Heropbouw Lutti-fabriek "niet verantwoord"

Heropbouw Lutti-fabriek "niet verantwoord"

Op 11 oktober verwoestte een brand de fabriek van Lutti in Manage, waardoor de productie volledig werd stilgelegd. Uit de over een mogelijke nieuwe fabriek in de streek blijkt nu echter "dat een nieuwe fabriek economisch niet verantwoord zou zijn".

Te hoge kosten, te laag volume

Bij de analyse werden de kostprijs, de duurtijd, mogelijke subsidies en de impact van het stilliggen van de productie tijdens de bouw van de nieuwe fabriek in rekening gebracht. Daaruit is dus gebleken dat geen enkel scenario gunstig was voor de bouw van een nieuwe fabriek. Zo zou de heropbouw op dezelfde plaats minstens 15 tot 21 maanden duren.

 

Ook zou de nieuwe fabriek een te klein volume moeten produceren, aangezien Lutti er van uit gaat dat klanten niet zullen wachten tot de productie bij Lutti in Manage opnieuw is gestart en dus zullen overschakelen op een andere producent. Ook daardoor is een nieuwe fabriek niet te verantwoorden.

 

Lutti wil nu zo snel mogelijk mogelijk samenzitten met de sociale partners om een oplossing te vinden voor de werknemers, die sinds oktober 2013 werkloos zijn wegens overmacht. Dat statuut loopt 11 januari 2014 af en Lutti wil dus proberen tegen dan om nog enige vorm van sociale tegemoetkoming te regelen voor al haar werknemers, wanneer die hun job zullen verliezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top