Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012 | RetailDetail

Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012

Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012

De productie van melk en zuivelproducten is vorig jaar fors gestegen in ons land. Zo werd er circa 833 miljoen liter consumptiemelk geproduceerd, ruim 10% meer dan in 2011. "Ondanks de lagere melkprijs heeft de Belgische zuivelindustrie een vrij goed jaar achter de rug", klinkt het bij de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie.

Volle melk en chocomelk opvallende stijgers

Er werd in 2012 ongeveer 833 miljoen liter consumptiemelk geproduceerd in ons land. Dat is ruim 10% meer dan in 2011, zo blijkt uit cijfers van de afdeling Statistiek van de federale overheidsdienst Economie.

 

Ondanks een lichte daling (-0,3%) neemt halfvolle melk ruim de helft van de consumptiemelk die in België wordt geproduceerd, voor haar rekening. Volle melk (+21%) en chocolademelk (+55%) waren de sterkste stijgers. "Deze opmerkelijke stijgingen zijn vermoedelijk toe te schrijven aan een verder doorgevoerde internationale specialisatie bij de zuivelproducenten", luidt het.

 

Het productievolume van verse zuivelproducten (zoals yoghurt, gefermenteerde melkdrankjes, room en desserten) nam met bijna 10% toe tegenover 2011, tot ongeveer 582.000 ton. De productie van yoghurt daalde weliswaar met 10% maar er werden bijna 72% méér zuiveldesserten gemaakt. "Daardoor steeg het aandeel van desserten in de zuivelproductie van 7 naar 11%."

 

De productie van kaas (+1,1%) en boter (+1,8%) steeg lichtjes, terwijl de bereiding van melkpoeder met 3,6% daalde. De productie van ijs bleef dan weer stabiel.


4,4 miljard euro omzet

"De Belgische zuivelindustrie heeft een vrij goed jaar achter de rug", bevestigt ook Renaat Debergh, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie. Die hield vrijdag haar algemene vergadering in Grimbergen.

 

Daar viel te horen dat de verwerkende zuivelindustrie in ons land vorig jaar een slordige 4,4 miljard euro omzette. Dat is weliswaar 5% minder dan in 2011, maar die daling is volledig toe te schrijven aan een lagere melkprijs. Die is dan weer een gevolg van het uitstekende melkjaar 2011, waardoor de productie fors werd opgeschroefd.

 

"In de zomer werden de Verenigde Staten evenwel door een erge droogte geteisterd. Hierdoor is het aanbod gedaald en sindsdien is de melkprijs weer wat gestegen. Voor 2013 verwachten we dan ook een goede prijs", aldus Renaat Debergh.

 

Van die omzet gaat zowat 60% naar het buitenland: de rest van Europa, Afrika, Saoedie-Arabië en - iets wat nooit eerder is gebeurd - meer en meer naar China. "Voor enkele jaren was er geen enkele uitvoer van verse melk vanuit Europa richting China", zegt Jef Mottar, algemeen directeur van Inza, de consumptiemelkdivisie van de Milcobel-groep. Een dik jaar geleden kwam daar verandering in. China werd toen opgeschrikt door een melkschandaal: het toxische melamine werd aangetroffen in melk en er vielen zelfs doden.

 

"Sindsdien is men in China erg wantrouwig tegenover de eigen melkproducten en is melk uit Europa - ook vanuit België - erg gegeerd. Ook de enorme vraag naar Europees babymelkpoeder, met lege winkelrekken tot gevolg, getuigt daarvan", aldus nog Jef Mottar.


Duurzame zuivel

De voorbije 10 jaar werd de CO2-uitstoot voor de productie van één liter melk met 20% verminderd: van 1,28 kg CO2 naar 1,02 kg. "Om dezelfde hoeveelheid melk te produceren, zijn vandaag minder koeien nodig, als gevolg van de genetische vooruitgang", zegt BCZ-topman Renaat Debergh. "Ook via verbeterd veevoeder en minder kunstmeststofgebruik werd de CO2-voetafdruk van melk verminderd."

 

De sector wil die inspanningen nu nog opdrijven, niet alleen voor CO2 maar ook voor water- en energiegebruik, en werkt daartoe volop aan een duurzaamheidsprogramma dat ze in 2014 wil gaan uitrollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.