Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentereus Univeg stapt in een joint venture met het Indiase Mahindra ShubhLabh Services, de landbouwpoot van Mahindra Group. De Indiërs richtten vorig jaar het fruitmerk Saboro op.

Betere kwaliteit, meer productie

Hein Deprez van Univeg en Pawan Goenka van Mahindra (foto) hebben maandag officieel het contract ondertekend voor hun nieuwe joint venture. Die zal zich toeleggen op "de ontwikkeling van de supply chain van fruit en groenten om zo te voldoen aan de noden van de lokale en internationale markten".

 

"Door deze samenwerking kunnen we aanwezig zijn op de Indiase markt en contact leggen met de landbouwers. Mahindra's netwerk en onze technische expertise in zes werelddelen en 32 distributiecentra in Europa bieden positieve vooruitzichten voor alle stakeholders", zegt Univeg-CEO Hein Deprez.

 

Univeg, dat een belang heeft van 40% in de nieuwe entiteit, zal de technische knowhow leveren voor de kwaliteitscontrole, de verwerking van de producten na de oogst en het rijpingsproces. Op die manier moeten de producten "voldoen aan het internationale kwaliteitscontrolebeleid" en moeten de landbouwers tegelijk "hun productiviteit en prijsrealisatie kunnen verbeteren".

 

De Indiase partner, die 60% in handen heeft, zal "ondersteuning bieden bij het opstellen van contractlandbouwovereenkomsten in heel India, zijn binnenlandse marketing- en distributienetwerk versterken en de noodzakelijke diensten voor lokale vergunningen en ondersteuning leveren".

 

Fruitmerk Saboro

Mahindra ShubhLabh werd opgericht om de Indiase landbouwers te ondersteunen bij het verhogen van hun productiviteit. In november 2013 lanceerde de groep zijn eerste fruitmerk, Saboro. Dat richt zich met een brede waaier aan vruchten zoals appels, druiven, bananen en ander ingevoerd fruit tot de gezondheidsbewuste Indiase consument.

 

Daarnaast zal ook Indisch fruit op termijn een positie krijgen op de globale markt "aangezien exportgeoriënteerde supply chains voor geselecteerd fruit uitgebouwd zullen worden", klinkt het nog in het persbericht. Alle fruit van de joint venture zal onder het Saboro-merk worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top