GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars | RetailDetail

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

Trustbox, het GS1-platform voor online etiketinformatie over voedingsproducten, zal vanaf 1 oktober beschikbaar worden voor geregistreerde Internet Application Providers (apps). Zo wordt betrouwbare productinformatie nog toegankelijker.

 

Voedingsinformatie naar de consument

Eind 2013 werd het trustbox-platform gelanceerd als antwoord op de EU Verordening 1169/2011, die voedingsinformatie naar de consument reguleert. Vandaag is trustbox een succes. Meer dan 1.800 bedrijven laden etiketdata op en een 50-tal bedrijven (voornamelijk retailers, foodservice en groothandels) nemen data af. Trustbox stelt productinformatie over 100.000 GTINS ter beschikking.

 

GS1 Belgilux heeft nu beslist om trustbox open te stellen voor geregistreerde apps en dit vanaf 1 oktober. Data-opladers zullen via opt-out zelf kunnen bepalen wie de data al dan niet krijgt.

 

Datakwaliteit moet hoger

“Trustbox wil zijn ambitie waarmaken. Eén nationaal platform voor de voedingsindustrie. Eenmaal opladen, en met velen delen. Nu ook met apps of andere data-afnemers”, aldus Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

 

De komende periode zal GS1 Belgilux hierover uitgebreid communiceren met alle actoren. “Er is immers werk op de plank. De datakwaliteit moet nog hoger en elk product moet een packshot hebben. Het kan namelijk niet dat de consument data krijgt zonder een foto van het product te zien.”

 

Tegen 1 oktober zal het vernieuwd trustbox-platform uitgerold zijn, met nieuwe functionaliteiten zoals een betere zoekfunctie en een eenvoudige data-download per product. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".