Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Over intensieve of laagcalorische zoetstoffen (zoals aspartaam) doen geregeld alarmerende geruchten de ronde, maar de frisdrankindustrie vindt die onterecht. Daarom heeft de Vereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie een website gelanceerd met "de belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde informatie over intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie".

Panel van wetenschappers

"We stellen vast dat er over intensieve zoetstoffen - net zoals over suiker, trouwens - regelmatig uitspraken de wereld worden ingestuurd die niet stroken met de wetenschappelijke kennis", zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF. "Wij willen de consument betrouwbare informatie bezorgen over intensieve zoetstoffen, gebaseerd op gecontroleerde feiten. Precies daarom is dit nieuwe platform er gekomen."

 

Om de juistheid van de verspreide informatie te garanderen, wordt de inhoud gecontroleerd door een wetenschappelijk panel. Een van die wetenschappers is Marie-Louise Scippo van de Universiteit van Luik, die zetelt in het College van de Hoge Gezondheidsraad en in het wetenschappelijk comité van het FAVV, en voorts lid is van de Belgian Nutrition Society.

 

"Zeker in de Europese Unie is het gebruik van intensieve zoetstoffen in voedingsmiddelen onderworpen aan zeer strenge regels, zodat de veiligheid gewaarborgd is", zegt de wetenschapster. "Toch horen we vaak alarmerende berichten over bijvoorbeeld aspartaam, hoewel daar al meer dan 200 wetenschappelijke studies over verschenen zijn. Soms gebeurt dan weer net het omgekeerde: de natuurlijke oorsprong van zoetstoffen op basis van stevia stelt iedereen meteen gerust, maar die zoetstof moet toch net als alle andere dezelfde goedkeuringsprocedures doorlopen."

 

Zoetstoffentest

Een van de interessante tools op de nieuwe site is de zoetstoffentest. Die vertelt hoeveel drank met zoetstof de persoon in kwestie met een gerust hart kan drinken. "Met de test krijgt elke consument in enkele muisklikken een gepersonaliseerd antwoord. De test houdt rekening met het lichaamsgewicht van de persoon, met het gekozen type voedingsmiddel en de intensieve zoetstof die het bevat."

 

Voorts biedt de site ook duidelijke informatie over de intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie: acesulfaam K, aspartaam, cyclamaat, neohesperidine DC, neotaam, sacharine, steviolglycosiden en sucralose.

 

Bij de lancering van de website herhaalt de VIWF dat het gebruik van zoetstoffen in de EU onderworpen is aan de strengst mogelijke regels. "Uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2011 bleek al dat volwassenen geen risico lopen op een te hoge inname van kunstmatige zoetstoffen via de voeding", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top