Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentereus Univeg stapt in een joint venture met het Indiase Mahindra ShubhLabh Services, de landbouwpoot van Mahindra Group. De Indiërs richtten vorig jaar het fruitmerk Saboro op.

Betere kwaliteit, meer productie

Hein Deprez van Univeg en Pawan Goenka van Mahindra (foto) hebben maandag officieel het contract ondertekend voor hun nieuwe joint venture. Die zal zich toeleggen op "de ontwikkeling van de supply chain van fruit en groenten om zo te voldoen aan de noden van de lokale en internationale markten".

 

"Door deze samenwerking kunnen we aanwezig zijn op de Indiase markt en contact leggen met de landbouwers. Mahindra's netwerk en onze technische expertise in zes werelddelen en 32 distributiecentra in Europa bieden positieve vooruitzichten voor alle stakeholders", zegt Univeg-CEO Hein Deprez.

 

Univeg, dat een belang heeft van 40% in de nieuwe entiteit, zal de technische knowhow leveren voor de kwaliteitscontrole, de verwerking van de producten na de oogst en het rijpingsproces. Op die manier moeten de producten "voldoen aan het internationale kwaliteitscontrolebeleid" en moeten de landbouwers tegelijk "hun productiviteit en prijsrealisatie kunnen verbeteren".

 

De Indiase partner, die 60% in handen heeft, zal "ondersteuning bieden bij het opstellen van contractlandbouwovereenkomsten in heel India, zijn binnenlandse marketing- en distributienetwerk versterken en de noodzakelijke diensten voor lokale vergunningen en ondersteuning leveren".

 

Fruitmerk Saboro

Mahindra ShubhLabh werd opgericht om de Indiase landbouwers te ondersteunen bij het verhogen van hun productiviteit. In november 2013 lanceerde de groep zijn eerste fruitmerk, Saboro. Dat richt zich met een brede waaier aan vruchten zoals appels, druiven, bananen en ander ingevoerd fruit tot de gezondheidsbewuste Indiase consument.

 

Daarnaast zal ook Indisch fruit op termijn een positie krijgen op de globale markt "aangezien exportgeoriënteerde supply chains voor geselecteerd fruit uitgebouwd zullen worden", klinkt het nog in het persbericht. Alle fruit van de joint venture zal onder het Saboro-merk worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top