Findus koopt frietjesmerk Lutosa

Findus koopt frietjesmerk Lutosa

De Franse voedingsproducent Findus heeft de overname aangekondigd van het Belgische merk van diepgevroren voeding Lutosa, bekend van de "schatjes van patatjes". Zo ontstaat een nieuwe organisatie onder de naam Lutosa Findus Belgium.

Verplicht afgestoten door McCain

Lutosa is een bekende naam in de Belgische voedingswereld: het bedrijf noemt zichzelf de nummer één in Belgische frieten, maar is sinds het voorjaar van 2013 in handen van McCain. De Canadezen werden door de EU evenwel verplicht om het retailmerk Lutosa stop te zetten of van de hand te doen, uit vrees voor een oneerlijke concurrentiepositie op de Europese diepvriesfrietenmarkt.

 

Hoewel Lutosa als retailmerk slechts een klein onderdeel van de activiteiten van de overgenomen entiteit - het grootste deel van de omzet kwamen uit 'private label'-producten - vormde, heeft McCain in het Franse Findus nu blijkbaar dus toch nog een koper gevonden voor de merknaam.

 

Het frietenmerk wordt voortaan ondergebracht in de nieuwe, daartoe opgerichte organisatie Findus Lutosa Belgium, die onder leiding komt van Ives Depoortere als algemeen directeur. Het Lutosa-­gamma zal zo beschikbaar blijven in de retail in België, en overnemer Findus belooft daarbij meteen ook dat de productie in de huidige fabriek in Leuze zal blijven gebeuren.

 

Autonoom en lokaal opererend merk

"De synergie tussen de twee sterke merken, Lutosa en Findus, zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen met de bedoeling de Belgische consumenten en distributeurs tevreden te stellen en nog beter te bedienen", aldus Ives Depoortere.


De Findus-groep zegt met de overname zijn "strategie van het binnentreden van nieuwe markten door lokale spelers over te nemen" te bevestigen. Zo nam de producent in juni 2011 nog het Spaanse Frudesa over. Het past naar eigen zeggen ook binnen die strategie dat Lutosa Findus Belgium autonoom zal opereren, met een onafhankelijke algemeen directeur, lokale marketing en "een 100% Belgische aanpak".


Findus is zelf een bekende Europese speler op het gebied van diepgevroren voeding. Het bedrijf kwam vorig jaar weliswaar nog in opspraak binnen het paardenvleesschandaal: sporen van besmet paardenvlees werden met name in de lasagnes van het merk gevonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top