Geruchten over Chinese koerswijziging Carrefour

Geruchten over Chinese koerswijziging Carrefour

De Franse keten Carrefour is zijn activiteiten in China en Taiwan aan het herbekijken, zo meldt de Wall Street Journal op basis van een anonieme bron die bij het dossier betrokken is. De distributiereus zou ofwel zijn activiteiten apart naar de beurs van Hongkong brengen, ofwel een samenwerking aangaan met een andere (lokale) partner. De hele operatie zou de Fransen 1 miljard dollar (ca. 750 miljoen euro) kunnen opleveren.

Voorzichtigheid geboden

Toch is het nieuws van de WSJ met de nodige voorzichtigheid te nemen. De zakenkrant meldt zelf dat het project zich nog in een "zeer voorbarig stadium" bevindt en dat Carrefour al evenmin een zakenbank onder de arm heeft genomen.

 

Ook het Franse LSA wijst erop dat China officieel niet in de etalage staat en dat CEO Georges Plassat in een exclusief interview met hen had benadrukt dat de "grote desinvesteringen achter de rug" waren. Op de vraag of hij nog activa wou afstoten, klonk het antwoord toen: "Gaan we overal in dezelfde situatie blijven zitten? Dat is niet zeker. Maar ik heb geen behoefte en al evenmin zin om nog belangrijke activa te gelde te maken."

 

Nummer 4 in China

Nog steeds volgens dezelfde bron zou Carrefour de opbrengst van de operatie willen benutten om zijn expansie op de Chinese markt te versnellen. Volgens Euromonitor heeft de Franse gigant slechts 6,9% marktaandeel in het enorme land; in 2006 was dat nog 9,1% - een trend die topman Plassat zo snel mogelijk gekeerd wil zien.

 

Carrefour is momenteel in China het nummer vier, met een omzet van 6,4 miljard euro in 2012 (8% van de groepsomzet). De marktleider, Sun Art Retail Group, is met een marktaandeel van 13,6% in China bijna twee keer zo groot als de Fransen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top