Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding | RetailDetail

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

De partij Groen wil dat er een algemeen verbod komt op reclame op ongezonde kindervoeding om zwaarlijvigheid bij de jeugd tegen te gaan. Momenteel kampt in Vlaanderen ongeveer één kind op zes met obesitas.

Grote impact

Als het voorstel van Groen aangenomen wordt, dan kunnen muziek- en sportevenementen ook niet langer gesponsord worden door producenten van ongezonde voeding, mag er geen gratis speelgoed meer worden gegeven bij ongezonde voeding, mogen er geen bekende figuren meer staan op ongezonde kindervoeding en zal ook elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding worden geband. Koeken van Kabouter Plop of snoep met de meisjes van K3 op de verpakking zouden dan uit de rekken verdwijnen: zij mogen enkel nog geassocieerd worden met gezonde voeding, zoals groenten en fruit.

 

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", stelt Kamerlid Anne Dedry aan De Morgen. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Onderzoek heeft al uitgewezen dat bekende figuren wel degelijk een impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen.

 

Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is wel niet te vinden voor een totaalverbod op reclame van ongezonde voeding. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.