Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land | RetailDetail

Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

De Franse restaurantketen La Pataterie opent nu maandag zijn eerste buitenlandse vestiging. Ons land krijgt met Doornik de primeur.

"Doornik is bijna Frankrijk"

La Pataterie telt bij onze zuiderburen liefst 173 vestigingen, die de eerste helft van dit jaar zo'n 4,7 miljoen klanten op hun wenken bedienden. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de nieuwe vestiging in Doornik voortbouwt op de succesfactoren van La Pataterie in zijn thuisland: genereuze borden tegen betaalbare prijzen (7 gerechten van net geen 7 euro), gezelligheid en kwaliteit met als basisingrediënt de patat.

 

"Deze opening bij onze Belgische vrienden vormt een nieuwe – symbolische – mijlpaal in de internationale uitbouw van onze keten, al leggen we daarbij wel de nodige voorzichtigheid en bescheidenheid aan de dag", zegt algemeen directeur Alexandre Maizoué. Zo zal de kaart, die overigens tweemaal per jaar wijzigt, toch ietwat aangepast worden aan de lokale smaak.

 

"Frankrijk blijft prioriteit"

La Pataterie wil tegen 2017 een kleine 300 vestigingen tellen. Hoeveel restaurants de groep in ons land ambieert, wil de topman niet kwijt: "De prioriteit gaat naar de groei en de verankering van ons concept op de Franse markt", zegt Maizoué, "maar als het wat meezit, kunnen we de internationale groei aanzwengelen en wachten er ons buitengewone perspectieven."

 

Tijdens de eerste helft van 2012 realiseerde de restaurantketen een omzet van 76,04 miljoen euro, een groei met 22% tegenover dezelfde zes maanden van 2012. De omzetgroei is wel te danken aan de opening van elf nieuwe restaurants, die de teruglopende bezoekersfrequentie (-12%) meer dan compenseerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.