Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail

Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail
http://www.shutterstock.com/nl/pic-372875032/

Volgens Test-Aankoop bevat heel wat fruit in de winkels verschillende soorten pesticiden. Op een kwart van de appelen en peren vond de consumentenorganisatie tijdens een onderzoek minstens vier verschillende soorten pesticiden aan.

 

Tot 7 verschillende pesticiden

Op één appelsoort werden residu’s gevonden van zeven verschillende pesticiden, terwijl twee vruchten sporen bevatten van producten die niet meer mogen worden gebruikt. Ook bij biofruit werden er vaak nog pesticiden gevonden.

 

In totaal werden op 34 van de 40 onderzochte stukken fruit pesticiden gevonden. Daarbij werden de maximumwaarden opgelegd door de Europese Unie wel nooit overschreden, maar Test-Aankoop stelt zich vragen bij de cocktails die soms worden aangetroffen.

 

Biolabel niet altijd pesticidevrij

Slechts zes stukken fruit, drie appelen en drie peren, bevatten geen pesticiden. Drie daarvan werden verkocht onder een biolabel. Enkele bioproducten bevatten eveneens chemische producten, die in de bioteelt niet toegelaten zijn.

 

“Zulke sporen hoeven weliswaar niet per se op fraude te wijzen, benadrukt de consumentenorganisatie, maar de vaststelling is toch ontnuchterend voor wie extra betaalt voor een milieuvriendelijke aanpak met minder pesticiden”, stelt Test-Aankoop.

 

Volgen de consumentenorganisatie wijzen de drie niet-bioproducten die geen pesticiden bevatten erop dat het mogelijk is om het gebruik van pesticiden in de fruitteelt sterk terug te dringen. Het stelt zich ook vragen bij het TTIP-handelsverdrag, dat mogelijk de deur openzet voor Amerikaans fruit. In de Verenigde Staten zijn de maximumwaarden voor het gebruik van pesticiden immers veel hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top