Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage | RetailDetail

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Het Nederlandse garnaal- en schelpdierenconcern Heiploeg zou zijn Oostendse diepvriesdochter Morubel in de etalage hebben gezet. De verkoop zou wel nog "in een beginfase" zitten.

Verkoop in beginfase

Volgens De Tijd heeft Heiploeg zakenbank Rabo Securities de opdracht gegeven om uit te kijken naar een koper voor Morubel, dat vorig boekjaar een omzet van 80,4 miljoen euro draaide en sinds 1999 eigendom van Heiploeg is. Toen kochten de Nederlanders het Oostendse bedrijf van het Britse beursgenoteerde voedingsconcern Albert Fisher.

 

Heiploeg was jarenlang in handen van investeringsgroep Gilde, die de groep uitbouwde tot de toonaangevende garnalenleverancier in Europa en het Europese nummer 1 voor Noordzeegarnalen. De 2.500 werknemers verwerken jaarlijks ongeveer 35 miljoen kg eindproducten, goed voor een groepsomzet van bijna 300 miljoen euro.

 

De ambitieuze overnamepolitiek heeft echter ook een keerzijde: de voorbije jaren stapelden de schulden zich dermate op dat de kredietverstrekkende banken zich vorig jaar genoodzaakt zagen een deel van de uitstaande schuld om te zetten in aandelen. Sindsdien zwaaien de Nederlandse banken Rabobank en ABN Amro en hun IJslandse collega Landsbanski de plak bij Heiploeg Group.

 

Monsterboete

Heiploeg kwam eind november nog zwaar in opspraak toen het samen met drie collega's een boete kreeg wegens prijsafspraken en kartelvorming. Onder meer Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse consumenten zouden daardoor tussen 2000 en 2009 hun Noordzeegarnalen te duur hebben betaald.

 

Heiploeg zelf moet liefst 27 miljoen ophoesten. Het Nederlandse bedrijf ging intussen wel in beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.