GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars | RetailDetail

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

Trustbox, het GS1-platform voor online etiketinformatie over voedingsproducten, zal vanaf 1 oktober beschikbaar worden voor geregistreerde Internet Application Providers (apps). Zo wordt betrouwbare productinformatie nog toegankelijker.

 

Voedingsinformatie naar de consument

Eind 2013 werd het trustbox-platform gelanceerd als antwoord op de EU Verordening 1169/2011, die voedingsinformatie naar de consument reguleert. Vandaag is trustbox een succes. Meer dan 1.800 bedrijven laden etiketdata op en een 50-tal bedrijven (voornamelijk retailers, foodservice en groothandels) nemen data af. Trustbox stelt productinformatie over 100.000 GTINS ter beschikking.

 

GS1 Belgilux heeft nu beslist om trustbox open te stellen voor geregistreerde apps en dit vanaf 1 oktober. Data-opladers zullen via opt-out zelf kunnen bepalen wie de data al dan niet krijgt.

 

Datakwaliteit moet hoger

“Trustbox wil zijn ambitie waarmaken. Eén nationaal platform voor de voedingsindustrie. Eenmaal opladen, en met velen delen. Nu ook met apps of andere data-afnemers”, aldus Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

 

De komende periode zal GS1 Belgilux hierover uitgebreid communiceren met alle actoren. “Er is immers werk op de plank. De datakwaliteit moet nog hoger en elk product moet een packshot hebben. Het kan namelijk niet dat de consument data krijgt zonder een foto van het product te zien.”

 

Tegen 1 oktober zal het vernieuwd trustbox-platform uitgerold zijn, met nieuwe functionaliteiten zoals een betere zoekfunctie en een eenvoudige data-download per product. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.