Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

De partij Groen wil dat er een algemeen verbod komt op reclame op ongezonde kindervoeding om zwaarlijvigheid bij de jeugd tegen te gaan. Momenteel kampt in Vlaanderen ongeveer één kind op zes met obesitas.

Grote impact

Als het voorstel van Groen aangenomen wordt, dan kunnen muziek- en sportevenementen ook niet langer gesponsord worden door producenten van ongezonde voeding, mag er geen gratis speelgoed meer worden gegeven bij ongezonde voeding, mogen er geen bekende figuren meer staan op ongezonde kindervoeding en zal ook elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding worden geband. Koeken van Kabouter Plop of snoep met de meisjes van K3 op de verpakking zouden dan uit de rekken verdwijnen: zij mogen enkel nog geassocieerd worden met gezonde voeding, zoals groenten en fruit.

 

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", stelt Kamerlid Anne Dedry aan De Morgen. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Onderzoek heeft al uitgewezen dat bekende figuren wel degelijk een impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen.

 

Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is wel niet te vinden voor een totaalverbod op reclame van ongezonde voeding. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top