Findus koopt frietjesmerk Lutosa | RetailDetail

Findus koopt frietjesmerk Lutosa

Findus koopt frietjesmerk Lutosa

De Franse voedingsproducent Findus heeft de overname aangekondigd van het Belgische merk van diepgevroren voeding Lutosa, bekend van de "schatjes van patatjes". Zo ontstaat een nieuwe organisatie onder de naam Lutosa Findus Belgium.

Verplicht afgestoten door McCain

Lutosa is een bekende naam in de Belgische voedingswereld: het bedrijf noemt zichzelf de nummer één in Belgische frieten, maar is sinds het voorjaar van 2013 in handen van McCain. De Canadezen werden door de EU evenwel verplicht om het retailmerk Lutosa stop te zetten of van de hand te doen, uit vrees voor een oneerlijke concurrentiepositie op de Europese diepvriesfrietenmarkt.

 

Hoewel Lutosa als retailmerk slechts een klein onderdeel van de activiteiten van de overgenomen entiteit - het grootste deel van de omzet kwamen uit 'private label'-producten - vormde, heeft McCain in het Franse Findus nu blijkbaar dus toch nog een koper gevonden voor de merknaam.

 

Het frietenmerk wordt voortaan ondergebracht in de nieuwe, daartoe opgerichte organisatie Findus Lutosa Belgium, die onder leiding komt van Ives Depoortere als algemeen directeur. Het Lutosa-­gamma zal zo beschikbaar blijven in de retail in België, en overnemer Findus belooft daarbij meteen ook dat de productie in de huidige fabriek in Leuze zal blijven gebeuren.

 

Autonoom en lokaal opererend merk

"De synergie tussen de twee sterke merken, Lutosa en Findus, zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen met de bedoeling de Belgische consumenten en distributeurs tevreden te stellen en nog beter te bedienen", aldus Ives Depoortere.


De Findus-groep zegt met de overname zijn "strategie van het binnentreden van nieuwe markten door lokale spelers over te nemen" te bevestigen. Zo nam de producent in juni 2011 nog het Spaanse Frudesa over. Het past naar eigen zeggen ook binnen die strategie dat Lutosa Findus Belgium autonoom zal opereren, met een onafhankelijke algemeen directeur, lokale marketing en "een 100% Belgische aanpak".


Findus is zelf een bekende Europese speler op het gebied van diepgevroren voeding. Het bedrijf kwam vorig jaar weliswaar nog in opspraak binnen het paardenvleesschandaal: sporen van besmet paardenvlees werden met name in de lasagnes van het merk gevonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".