"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

Hoevewinkels scoren uitmuntend op het vlak van ontvangst en bediening, maar inzake communicatie is er nog veel werk aan de winkel. Tot die conclusie komt Inagro, het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum voor de land- en tuinbouw. Dat stuurde in de lente van dit jaar drie mystery shoppers op pad naar 48 hoevewinkels.

Grondige evaluatie

De 25 West-Vlaamse, de 11 Waalse en de 12 Franse hoevewinkels werden geëvalueerd op 53 criteria, samengevat in vijf thema's: toegankelijkheid, inplanting van de winkel in de hoeve, sfeer en netheid van de winkel, ontvangst en bediening en productgamma.

 

De ruime openingsuren, de goede fysieke toegang tot de hoevewinkel en de aanduiding van de winkel op de boerderij werden over het algemeen als positief ervaren. Dat geldt ook voor de netheid van winkel én hoeve en voor de vriendelijke ontvangst. Het productgamma wordt doorgaans als "ruimer dan verwacht" omschreven en het extra aanbod aan streekproducten is ook een pluspunt.

Aandachtspunten

Uiteraard zijn er ook aspecten voor verbetering vatbaar, zo stelt Inagro. De openingsuren mogen dan al ruim zijn, vaak zit er weinig of geen regelmaat in zodat ze moeilijk te onthouden zijn voor de consument. Ook de bewegwijzering naar de hoevewinkel kan beter, zeker in het besef dat het gros van de hoeve(winkel)s langs landelijke baantjes en wegeltjes ligt. En volgens de mystery shoppers mag er in en om de winkel ook best wat meer te zien zijn van de landbouwactiviteit.

"Van grond tot mond"

De aanbeveling van Inagro is dan ook kort en bondig: "meer en beter communiceren". Hoevewinkels moeten nog beter het verhaal "van grond tot mond" vertellen en klanten het unieke van hoeveproducten laten beleven. Dit kan via een enthousiaste uitleg ter plaatse, maar ook via e-mail, folders, foto's in de hoevewinkel, proevertjes en dergelijke meer. Volgens de VLAM waren er in Vlaanderen eind november 238 erkende verkooppunten van hoeveproducten.

 

De volledige resultaten van de 37 pagina's tellende studie kunt u lezen op de website van Inagro. De resultaten werden ook verwerkt in een fotoboek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top