Heropbouw Lutti-fabriek "niet verantwoord" | RetailDetail

Heropbouw Lutti-fabriek "niet verantwoord"

Heropbouw Lutti-fabriek "niet verantwoord"

Op 11 oktober verwoestte een brand de fabriek van Lutti in Manage, waardoor de productie volledig werd stilgelegd. Uit de over een mogelijke nieuwe fabriek in de streek blijkt nu echter "dat een nieuwe fabriek economisch niet verantwoord zou zijn".

Te hoge kosten, te laag volume

Bij de analyse werden de kostprijs, de duurtijd, mogelijke subsidies en de impact van het stilliggen van de productie tijdens de bouw van de nieuwe fabriek in rekening gebracht. Daaruit is dus gebleken dat geen enkel scenario gunstig was voor de bouw van een nieuwe fabriek. Zo zou de heropbouw op dezelfde plaats minstens 15 tot 21 maanden duren.

 

Ook zou de nieuwe fabriek een te klein volume moeten produceren, aangezien Lutti er van uit gaat dat klanten niet zullen wachten tot de productie bij Lutti in Manage opnieuw is gestart en dus zullen overschakelen op een andere producent. Ook daardoor is een nieuwe fabriek niet te verantwoorden.

 

Lutti wil nu zo snel mogelijk mogelijk samenzitten met de sociale partners om een oplossing te vinden voor de werknemers, die sinds oktober 2013 werkloos zijn wegens overmacht. Dat statuut loopt 11 januari 2014 af en Lutti wil dus proberen tegen dan om nog enige vorm van sociale tegemoetkoming te regelen voor al haar werknemers, wanneer die hun job zullen verliezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.