Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012

Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012

De productie van melk en zuivelproducten is vorig jaar fors gestegen in ons land. Zo werd er circa 833 miljoen liter consumptiemelk geproduceerd, ruim 10% meer dan in 2011. "Ondanks de lagere melkprijs heeft de Belgische zuivelindustrie een vrij goed jaar achter de rug", klinkt het bij de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie.

Volle melk en chocomelk opvallende stijgers

Er werd in 2012 ongeveer 833 miljoen liter consumptiemelk geproduceerd in ons land. Dat is ruim 10% meer dan in 2011, zo blijkt uit cijfers van de afdeling Statistiek van de federale overheidsdienst Economie.

 

Ondanks een lichte daling (-0,3%) neemt halfvolle melk ruim de helft van de consumptiemelk die in België wordt geproduceerd, voor haar rekening. Volle melk (+21%) en chocolademelk (+55%) waren de sterkste stijgers. "Deze opmerkelijke stijgingen zijn vermoedelijk toe te schrijven aan een verder doorgevoerde internationale specialisatie bij de zuivelproducenten", luidt het.

 

Het productievolume van verse zuivelproducten (zoals yoghurt, gefermenteerde melkdrankjes, room en desserten) nam met bijna 10% toe tegenover 2011, tot ongeveer 582.000 ton. De productie van yoghurt daalde weliswaar met 10% maar er werden bijna 72% méér zuiveldesserten gemaakt. "Daardoor steeg het aandeel van desserten in de zuivelproductie van 7 naar 11%."

 

De productie van kaas (+1,1%) en boter (+1,8%) steeg lichtjes, terwijl de bereiding van melkpoeder met 3,6% daalde. De productie van ijs bleef dan weer stabiel.


4,4 miljard euro omzet

"De Belgische zuivelindustrie heeft een vrij goed jaar achter de rug", bevestigt ook Renaat Debergh, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie. Die hield vrijdag haar algemene vergadering in Grimbergen.

 

Daar viel te horen dat de verwerkende zuivelindustrie in ons land vorig jaar een slordige 4,4 miljard euro omzette. Dat is weliswaar 5% minder dan in 2011, maar die daling is volledig toe te schrijven aan een lagere melkprijs. Die is dan weer een gevolg van het uitstekende melkjaar 2011, waardoor de productie fors werd opgeschroefd.

 

"In de zomer werden de Verenigde Staten evenwel door een erge droogte geteisterd. Hierdoor is het aanbod gedaald en sindsdien is de melkprijs weer wat gestegen. Voor 2013 verwachten we dan ook een goede prijs", aldus Renaat Debergh.

 

Van die omzet gaat zowat 60% naar het buitenland: de rest van Europa, Afrika, Saoedie-Arabië en - iets wat nooit eerder is gebeurd - meer en meer naar China. "Voor enkele jaren was er geen enkele uitvoer van verse melk vanuit Europa richting China", zegt Jef Mottar, algemeen directeur van Inza, de consumptiemelkdivisie van de Milcobel-groep. Een dik jaar geleden kwam daar verandering in. China werd toen opgeschrikt door een melkschandaal: het toxische melamine werd aangetroffen in melk en er vielen zelfs doden.

 

"Sindsdien is men in China erg wantrouwig tegenover de eigen melkproducten en is melk uit Europa - ook vanuit België - erg gegeerd. Ook de enorme vraag naar Europees babymelkpoeder, met lege winkelrekken tot gevolg, getuigt daarvan", aldus nog Jef Mottar.


Duurzame zuivel

De voorbije 10 jaar werd de CO2-uitstoot voor de productie van één liter melk met 20% verminderd: van 1,28 kg CO2 naar 1,02 kg. "Om dezelfde hoeveelheid melk te produceren, zijn vandaag minder koeien nodig, als gevolg van de genetische vooruitgang", zegt BCZ-topman Renaat Debergh. "Ook via verbeterd veevoeder en minder kunstmeststofgebruik werd de CO2-voetafdruk van melk verminderd."

 

De sector wil die inspanningen nu nog opdrijven, niet alleen voor CO2 maar ook voor water- en energiegebruik, en werkt daartoe volop aan een duurzaamheidsprogramma dat ze in 2014 wil gaan uitrollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top