GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

Trustbox, het GS1-platform voor online etiketinformatie over voedingsproducten, zal vanaf 1 oktober beschikbaar worden voor geregistreerde Internet Application Providers (apps). Zo wordt betrouwbare productinformatie nog toegankelijker.

 

Voedingsinformatie naar de consument

Eind 2013 werd het trustbox-platform gelanceerd als antwoord op de EU Verordening 1169/2011, die voedingsinformatie naar de consument reguleert. Vandaag is trustbox een succes. Meer dan 1.800 bedrijven laden etiketdata op en een 50-tal bedrijven (voornamelijk retailers, foodservice en groothandels) nemen data af. Trustbox stelt productinformatie over 100.000 GTINS ter beschikking.

 

GS1 Belgilux heeft nu beslist om trustbox open te stellen voor geregistreerde apps en dit vanaf 1 oktober. Data-opladers zullen via opt-out zelf kunnen bepalen wie de data al dan niet krijgt.

 

Datakwaliteit moet hoger

“Trustbox wil zijn ambitie waarmaken. Eén nationaal platform voor de voedingsindustrie. Eenmaal opladen, en met velen delen. Nu ook met apps of andere data-afnemers”, aldus Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

 

De komende periode zal GS1 Belgilux hierover uitgebreid communiceren met alle actoren. “Er is immers werk op de plank. De datakwaliteit moet nog hoger en elk product moet een packshot hebben. Het kan namelijk niet dat de consument data krijgt zonder een foto van het product te zien.”

 

Tegen 1 oktober zal het vernieuwd trustbox-platform uitgerold zijn, met nieuwe functionaliteiten zoals een betere zoekfunctie en een eenvoudige data-download per product. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top