Handelaars schonken 28% meer aan voedselbanken

Handelaars schonken 28% meer aan voedselbanken

Vorig jaar schonk de Belgische handel 1.846 ton voedsel aan de Voedselbanken, goed voor zo'n 2,5 miljoen volwaardige maaltijden. Comeos vraagt nu dat de btw-vrijstelling op schenkingen zou worden doorgetrokken naar non-food, te beginnen met kleding.

2,5 miljoen maaltijden per jaar

Hoeveel voedseloverschotten van de handel naar alle caritatieve organisaties gaan, valt moeilijk exact te berekenen. Er bestaan namelijk steeds meer initiatieven op lokaal vlak, waarbij de uitbater van een winkel of supermarkt afspraken maakt met sociale organisaties uit de buurt. Vaak wordt dan niet eens bijgehouden hoeveel voedsel precies terechtkomt bij de behoeftigen in onze samenleving.

 

"Maar de Voedselbanken zijn al jaren de structurele partner die het gros van de overschotten kan recupereren", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Een stijging met 28% is ontzettend veel; we schatten dat we nu jaarlijks het equivalent van 2,5 miljoen volwaardige maaltijden weggeven. Voedsel dat anders onherroepelijk verloren was of zou worden gebruikt voor de productie van biogassen, wordt zo toch nog geconsumeerd."

 

Btw-regeling ook voor non-food

Comeos schrijft die fameuze stijging toe aan drie factoren: de soepelere opstelling van het FAVV (het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen), de campagne van de handelsfederatie bij haar leden (foto) en de nieuwe btw-regeling, die bepaalt dat handelaars geen btw meer moeten betalen op voedselschenkingen.

 

"Wij hopen dat de regering de nieuwe btw-regeling ook doortrekt naar non-foodschenkingen", zegt Michel: "Op dit moment is het interessanter om een voorraad broeken te vernietigen dan ze te schenken. De btw die de handelaar betaalde bij aankoop van de broek kan immers niet gerecupereerd worden, en hij moet wél de btw op de schenking betalen. Dit geldt niet enkel voor kledij, maar bijvoorbeeld ook voor elektro, speelgoed of meubels. Mensen in nood hebben niet enkel nood aan voedsel: ook schenkingen van non-food moeten worden aangemoedigd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top