Grootste aandeelhouders Carrefour splitsen belangen op | RetailDetail

Grootste aandeelhouders Carrefour splitsen belangen op

Grootste aandeelhouders Carrefour splitsen belangen op

Zakenman Bernard Arnault en het Amerikaanse investeringsfonds Colony Capital gaan hun gezamenlijke houderstermaatschappij met aandelen van de Franse retailgroep Carrefour opdoeken. Dat betekent echter niet dat ze elk hun weg gaan: beide groepen blijven hun houding tegenover Carrefour op elkaar afstemmen.

Structuur moet eenvoudiger

Volgens beide partijen is de opsplitsing louter ingegeven door redenen van vereenvoudiging. Via hun gezamenlijke bedrijf Blue Capital bezitten Arnault, ook topman bij de luxeketen LVMH, en Colony nu gezamenlijk 8,1% van de aandelen en 14,3% van de stemrechten bij Carrefour.

 

Daarnaast hebben beide partijen elk afzonderlijk nog een belang: samen komen ze zo aan 14,48% van de aandelen en 19,98% van de stemrechten op de algemene vergadering.

 

De bundeling van de aandelen door Arnault en Colony kon niet beletten dat het aandeel Carrefour lang de verkeerde weg insloeg. Eind februari 2007 was het 44 euro waard. Nadien gleed het af tot minder dan 15 in mei 2012, waarna het lichtjes terug opklom naar 23 euro vandaag.

 

Arnault en Colony zijn de enige bekende grote aandeelhouders van Carrefour. Het overgrote deel van de aandelen is via de beurs verspreid onder het publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.