Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen" | RetailDetail

Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Frisdrankindustrie bindt strijd aan tegen "desinformatie rond zoetstoffen"

Over intensieve of laagcalorische zoetstoffen (zoals aspartaam) doen geregeld alarmerende geruchten de ronde, maar de frisdrankindustrie vindt die onterecht. Daarom heeft de Vereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie een website gelanceerd met "de belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde informatie over intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie".

Panel van wetenschappers

"We stellen vast dat er over intensieve zoetstoffen - net zoals over suiker, trouwens - regelmatig uitspraken de wereld worden ingestuurd die niet stroken met de wetenschappelijke kennis", zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF. "Wij willen de consument betrouwbare informatie bezorgen over intensieve zoetstoffen, gebaseerd op gecontroleerde feiten. Precies daarom is dit nieuwe platform er gekomen."

 

Om de juistheid van de verspreide informatie te garanderen, wordt de inhoud gecontroleerd door een wetenschappelijk panel. Een van die wetenschappers is Marie-Louise Scippo van de Universiteit van Luik, die zetelt in het College van de Hoge Gezondheidsraad en in het wetenschappelijk comité van het FAVV, en voorts lid is van de Belgian Nutrition Society.

 

"Zeker in de Europese Unie is het gebruik van intensieve zoetstoffen in voedingsmiddelen onderworpen aan zeer strenge regels, zodat de veiligheid gewaarborgd is", zegt de wetenschapster. "Toch horen we vaak alarmerende berichten over bijvoorbeeld aspartaam, hoewel daar al meer dan 200 wetenschappelijke studies over verschenen zijn. Soms gebeurt dan weer net het omgekeerde: de natuurlijke oorsprong van zoetstoffen op basis van stevia stelt iedereen meteen gerust, maar die zoetstof moet toch net als alle andere dezelfde goedkeuringsprocedures doorlopen."

 

Zoetstoffentest

Een van de interessante tools op de nieuwe site is de zoetstoffentest. Die vertelt hoeveel drank met zoetstof de persoon in kwestie met een gerust hart kan drinken. "Met de test krijgt elke consument in enkele muisklikken een gepersonaliseerd antwoord. De test houdt rekening met het lichaamsgewicht van de persoon, met het gekozen type voedingsmiddel en de intensieve zoetstof die het bevat."

 

Voorts biedt de site ook duidelijke informatie over de intensieve zoetstoffen die toegelaten zijn in de Europese Unie: acesulfaam K, aspartaam, cyclamaat, neohesperidine DC, neotaam, sacharine, steviolglycosiden en sucralose.

 

Bij de lancering van de website herhaalt de VIWF dat het gebruik van zoetstoffen in de EU onderworpen is aan de strengst mogelijke regels. "Uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2011 bleek al dat volwassenen geen risico lopen op een te hoge inname van kunstmatige zoetstoffen via de voeding", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!