RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Greenyard
  • Onderwerpen Innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard werkt aan nieuwe vleesvervangers

icon
Food16 augustus, 2024

Nadat groenten- en fruitspecialist Greenyard een opmerkelijke zijstap nam met de overname van twee ijsjesfabrikanten, wil het bedrijf nu ook vleesvervangers op de markt brengen. “Wij gaan het anders aanpakken.”

Hogere winstmarges

Greenyard, huisleverancier van groenten en fruit aan grote retailers als Albert Heijn, Carrefour, Delhaize, Rewe en Tesco, wil sterker focussen op producten met een hogere winstmarge. Dat zegt Francis Kint, die sinds begin dit jaar CEO van de groep is, in een interview met De Tijd. Het bedrijf, dat groeide uit een champignonkwekerij, is naast verse groenten en fruit ook actief in diepvries en conserven en kijkt nu naar nieuwe categorieën.

De ietwat verrassende recente overnames van de Italiaanse ijsjesproducent Gigi en het Belgische Crème de la Crème zijn daarvan een mooie illustratie: ze passen in die strategie om te diversifiëren naar margerijke producten. “Grote omzetten levert het nog niet, maar ijs kan een substantieel deel worden van onze bottomline”, aldus de topman.

“Vleesvervangers zijn slecht aangepakt”

Omdat de groep al actief is in diepvries, brengt de diversificatie weinig bijkomende logistieke kosten met zich mee. De ijsjes passen volgens Kint ook in het gezonde verhaal van Greenyard: de producten van het merk Gigi zijn plantaardig, bevatten meer dan 60% fruit en groenten en zijn rijk aan vezels.

Grote overnames plant de CEO niet, wel wil hij de activiteiten van Greenyard nog uitbreiden naar nieuwe categorieën. Het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van vleesvervangers. “Maar niet op de manier zoals ze vandaag al bestaan. Klassieke vleesvervangers zijn op een slechte manier aangepakt. Het zijn overbewerkte producten. Wij gaan het anders aanpakken”, aldus de topman, die hoge verwachtingen koestert. Over enkele maanden al belooft hij er meer over te vertellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN