GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

Dierenrechtenorganisatie GAIA én discounter Lidl roepen de Europese Commissie en de (andere) Belgische ketens op de invoer van paardenvlees uit Noord- en Latijns-Amerika op te schorten omwille van het paardenleed in het land van herkomst.

"Schrijnende toestanden bewezen"

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch heeft samen met Sabrina Gurtner, zijn Zwitserse collega van Tierschutzbund Zürich, een ontluisterend rapport gepresenteerd over de invoer van Amerikaans paardenvlees naar Europa. Dat rapport en de bijbehorende beelden bewijzen de schrijnende toestanden waarin de paarden worden opgekocht, getransporteerd en geslacht.

 

"Deze beelden staan in schril contrast met de verklaringen van de supermarkten, die maar blijven beweren dat de import van het paardenvlees voldoet aan de normen van de EU", zegt de dierenrechtenactivist.

 

"Supermarkten laten zich rad voor de ogen draaien"

De Europese Unie voert jaarlijks 26.450 ton paardenvlees in uit de Verenigde Staten, Canada, Uruguay, Mexico en Argentinië. Daarvan komt liefst 17.000 ton in ons land terecht. "België is de draaischijf voor de verdeling van paardenvlees in Europa", stelt Michel Vandenbosch.

 

Niet alleen zijn de belangrijkste importbedrijven Belgisch (Equinox, Velda, De Nil, Multimeat en Chevideco), zij leveren ook aan zo goed als elke supermarkt in ons land. "Op Lidl na, dat sinds de vorige onthullingen helemaal geen vers paardenvlees meer verkoopt omdat tot nader order het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd", klinkt het bij GAIA.

 

"Colruyt verkoopt enkel nog paardenvlees uit Roemenië, maar vorig jaar onthulde GAIA dat ook daar wantoestanden schering en inslag zijn. De grootwarenhuisketens die wel nog Latijns-Amerikaans paardenvlees verkopen (Aldi/Renmans, Carrefour, Cora, Delhaize, Makro, Match, Intermarché en Spar) gaan ervan uit dat elk stuk paardenvlees uit Latijns-Amerika getraceerd kan worden en dat dus bekend is waar het precies vandaan komt. Maar niets is minder waar", aldus nog GAIA.

 

Overleg met supermarkten al gepland

In een reactie stelt discounter Lidl "niet verrast te zijn" door de onderzoeksresultaten die GAIA bekendmaakte. "Wij verkopen nu al een drietal jaar geen paardenvlees meer, net omwille van problemen met de traceerbaarheid van het vlees. Dat is een keuze die we louter vanuit onze dierenwelzijnspolitiek motiveren. De resultaten van GAIA vormen voor ons een bewijs dat we de enige juiste beslissing genomen hebben", zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De winkelketen roept alle andere spelers op om "net als Lidl, geen paardenvlees meer te verkopen. Wij hopen dat dit onderzoek alsnog iets is in beweging kan zetten." En daar ziet het wel naar uit, want er is al overleg gepland tussen GAIA en de ketens Intermarché (vandaag), Makro en Cora (morgen) en Carrefour, Renmans en Delhaize (later deze maand).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top