Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt | RetailDetail

Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentebedrijf Univeg betreedt Indiase markt

Fruit- en groentereus Univeg stapt in een joint venture met het Indiase Mahindra ShubhLabh Services, de landbouwpoot van Mahindra Group. De Indiërs richtten vorig jaar het fruitmerk Saboro op.

Betere kwaliteit, meer productie

Hein Deprez van Univeg en Pawan Goenka van Mahindra (foto) hebben maandag officieel het contract ondertekend voor hun nieuwe joint venture. Die zal zich toeleggen op "de ontwikkeling van de supply chain van fruit en groenten om zo te voldoen aan de noden van de lokale en internationale markten".

 

"Door deze samenwerking kunnen we aanwezig zijn op de Indiase markt en contact leggen met de landbouwers. Mahindra's netwerk en onze technische expertise in zes werelddelen en 32 distributiecentra in Europa bieden positieve vooruitzichten voor alle stakeholders", zegt Univeg-CEO Hein Deprez.

 

Univeg, dat een belang heeft van 40% in de nieuwe entiteit, zal de technische knowhow leveren voor de kwaliteitscontrole, de verwerking van de producten na de oogst en het rijpingsproces. Op die manier moeten de producten "voldoen aan het internationale kwaliteitscontrolebeleid" en moeten de landbouwers tegelijk "hun productiviteit en prijsrealisatie kunnen verbeteren".

 

De Indiase partner, die 60% in handen heeft, zal "ondersteuning bieden bij het opstellen van contractlandbouwovereenkomsten in heel India, zijn binnenlandse marketing- en distributienetwerk versterken en de noodzakelijke diensten voor lokale vergunningen en ondersteuning leveren".

 

Fruitmerk Saboro

Mahindra ShubhLabh werd opgericht om de Indiase landbouwers te ondersteunen bij het verhogen van hun productiviteit. In november 2013 lanceerde de groep zijn eerste fruitmerk, Saboro. Dat richt zich met een brede waaier aan vruchten zoals appels, druiven, bananen en ander ingevoerd fruit tot de gezondheidsbewuste Indiase consument.

 

Daarnaast zal ook Indisch fruit op termijn een positie krijgen op de globale markt "aangezien exportgeoriënteerde supply chains voor geselecteerd fruit uitgebouwd zullen worden", klinkt het nog in het persbericht. Alle fruit van de joint venture zal onder het Saboro-merk worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.