RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen FranchiseMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franchisering jaagt frisse wind door assortiment Delhaize

icon
Food14 juni, 2024

Naast gezondheid, duurzaamheid en plantaardig eist plezier een hoofdrol op in het nieuwe Delhaize-assortiment. Ondernemers zijn vragende partij voor meer differentiatie en ambacht: straks verkopen ze weer verse vis op ijs.

“Aangeslotenen zijn onze eerste klanten”

“De beste editie ooit”, zo noemde inkoop- en marketingdirecteur Alexandros Boussis de Food Market die Delhaize afgelopen week gedurende drie dagen organiseerde voor haar medewerkers en winkeliers. Hij wijst erop dat de franchisering van de filialen ook een ander inkoop- en assortimentsbeleid vergt. Vandaar ook dat de voormalige Discovery Days van naam veranderden: “Het is een markt. We moeten onze concepten en producten echt verkopen aan onze aangeslotenen. Zij zijn onze eerste klanten.”

Dat uit zich in enkele opmerkelijke b2b-concepten en -assortimenten die winkeliers ondersteunen, bijvoorbeeld voor de beenhouwerij, bij het beleggen van verse broodjes en het afbakken van pizza’s in de winkel, of het versnijden van vers fruit. In de filialen was de speelruimte hiervoor beperkt door regeltjes en risico-aversie, horen we off the record. Dat verandert. Op vraag van ondernemers verschijnen er straks in de winkels zelfs bedieningstoonbanken met verse vis op ijs.

Toenemende aandacht voor plezier

Uit studiereizen naar de Verenigde Staten leerde Boussis dat er nog veel innovatie mogelijk is in de afdeling groenten en fruit. Een nieuw assortiment voorgesneden fruitsalades verschijnt in de winkels, net als een premium aanbod avocado’s en mango’s of bijzondere varianten van tomaten, aubergines en courgettes. Geaffilieerden hameren immers op differentiatie. Leuk is een handige display met gezonde groente- en fruitsnacks die kinderen mee naar school kunnen nemen. De categorie van de maaltijdkits explodeert.

De innovaties van zowel merk- als huismerkleveranciers focussen op gezondheid en plantaardig, maar ook de opvallend toenemende aandacht voor smaak en plezier (“indulgence”) beantwoordt aan verzuchtingen van ondernemers. Delhaize pakt enerzijds uit met exclusieve, luxueus verpakte Spaanse vleeswaren van Cinco Jotas en met authentieke Italiaanse specialiteiten als gerookte burrata, anderzijds met Solmon (een plantaardig alternatief voor gerookte zalm op basis van algen), en veganistische mozzarella op basis van noten van Dreamfarm.

Ouderwetse commerce

Opmerkelijk is de lancering van een gamma halal charcuterie en gemaksproducten van het merk Wahid. In het zuivelassortiment zetten producten met verhoogd proteïnegehalte de toon. Glutenvrij gamma uit verschillende categorieën wordt opnieuw samen gepresenteerd in één duidelijk planogram. Veeleisende jonge gezinnen worden bediend met een nieuw gamma koelverse, gezonde bereide kindermaaltijden, Little Dish: geproduceerd in België en al een succes in het Verenigd Koninkrijk. Voor de TikTok-generatie zijn er de hete Mexicaanse tortillasnacks van Takis.

Tot slot: ook ouderwetse “commerce” is op het appel. Vlaamse ondernemers zijn laaiend enthousiast over de samenwerking die Delhaize sloot met het nieuwe seizoen van het hyperpopulaire tv-programma The Masked Singer op VTM. Franstaligen zullen het met Asterix moeten doen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nieuwe CEO wijzigt directiecomité Delhaize

    Alexandros Boussis, die vanaf januari de leiding neemt bij supermarktketen Delhaize in België en Luxemburg, kondigt wijzigingen aan in de samenstelling van het directiecomité.

  • icon
    Food19 december, 2025
    EU geeft overname van Délifrance door Vandemoortele groen licht

    De Europese Commissie heeft de overname van Délifrance door Vandemoortele goedgekeurd. Daarmee is al één belemmering uit de weg geruimd voor de creatie van een speler van 2,4 miljard euro in de markt voor diepvriesbakkerijproducten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN