Findus koopt frietjesmerk Lutosa

Findus koopt frietjesmerk Lutosa

De Franse voedingsproducent Findus heeft de overname aangekondigd van het Belgische merk van diepgevroren voeding Lutosa, bekend van de "schatjes van patatjes". Zo ontstaat een nieuwe organisatie onder de naam Lutosa Findus Belgium.

Verplicht afgestoten door McCain

Lutosa is een bekende naam in de Belgische voedingswereld: het bedrijf noemt zichzelf de nummer één in Belgische frieten, maar is sinds het voorjaar van 2013 in handen van McCain. De Canadezen werden door de EU evenwel verplicht om het retailmerk Lutosa stop te zetten of van de hand te doen, uit vrees voor een oneerlijke concurrentiepositie op de Europese diepvriesfrietenmarkt.

 

Hoewel Lutosa als retailmerk slechts een klein onderdeel van de activiteiten van de overgenomen entiteit - het grootste deel van de omzet kwamen uit 'private label'-producten - vormde, heeft McCain in het Franse Findus nu blijkbaar dus toch nog een koper gevonden voor de merknaam.

 

Het frietenmerk wordt voortaan ondergebracht in de nieuwe, daartoe opgerichte organisatie Findus Lutosa Belgium, die onder leiding komt van Ives Depoortere als algemeen directeur. Het Lutosa-­gamma zal zo beschikbaar blijven in de retail in België, en overnemer Findus belooft daarbij meteen ook dat de productie in de huidige fabriek in Leuze zal blijven gebeuren.

 

Autonoom en lokaal opererend merk

"De synergie tussen de twee sterke merken, Lutosa en Findus, zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen met de bedoeling de Belgische consumenten en distributeurs tevreden te stellen en nog beter te bedienen", aldus Ives Depoortere.


De Findus-groep zegt met de overname zijn "strategie van het binnentreden van nieuwe markten door lokale spelers over te nemen" te bevestigen. Zo nam de producent in juni 2011 nog het Spaanse Frudesa over. Het past naar eigen zeggen ook binnen die strategie dat Lutosa Findus Belgium autonoom zal opereren, met een onafhankelijke algemeen directeur, lokale marketing en "een 100% Belgische aanpak".


Findus is zelf een bekende Europese speler op het gebied van diepgevroren voeding. Het bedrijf kwam vorig jaar weliswaar nog in opspraak binnen het paardenvleesschandaal: sporen van besmet paardenvlees werden met name in de lasagnes van het merk gevonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top