GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

GAIA en Lidl willen meer aandacht voor paardenleed

Dierenrechtenorganisatie GAIA én discounter Lidl roepen de Europese Commissie en de (andere) Belgische ketens op de invoer van paardenvlees uit Noord- en Latijns-Amerika op te schorten omwille van het paardenleed in het land van herkomst.

"Schrijnende toestanden bewezen"

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch heeft samen met Sabrina Gurtner, zijn Zwitserse collega van Tierschutzbund Zürich, een ontluisterend rapport gepresenteerd over de invoer van Amerikaans paardenvlees naar Europa. Dat rapport en de bijbehorende beelden bewijzen de schrijnende toestanden waarin de paarden worden opgekocht, getransporteerd en geslacht.

 

"Deze beelden staan in schril contrast met de verklaringen van de supermarkten, die maar blijven beweren dat de import van het paardenvlees voldoet aan de normen van de EU", zegt de dierenrechtenactivist.

 

"Supermarkten laten zich rad voor de ogen draaien"

De Europese Unie voert jaarlijks 26.450 ton paardenvlees in uit de Verenigde Staten, Canada, Uruguay, Mexico en Argentinië. Daarvan komt liefst 17.000 ton in ons land terecht. "België is de draaischijf voor de verdeling van paardenvlees in Europa", stelt Michel Vandenbosch.

 

Niet alleen zijn de belangrijkste importbedrijven Belgisch (Equinox, Velda, De Nil, Multimeat en Chevideco), zij leveren ook aan zo goed als elke supermarkt in ons land. "Op Lidl na, dat sinds de vorige onthullingen helemaal geen vers paardenvlees meer verkoopt omdat tot nader order het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd", klinkt het bij GAIA.

 

"Colruyt verkoopt enkel nog paardenvlees uit Roemenië, maar vorig jaar onthulde GAIA dat ook daar wantoestanden schering en inslag zijn. De grootwarenhuisketens die wel nog Latijns-Amerikaans paardenvlees verkopen (Aldi/Renmans, Carrefour, Cora, Delhaize, Makro, Match, Intermarché en Spar) gaan ervan uit dat elk stuk paardenvlees uit Latijns-Amerika getraceerd kan worden en dat dus bekend is waar het precies vandaan komt. Maar niets is minder waar", aldus nog GAIA.

 

Overleg met supermarkten al gepland

In een reactie stelt discounter Lidl "niet verrast te zijn" door de onderzoeksresultaten die GAIA bekendmaakte. "Wij verkopen nu al een drietal jaar geen paardenvlees meer, net omwille van problemen met de traceerbaarheid van het vlees. Dat is een keuze die we louter vanuit onze dierenwelzijnspolitiek motiveren. De resultaten van GAIA vormen voor ons een bewijs dat we de enige juiste beslissing genomen hebben", zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De winkelketen roept alle andere spelers op om "net als Lidl, geen paardenvlees meer te verkopen. Wij hopen dat dit onderzoek alsnog iets is in beweging kan zetten." En daar ziet het wel naar uit, want er is al overleg gepland tussen GAIA en de ketens Intermarché (vandaag), Makro en Cora (morgen) en Carrefour, Renmans en Delhaize (later deze maand).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top