Groeihormonen weer in opmars, zegt Van Noppen. | RetailDetail

Groeihormonen weer in opmars, zegt Van Noppen.

Groeihormonen weer in opmars, zegt Van Noppen.

"De vleesindustrie gebruikt weer steeds meer groeihormonen", is de weinig geruststellende boodschap van Flor Van Noppen, die na de moord op zijn broer, veearts Karel Van Noppen, een soort hormonenmaffia-watcher geworden is.

 

Volgens gegevens van de federale politie werden in de eerste helft van 2010 bijna evenveel gevallen van illegale vetmesting ontdekt als in heel 2008. Een gevolg, beweert hij, van de verminderde aandacht voor deze praktijken bij justitie en het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV).


Alarmpeil of niet?

In de nasleep van de vleescrisissen van de jaren '90 werd de wetgeving fiks verstrengd, maar sindsdien zijn de prioriteiten van justitie verlegd en de gevolgen laten zich raden. De stijging van 2008 (203 gevallen) naar 2009 (223 gevallen) was nog beperkt, terwijl in de eerste helft van 2010 al 178 gevallen van illegale vetmesting werden vastgesteld. Zonder rekening te houden met boeren die de strenge Belgische wetgeving omzeilen en hun dieren in Frankrijk laten slachten.


Flor Van Noppen zegt dat we “weer richting alarmpeil gaan”, aangezien de hormonenmaffia “een heel winstgevende business is, die door de mindere aandacht voor veilig vlees weer op de illegale vetmesting gesprongen is”.


Hormonenmagistraat Francis Clarysse weigert daarentegen te spreken van een sterke stijging, en zegt verder dat justitie niet veel kan doen: door de steeds verfijndere methodes van de valsspelers vinden ze wel steeds meer aanwijzingen, maar minder bewijzen. “Het aantal inbeslagnames bij boeren die met hun dieren geknoeid hebben, is zelfs gezakt van 153 in 2007 tot 108 in 2009.”


Zware slag voor de vleesverkoop.

Of het bedrog bewezen kan worden of niet, is belangrijk voor justitie doch maakt voor de consument niet veel uit. De vleescrisissen van eind vorige eeuw hebben volgens professor landbouweconomie Wim Verbeke (UGent) geresulteerd in “een sluimerend wantrouwen jegens de vleesindustrie: mensen blijven heel behoedzaam voor de residuen van groeihormonen in ons voedsel.” Deze zaak kan dus de vonk zijn die dat sluimerende wantrouwen weer doet ontbranden en de hele sector een nieuwe slag toebrengt.

 

Bron: De Morgen

"De vleesindustrie gebruikt weer steeds meer groeihormonen", is de weinig geruststellende boodschap van Flor Van Noppen, die na de moord op zijn broer, veearts Karel Van Noppen, een soort hormonenmaffia-watcher geworden is.

 

Volgens gegevens van de federale politie werden in de eerste helft van 2010 bijna evenveel gevallen van illegale vetmesting ontdekt als in heel 2008. Een gevolg, beweert hij, van de verminderde aandacht voor deze praktijken bij justitie en het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV).


Alarmpeil of niet?

In de nasleep van de vleescrisissen van de jaren '90 werd de wetgeving fiks verstrengd, maar sindsdien zijn de prioriteiten van justitie verlegd en de gevolgen laten zich raden. De stijging van 2008 (203 gevallen) naar 2009 (223 gevallen) was nog beperkt, terwijl in de eerste helft van 2010 al 178 gevallen van illegale vetmesting werden vastgesteld. Zonder rekening te houden met boeren die de strenge Belgische wetgeving omzeilen en hun dieren in Frankrijk laten slachten.


Flor Van Noppen zegt dat we “weer richting alarmpeil gaan”, aangezien de hormonenmaffia “een heel winstgevende business is, die door de mindere aandacht voor veilig vlees weer op de illegale vetmesting gesprongen is”.


Hormonenmagistraat Francis Clarysse weigert daarentegen te spreken van een sterke stijging, en zegt verder dat justitie niet veel kan doen: door de steeds verfijndere methodes van de valsspelers vinden ze wel steeds meer aanwijzingen, maar minder bewijzen. “Het aantal inbeslagnames bij boeren die met hun dieren geknoeid hebben, is zelfs gezakt van 153 in 2007 tot 108 in 2009.”


Zware slag voor de vleesverkoop.

Of het bedrog bewezen kan worden of niet, is belangrijk voor justitie doch maakt voor de consument niet veel uit. De vleescrisissen van eind vorige eeuw hebben volgens professor landbouweconomie Wim Verbeke (UGent) geresulteerd in “een sluimerend wantrouwen jegens de vleesindustrie: mensen blijven heel behoedzaam voor de residuen van groeihormonen in ons voedsel.” Deze zaak kan dus de vonk zijn die dat sluimerende wantrouwen weer doet ontbranden en de hele sector een nieuwe slag toebrengt.

 

Bron: De Morgen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top