"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren" | RetailDetail

"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

Hoevewinkels scoren uitmuntend op het vlak van ontvangst en bediening, maar inzake communicatie is er nog veel werk aan de winkel. Tot die conclusie komt Inagro, het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum voor de land- en tuinbouw. Dat stuurde in de lente van dit jaar drie mystery shoppers op pad naar 48 hoevewinkels.

Grondige evaluatie

De 25 West-Vlaamse, de 11 Waalse en de 12 Franse hoevewinkels werden geëvalueerd op 53 criteria, samengevat in vijf thema's: toegankelijkheid, inplanting van de winkel in de hoeve, sfeer en netheid van de winkel, ontvangst en bediening en productgamma.

 

De ruime openingsuren, de goede fysieke toegang tot de hoevewinkel en de aanduiding van de winkel op de boerderij werden over het algemeen als positief ervaren. Dat geldt ook voor de netheid van winkel én hoeve en voor de vriendelijke ontvangst. Het productgamma wordt doorgaans als "ruimer dan verwacht" omschreven en het extra aanbod aan streekproducten is ook een pluspunt.

Aandachtspunten

Uiteraard zijn er ook aspecten voor verbetering vatbaar, zo stelt Inagro. De openingsuren mogen dan al ruim zijn, vaak zit er weinig of geen regelmaat in zodat ze moeilijk te onthouden zijn voor de consument. Ook de bewegwijzering naar de hoevewinkel kan beter, zeker in het besef dat het gros van de hoeve(winkel)s langs landelijke baantjes en wegeltjes ligt. En volgens de mystery shoppers mag er in en om de winkel ook best wat meer te zien zijn van de landbouwactiviteit.

"Van grond tot mond"

De aanbeveling van Inagro is dan ook kort en bondig: "meer en beter communiceren". Hoevewinkels moeten nog beter het verhaal "van grond tot mond" vertellen en klanten het unieke van hoeveproducten laten beleven. Dit kan via een enthousiaste uitleg ter plaatse, maar ook via e-mail, folders, foto's in de hoevewinkel, proevertjes en dergelijke meer. Volgens de VLAM waren er in Vlaanderen eind november 238 erkende verkooppunten van hoeveproducten.

 

De volledige resultaten van de 37 pagina's tellende studie kunt u lezen op de website van Inagro. De resultaten werden ook verwerkt in een fotoboek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.