Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Over intensieve of laagcalorische zoetstoffen (zoals aspartaam) doen geregeld alarmerende geruchten de ronde, maar de frisdrankindustrie vindt die onterecht. Daarom heeft de Vereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie een website gelanceerd met "de belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde informatie over intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie".

Panel van wetenschappers

"We stellen vast dat er over intensieve zoetstoffen - net zoals over suiker, trouwens - regelmatig uitspraken de wereld worden ingestuurd die niet stroken met de wetenschappelijke kennis", zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF. "Wij willen de consument betrouwbare informatie bezorgen over intensieve zoetstoffen, gebaseerd op gecontroleerde feiten. Precies daarom is dit nieuwe platform er gekomen."

 

Om de juistheid van de verspreide informatie te garanderen, wordt de inhoud gecontroleerd door een wetenschappelijk panel. Een van die wetenschappers is Marie-Louise Scippo van de Universiteit van Luik, die zetelt in het College van de Hoge Gezondheidsraad en in het wetenschappelijk comité van het FAVV, en voorts lid is van de Belgian Nutrition Society.

 

"Zeker in de Europese Unie is het gebruik van intensieve zoetstoffen in voedingsmiddelen onderworpen aan zeer strenge regels, zodat de veiligheid gewaarborgd is", zegt de wetenschapster. "Toch horen we vaak alarmerende berichten over bijvoorbeeld aspartaam, hoewel daar al meer dan 200 wetenschappelijke studies over verschenen zijn. Soms gebeurt dan weer net het omgekeerde: de natuurlijke oorsprong van zoetstoffen op basis van stevia stelt iedereen meteen gerust, maar die zoetstof moet toch net als alle andere dezelfde goedkeuringsprocedures doorlopen."

 

Zoetstoffentest

Een van de interessante tools op de nieuwe site is de zoetstoffentest. Die vertelt hoeveel drank met zoetstof de persoon in kwestie met een gerust hart kan drinken. "Met de test krijgt elke consument in enkele muisklikken een gepersonaliseerd antwoord. De test houdt rekening met het lichaamsgewicht van de persoon, met het gekozen type voedingsmiddel en de intensieve zoetstof die het bevat."

 

Voorts biedt de site ook duidelijke informatie over de intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie: acesulfaam K, aspartaam, cyclamaat, neohesperidine DC, neotaam, sacharine, steviolglycosiden en sucralose.

 

Bij de lancering van de website herhaalt de VIWF dat het gebruik van zoetstoffen in de EU onderworpen is aan de strengst mogelijke regels. "Uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2011 bleek al dat volwassenen geen risico lopen op een te hoge inname van kunstmatige zoetstoffen via de voeding", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top