Foodservice beleeft omwenteling na corona

Foodservice beleeft omwenteling na corona
Shutterstock.com

De coronapandemie stort de foodservicebrance in een existentiële crisis: de succesformules uit het verleden werken niet langer, het is zoeken naar nieuwe modellen die het vertrouwen bij consumenten en bedrijven weer kunnen herstellen.

 

Vertrouwen herstellen

De conclusies na vier afleveringen van het foodserviceonderzoek van Food in Mind en iVox lijken vrij helder, en het recente onrustwekkende nieuws over een nakende herstructurering bij Lunch Garden bevestigt de teneur: “Een op twee Belgen gelooft niet dat de postcorona wereld ooit wordt als weleer, ondanks de regels van de overheid. Een grote meerderheid wenst veiligheid in te bouwen en zal de social distancing blijven respecteren,” zegt Eddy Bovijn. “Het restaurantbezoek na de lockdown, ligt lager dan voor de crisis en zal in eerste instantie gebeuren met familie en vrienden. Het vertrouwen in een eetgelegenheid herstellen kan alleen door transparante communicatie.”
 

“Afhaalmaaltijden lijken toch niet zo’n succes tijdens de lockdown en worden mogelijk sterk afgebouwd erna. De meerderheid van de bevolking heeft hiermee weinig of geen eerdere ervaring en er is grote onzekerheid omtrent het product (kwaliteit, hygiëne, gezondheid). Remmende factoren zijn de vrees voor besmettingsgevaar door de bezorger, de verpakking of de voeding zelf. Ook de ontbijtfrequentie buitenhuis staat onder druk, maar wordt deels opgevangen door levering aan huis of afhaalboxen.”

 

Evoluties opvolgen

“Bij gemiddeld één op drie consumenten leeft de smetvrees voor de verse groenten. Diepvriesgroenten bieden hierbij een oplossing. Na de crisis blijft de focus op gezondheid, versbereid of voorverpakt en diepvries. De lockdown biedt ook een aantal kansen: namelijk de tijd om vaker te koken. Zo verhoogt de kennis van nieuwe gerechten en nieuwe producten. Een klein kwart van de respondenten toont interesse om verse producten zoals groenten, fruit, vlees of vis online aan te kopen. Gemak, veiligheid, een vers(er) en ruimer aanbod zijn de drivers voor toekomstige online aankopen.”
 

Ook in de bedrijfswereld verandert het gedrag. “20% van de werknemers zegt momenteel meer dan vroeger de eigen brooddoos mee te nemen naar de werkplek; een derde mijdt het bedrijfsrestaurant, koffiepauzes en andere sociale contacten. Dit gedrag blijft ook na de crisis spelen. Voorverpakte producten wijzigen het aanbod van de bedrijfskeuken.”
 

De hotelsector aan de kust deed het wel prima: de grote ketens hebben een duidelijk coronabeleid dat werkt en de klant zekerheid geeft. Cityhotels die leven van business en (internationale) toeristen zullen eind dit jaar nauwelijks een derde van hun budget halen.

 

Grote omzetverliezen

Globaal genomen is het verdict hard, zegt Bovijn. “De totale foodservicesector zal dit jaar nauwelijks 65 à 70% van haar gebudgetteerde omzet halen. De omzetverliezen bij de operatoren worden nu al weerspiegeld in de omzetcijfers van de producenten/leveranciers. Veel bedrijven verklaren nu al dat ze nooit meer de omzet van 2019 zullen halen. Voor sectoren als transportcatering, bedrijfscatering en eventcatering duurt het tenminste tot 2023/24 om opnieuw de winstbijdragen van 2019 te halen. Producenten die hun businessmodel en hun commerciële strategie niet drastisch herzien, dreigen snel uit de boot te vallen…”
 

Voor verdere informatie omtrent het coronaonderzoek : Eddy Bovijn eb@foodinmind.com en www.foodinmind.com