RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Certisys
  • Onderwerpen Duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe duurzame labels de toekomst van uw bedrijf veiligstellen

icon
Food17 maart, 2023
  • Franck Brasseur, Certisys

(Publireportage) Duurzame labels zijn relevanter dan ooit, ziet Certisys, de expert die bedrijven begeleidt bij het certificeren van hun duurzame initiatieven. Ook het bio-label zal aan belang winnen: biologische landbouw biedt immers een antwoord op de problemen van de massaproductiemethoden en met name de stikstofproblematiek.

Bio, fairtrade, ecologisch

“Bijdragen aan een duurzamer wereld, dat is onze missie”, zegt Franck Brasseur, die general manager is van Certisys sinds de overname bijna twee jaar geleden door z’n Franse sectorgenoot Ecocert, een internationale groep met een honderdtal afdelingen wereldwijd. Certisys, een officieel erkend controle- en certificatieorgaan, is actief in België, Nederland en Luxemburg vanuit drie Belgische sites: in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

“We zijn begonnen in de jaren 80, toen de biologische sector nog in de kinderschoenen stond. Toen verklaarden de mensen ons gek! Maar we hebben onze sterke filosofie behouden: we staan dicht bij onze klanten, met een duurzaam engagement voor het behoud van de biodiversiteit.” De pionier van de biologische landbouw breidt het dienstenpakket steeds verder uit: naast de officiële bio-certificatie staat Certisys ook in voor het certificeren van onder andere eerlijke en duurzame handel, ecologische schoonmaak- en verzorgingsproducten, veiligheid van de voedselketen en privé-lastenboeken.

Werken aan bekendheid van labels

Certisys certificeert bekende en minder bekende labels als Biogarantie, Ecogarantie, Demeter, Cosmos, Rainforest Alliance, MSC en Vegaplan. “We begeleiden klanten bij elke etappe van het certificatietraject,”, zegt Brasseur. Dat doet de expert voor alle types van bedrijven: van landbouwers over verwerkers en producenten tot importeurs en retailers. “We kijken erop toe dat de certificatie zin heeft, voor de consument maar ook voor de producent. We willen niet weten van greenwashing.”

Certificering helpt bedrijven om vlotter toegang te krijgen tot binnen- en buitenlandse markten. Inkopers van supermarktketens als Carrefour of Delhaize bijvoorbeeld, moeten rekening houden met lastenboeken die steeds striktere vereisten stellen op het vlak van ecologische en sociale nomen, om het assortiment in lijn te brengen met de ESG-ambities van hun bedrijf en met de regels die de EU oplegt. Labels als Ecogarantie of Rainforest Alliance bieden die garanties. De sector heeft er dan ook alle belang bij om die labels bekender te maken.

Duurzame detergenten en cosmetica

Hoe evolueert de vraag naar biologische en duurzame labels? Na een sterke groei tijdens de pandemie, kent bio nu een lichte terugval gezien de economische context, ziet Franck Brasseur. “Toch ondervinden biologische producten minder inflatie dan traditionele producten. Bio-producenten doen een aanzienlijke inspanning om de prijzen onder controle te houden, terwijl sommige merken en enseignes hun prijzen sterker doen stijgen dan het gemiddelde van de markt. Vandaag zijn sommige bioproducten daardoor relatief goedkoper dan sommige conventionele producten.”

Intussen groeit de vraag naar duurzame certificering voor detergenten en cosmetica bijzonder sterk: met meer dan 15% gemiddeld. Steeds meer fabrikanten willen hun milieu-impact beperken en kiezen voor productietechnieken die minder verbruiken en meer rekening houden met de natuur. “We gaan dat verder zien stijgen. Op termijn, als de context weer verbetert, zal ook bio weer opveren, daar ben ik zeker van.”

Bio als uitweg in stikstofdossier

De uitdagingen op het vlak van klimaat en biodiversiteit zijn immers zo groot, dat bio eigenlijk de enige uitweg biedt. “Kijk naar de stikstofdiscussie in Vlaanderen. Welke landbouwmodel willen we verdedigen? De Vlaamse regering neemt ondersteuningsmaatregelen voor landbouwers, maar die verplaatsen enkel het probleem in de tijd en ze lossen het probleem ten gronde niet op, namelijk de uitstoot van stikstof die niet meer onder controle is. Bio biedt een antwoord: het is een duurzaam en houdbaar model dat milieubehoud en landbouw verzoent. Het is de enige standaard die breed gekend en verdedigd is, en die onze milieuproblemen zal oplossen.”

De steeds strengere eisen van EU over duurzaamheid zullen duurzame labels een duwtje in de rug geven. Ook consumenten zijn steeds meer bezorgd over wat ze kopen. De grootdistributie wordt verweten dat ze sterke druk zetten op hun kleinere leveranciers. Modespelers kunnen niet langer ongestraft goedkope T-shirts laten maken door kinderen in Bangladesh.

Geëngageerde medewerkers

Bedrijven zien dat certificatie een methode is om hun duurzame praktijken te bevorderen en de toekomst van hun activiteiten te verzekeren. Neem het voorbeeld van de dioxinecrisis in België: één acteur gedroeg zich fout, de hele sector werd met de vinger gewezen en leed onder de gevolgen.”

Duurzame certificaties zijn dan ook meer dan ooit relevant. Het thema leeft, ziet Franck Brasseur: “Wij ondervinden geen moeite om geëngageerde medewerkers aan te werven. Zij herkennen zich in de waarden die door het hele bedrijf gedragen worden. We geloven in ons vak en in onze toegevoegde waarde voor de samenleving: op een onafhankelijke, transparante en coherente manier helpen we bedrijven om duurzame praktijken aan te nemen.”

Meer weten over de duurzame certificeringen aangeboden door Certisys? Klik hier om Certisys te contacteren
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN