GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

Trustbox, het GS1-platform voor online etiketinformatie over voedingsproducten, zal vanaf 1 oktober beschikbaar worden voor geregistreerde Internet Application Providers (apps). Zo wordt betrouwbare productinformatie nog toegankelijker.

 

Voedingsinformatie naar de consument

Eind 2013 werd het trustbox-platform gelanceerd als antwoord op de EU Verordening 1169/2011, die voedingsinformatie naar de consument reguleert. Vandaag is trustbox een succes. Meer dan 1.800 bedrijven laden etiketdata op en een 50-tal bedrijven (voornamelijk retailers, foodservice en groothandels) nemen data af. Trustbox stelt productinformatie over 100.000 GTINS ter beschikking.

 

GS1 Belgilux heeft nu beslist om trustbox open te stellen voor geregistreerde apps en dit vanaf 1 oktober. Data-opladers zullen via opt-out zelf kunnen bepalen wie de data al dan niet krijgt.

 

Datakwaliteit moet hoger

“Trustbox wil zijn ambitie waarmaken. Eén nationaal platform voor de voedingsindustrie. Eenmaal opladen, en met velen delen. Nu ook met apps of andere data-afnemers”, aldus Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

 

De komende periode zal GS1 Belgilux hierover uitgebreid communiceren met alle actoren. “Er is immers werk op de plank. De datakwaliteit moet nog hoger en elk product moet een packshot hebben. Het kan namelijk niet dat de consument data krijgt zonder een foto van het product te zien.”

 

Tegen 1 oktober zal het vernieuwd trustbox-platform uitgerold zijn, met nieuwe functionaliteiten zoals een betere zoekfunctie en een eenvoudige data-download per product. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top