GAIA viseert met "Chicken Squeeze" huismerken van supermarkten

GAIA viseert met "Chicken Squeeze" huismerken van supermarkten
Dierenrechtenorganisatie GAIA heeft zopas het nieuwste luik van haar jaarlijkse "Boycot-cot!" campagne op gang geschoten. Met een Tetris-achtig spelletje "Chicken Squeeze" op Facebook wil het via de consumenten de supermarktketens ertoe aanzetten om in hun eigen huismerken voortaan nog enkel scharreleieren te verwerken.

Ludiek spelletje over dierenleed

Het online game "Chicken Squeeze" daagt de speler uit om eieren (punten) te verdienen door zélf zoveel mogelijk leghennen in belachelijk kleine ruimtes te stoppen. Naarmate het spel vordert, ontstaat een heuse kooi of kippenbatterij. Chicken Squeeze wil de spelers niet enkel op een ludieke manier bewust maken van het leed van leghennen in (batterij)kooien, met het spel wil GAIA hen vooral aanzetten tot concrete actie.

 

GAIA wil consumenten er bij de supermarktketens zelf laten op aandringen om voor hun eigen merkproducten alleen nog scharreleieren te gebruiken. Dat kan door op het einde van het spel met een simpele klik deel te nemen aan een online boodschappenactie. Wie het spelletje uitspeelt, kan namelijk een automatisch mailtje sturen naar Carrefour, Delhaize, Aldi, Colruyt en producent Devos Lemmens die - volgens Gaia - nog altijd eieren van kooikippen gebruiken.

 

Na de verse eieren nu de huismerken

GAIA is met deze "Boycot-cotcampagne" niet aan haar proefstuk toe. Eerder slaagde de organisatie er al in om de Belgische supermarkten te overhalen om enkel nog kooivrije verse scharreleieren te verkopen. "In allerlei pasta-, koekjes- en andere huismerken van de grootwarenhuizen worden nog miljoenen dieronvriendelijk geproduceerde eieren van gekooide kippen verwerkt. Daarom zetten we onze campagne verder. Bedoeling is de supermarktketens ervan te overtuigen om ook in dat soort voedingswaren geen kooieieren meer te verwerken en over te schakelen op diervriendelijkere eieren van scharrelhouderijen of van kippen met vrije uitloop", aldus GAIA.

 

De organisatie wijst erop dat 8 Belgen op de 10 het onaanvaardbaar vinden dat kiponvriendelijke kooieieren in producten verwerkt worden. Dat bleek uit een opiniepeiling uit 2011 die marktonderzoeksbureau IPSOS hield in opdracht van GAIA. Dat het streefdoel geen utopie is, bewijzen de producten van Calvé (mayonaise) en Lotus Bakeries (koekjes): die gebruiken geen kooieieren meer en kregen daar vorig jaar een Good Egg Award voor van GAIA en haar internationale zusterorganisatie Compassion in World Farming.

 

"Haal de kippen uit de kooi"

In ongeveer een derde van de houderijen in ons land zitten de leghennen nog altijd opgesloten in de klassieke legbatterijen, zo stelt de dierenorganisatie: "Het slechtste van het slechte voor leghennen." Nochtans zijn legbatterijen sinds 1 januari 2012 verboden. De sector kreeg van de overheid echter nog tot juli om zich aan te passen aan de wet.

 

GAIA is overigens evenmin te spreken over de wettelijk toegelaten "verrijkte kooien", want daarin zijn kippen nauwelijks beter af: iets meer bruikbare ruimte per kip (650 cm² in plaats van 550 cm²) of ongeveer een A4'tje ruimte voor 1 leghen, ruimschoots onvoldoende materiaal om te scharrelen en slechts één nest voor verschillende kippen.

 

De organisatie pleit dan ook voor kooivrije scharrelhouderijen, omdat die beter tot veel beter beantwoorden aan de gedragsbehoeften van de leghennen qua ruimte, scharrelmogelijkheden, nestgedrag en de mogelijkheid om stofbaden te nemen. Via deze actie hoopt GAIA alvast dat de distributeurs, onder druk van de consumenten, op hun beurt de druk op hun toeleveranciers zullen opvoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top