kwam vorig jaar weliswaar nog in opspraak binnen het paardenvleesschandaal: sporen van besmet paardenvlees werden met name in de lasagnes van het merk gevonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top