RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GAIA viseert met "Chicken Squeeze" huismerken van supermarkten

icon
Food4 april, 2012

Ludiek spelletje over dierenleed

Het online game “Chicken Squeeze” daagt de speler uit om eieren (punten) te verdienen door zélf zoveel mogelijk leghennen in belachelijk kleine ruimtes te stoppen. Naarmate het spel vordert, ontstaat een heuse kooi of kippenbatterij. Chicken Squeeze wil de spelers niet enkel op een ludieke manier bewust maken van het leed van leghennen in (batterij)kooien, met het spel wil GAIA hen vooral aanzetten tot concrete actie.

 

GAIA wil consumenten er bij de supermarktketens zelf laten op aandringen om voor hun eigen merkproducten alleen nog scharreleieren te gebruiken. Dat kan door op het einde van het spel met een simpele klik deel te nemen aan een online boodschappenactie. Wie het spelletje uitspeelt, kan namelijk een automatisch mailtje sturen naar Carrefour, Delhaize, Aldi, Colruyt en producent Devos Lemmens die – volgens Gaia – nog altijd eieren van kooikippen gebruiken.

 

Na de verse eieren nu de huismerken

GAIA is met deze “Boycot-cotcampagne” niet aan haar proefstuk toe. Eerder slaagde de organisatie er al in om de Belgische supermarkten te overhalen om enkel nog kooivrije verse scharreleieren te verkopen. “In allerlei pasta-, koekjes- en andere huismerken van de grootwarenhuizen worden nog miljoenen dieronvriendelijk geproduceerde eieren van gekooide kippen verwerkt. Daarom zetten we onze campagne verder. Bedoeling is de supermarktketens ervan te overtuigen om ook in dat soort voedingswaren geen kooieieren meer te verwerken en over te schakelen op diervriendelijkere eieren van scharrelhouderijen of van kippen met vrije uitloop”, aldus GAIA.

 

De organisatie wijst erop dat 8 Belgen op de 10 het onaanvaardbaar vinden dat kiponvriendelijke kooieieren in producten verwerkt worden. Dat bleek uit een opiniepeiling uit 2011 die marktonderzoeksbureau IPSOS hield in opdracht van GAIA. Dat het streefdoel geen utopie is, bewijzen de producten van Calvé (mayonaise) en Lotus Bakeries (koekjes): die gebruiken geen kooieieren meer en kregen daar vorig jaar een Good Egg Award voor van GAIA en haar internationale zusterorganisatie Compassion in World Farming.

 

“Haal de kippen uit de kooi”

In ongeveer een derde van de houderijen in ons land zitten de leghennen nog altijd opgesloten in de klassieke legbatterijen, zo stelt de dierenorganisatie: “Het slechtste van het slechte voor leghennen.” Nochtans zijn legbatterijen sinds 1 januari 2012 verboden. De sector kreeg van de overheid echter nog tot juli om zich aan te passen aan de wet.

 

GAIA is overigens evenmin te spreken over de wettelijk toegelaten “verrijkte kooien”, want daarin zijn kippen nauwelijks beter af: iets meer bruikbare ruimte per kip (650 cm² in plaats van 550 cm²) of ongeveer een A4’tje ruimte voor 1 leghen, ruimschoots onvoldoende materiaal om te scharrelen en slechts één nest voor verschillende kippen.

 

De organisatie pleit dan ook voor kooivrije scharrelhouderijen, omdat die beter tot veel beter beantwoorden aan de gedragsbehoeften van de leghennen qua ruimte, scharrelmogelijkheden, nestgedrag en de mogelijkheid om stofbaden te nemen. Via deze actie hoopt GAIA alvast dat de distributeurs, onder druk van de consumenten, op hun beurt de druk op hun toeleveranciers zullen opvoeren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN