Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

Franse restoketen La Pataterie komt naar ons land

De Franse restaurantketen La Pataterie opent nu maandag zijn eerste buitenlandse vestiging. Ons land krijgt met Doornik de primeur.

"Doornik is bijna Frankrijk"

La Pataterie telt bij onze zuiderburen liefst 173 vestigingen, die de eerste helft van dit jaar zo'n 4,7 miljoen klanten op hun wenken bedienden. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de nieuwe vestiging in Doornik voortbouwt op de succesfactoren van La Pataterie in zijn thuisland: genereuze borden tegen betaalbare prijzen (7 gerechten van net geen 7 euro), gezelligheid en kwaliteit met als basisingrediënt de patat.

 

"Deze opening bij onze Belgische vrienden vormt een nieuwe – symbolische – mijlpaal in de internationale uitbouw van onze keten, al leggen we daarbij wel de nodige voorzichtigheid en bescheidenheid aan de dag", zegt algemeen directeur Alexandre Maizoué. Zo zal de kaart, die overigens tweemaal per jaar wijzigt, toch ietwat aangepast worden aan de lokale smaak.

 

"Frankrijk blijft prioriteit"

La Pataterie wil tegen 2017 een kleine 300 vestigingen tellen. Hoeveel restaurants de groep in ons land ambieert, wil de topman niet kwijt: "De prioriteit gaat naar de groei en de verankering van ons concept op de Franse markt", zegt Maizoué, "maar als het wat meezit, kunnen we de internationale groei aanzwengelen en wachten er ons buitengewone perspectieven."

 

Tijdens de eerste helft van 2012 realiseerde de restaurantketen een omzet van 76,04 miljoen euro, een groei met 22% tegenover dezelfde zes maanden van 2012. De omzetgroei is wel te danken aan de opening van elf nieuwe restaurants, die de teruglopende bezoekersfrequentie (-12%) meer dan compenseerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top