Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding | RetailDetail

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

Groen wil verbod op reclame rond ongezonde kindervoeding

De partij Groen wil dat er een algemeen verbod komt op reclame op ongezonde kindervoeding om zwaarlijvigheid bij de jeugd tegen te gaan. Momenteel kampt in Vlaanderen ongeveer één kind op zes met obesitas.

Grote impact

Als het voorstel van Groen aangenomen wordt, dan kunnen muziek- en sportevenementen ook niet langer gesponsord worden door producenten van ongezonde voeding, mag er geen gratis speelgoed meer worden gegeven bij ongezonde voeding, mogen er geen bekende figuren meer staan op ongezonde kindervoeding en zal ook elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding worden geband. Koeken van Kabouter Plop of snoep met de meisjes van K3 op de verpakking zouden dan uit de rekken verdwijnen: zij mogen enkel nog geassocieerd worden met gezonde voeding, zoals groenten en fruit.

 

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", stelt Kamerlid Anne Dedry aan De Morgen. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Onderzoek heeft al uitgewezen dat bekende figuren wel degelijk een impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen.

 

Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is wel niet te vinden voor een totaalverbod op reclame van ongezonde voeding. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.