Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

De partij Groen wil dat er een algemeen verbod komt op reclame op ongezonde kindervoeding om zwaarlijvigheid bij de jeugd tegen te gaan. Momenteel kampt in Vlaanderen ongeveer één kind op zes met obesitas.

Grote impact

Als het voorstel van Groen aangenomen wordt, dan kunnen muziek- en sportevenementen ook niet langer gesponsord worden door producenten van ongezonde voeding, mag er geen gratis speelgoed meer worden gegeven bij ongezonde voeding, mogen er geen bekende figuren meer staan op ongezonde kindervoeding en zal ook elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding worden geband. Koeken van Kabouter Plop of snoep met de meisjes van K3 op de verpakking zouden dan uit de rekken verdwijnen: zij mogen enkel nog geassocieerd worden met gezonde voeding, zoals groenten en fruit.

 

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", stelt Kamerlid Anne Dedry aan De Morgen. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Onderzoek heeft al uitgewezen dat bekende figuren wel degelijk een impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen.

 

Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is wel niet te vinden voor een totaalverbod op reclame van ongezonde voeding. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top