Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land | RetailDetail

Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

De Franse restaurantketen La Pataterie opent nu maandag zijn eerste buitenlandse vestiging. Ons land krijgt met Doornik de primeur.

"Doornik is bijna Frankrijk"

La Pataterie telt bij onze zuiderburen liefst 173 vestigingen, die de eerste helft van dit jaar zo'n 4,7 miljoen klanten op hun wenken bedienden. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de nieuwe vestiging in Doornik voortbouwt op de succesfactoren van La Pataterie in zijn thuisland: genereuze borden tegen betaalbare prijzen (7 gerechten van net geen 7 euro), gezelligheid en kwaliteit met als basisingrediënt de patat.

 

"Deze opening bij onze Belgische vrienden vormt een nieuwe – symbolische – mijlpaal in de internationale uitbouw van onze keten, al leggen we daarbij wel de nodige voorzichtigheid en bescheidenheid aan de dag", zegt algemeen directeur Alexandre Maizoué. Zo zal de kaart, die overigens tweemaal per jaar wijzigt, toch ietwat aangepast worden aan de lokale smaak.

 

"Frankrijk blijft prioriteit"

La Pataterie wil tegen 2017 een kleine 300 vestigingen tellen. Hoeveel restaurants de groep in ons land ambieert, wil de topman niet kwijt: "De prioriteit gaat naar de groei en de verankering van ons concept op de Franse markt", zegt Maizoué, "maar als het wat meezit, kunnen we de internationale groei aanzwengelen en wachten er ons buitengewone perspectieven."

 

Tijdens de eerste helft van 2012 realiseerde de restaurantketen een omzet van 76,04 miljoen euro, een groei met 22% tegenover dezelfde zes maanden van 2012. De omzetgroei is wel te danken aan de opening van elf nieuwe restaurants, die de teruglopende bezoekersfrequentie (-12%) meer dan compenseerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.