Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding | RetailDetail

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

De partij Groen wil dat er een algemeen verbod komt op reclame op ongezonde kindervoeding om zwaarlijvigheid bij de jeugd tegen te gaan. Momenteel kampt in Vlaanderen ongeveer één kind op zes met obesitas.

Grote impact

Als het voorstel van Groen aangenomen wordt, dan kunnen muziek- en sportevenementen ook niet langer gesponsord worden door producenten van ongezonde voeding, mag er geen gratis speelgoed meer worden gegeven bij ongezonde voeding, mogen er geen bekende figuren meer staan op ongezonde kindervoeding en zal ook elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding worden geband. Koeken van Kabouter Plop of snoep met de meisjes van K3 op de verpakking zouden dan uit de rekken verdwijnen: zij mogen enkel nog geassocieerd worden met gezonde voeding, zoals groenten en fruit.

 

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", stelt Kamerlid Anne Dedry aan De Morgen. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Onderzoek heeft al uitgewezen dat bekende figuren wel degelijk een impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen.

 

Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is wel niet te vinden voor een totaalverbod op reclame van ongezonde voeding. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top