GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

Dierenrechtenorganisatie GAIA én discounter Lidl roepen de Europese Commissie en de (andere) Belgische ketens op de invoer van paardenvlees uit Noord- en Latijns-Amerika op te schorten omwille van het paardenleed in het land van herkomst.

"Schrijnende toestanden bewezen"

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch heeft samen met Sabrina Gurtner, zijn Zwitserse collega van Tierschutzbund Zürich, een ontluisterend rapport gepresenteerd over de invoer van Amerikaans paardenvlees naar Europa. Dat rapport en de bijbehorende beelden bewijzen de schrijnende toestanden waarin de paarden worden opgekocht, getransporteerd en geslacht.

 

"Deze beelden staan in schril contrast met de verklaringen van de supermarkten, die maar blijven beweren dat de import van het paardenvlees voldoet aan de normen van de EU", zegt de dierenrechtenactivist.

 

"Supermarkten laten zich rad voor de ogen draaien"

De Europese Unie voert jaarlijks 26.450 ton paardenvlees in uit de Verenigde Staten, Canada, Uruguay, Mexico en Argentinië. Daarvan komt liefst 17.000 ton in ons land terecht. "België is de draaischijf voor de verdeling van paardenvlees in Europa", stelt Michel Vandenbosch.

 

Niet alleen zijn de belangrijkste importbedrijven Belgisch (Equinox, Velda, De Nil, Multimeat en Chevideco), zij leveren ook aan zo goed als elke supermarkt in ons land. "Op Lidl na, dat sinds de vorige onthullingen helemaal geen vers paardenvlees meer verkoopt omdat tot nader order het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd", klinkt het bij GAIA.

 

"Colruyt verkoopt enkel nog paardenvlees uit Roemenië, maar vorig jaar onthulde GAIA dat ook daar wantoestanden schering en inslag zijn. De grootwarenhuisketens die wel nog Latijns-Amerikaans paardenvlees verkopen (Aldi/Renmans, Carrefour, Cora, Delhaize, Makro, Match, Intermarché en Spar) gaan ervan uit dat elk stuk paardenvlees uit Latijns-Amerika getraceerd kan worden en dat dus bekend is waar het precies vandaan komt. Maar niets is minder waar", aldus nog GAIA.

 

Overleg met supermarkten al gepland

In een reactie stelt discounter Lidl "niet verrast te zijn" door de onderzoeksresultaten die GAIA bekendmaakte. "Wij verkopen nu al een drietal jaar geen paardenvlees meer, net omwille van problemen met de traceerbaarheid van het vlees. Dat is een keuze die we louter vanuit onze dierenwelzijnspolitiek motiveren. De resultaten van GAIA vormen voor ons een bewijs dat we de enige juiste beslissing genomen hebben", zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De winkelketen roept alle andere spelers op om "net als Lidl, geen paardenvlees meer te verkopen. Wij hopen dat dit onderzoek alsnog iets is in beweging kan zetten." En daar ziet het wel naar uit, want er is al overleg gepland tussen GAIA en de ketens Intermarché (vandaag), Makro en Cora (morgen) en Carrefour, Renmans en Delhaize (later deze maand).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top