"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

Hoevewinkels scoren uitmuntend op het vlak van ontvangst en bediening, maar inzake communicatie is er nog veel werk aan de winkel. Tot die conclusie komt Inagro, het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum voor de land- en tuinbouw. Dat stuurde in de lente van dit jaar drie mystery shoppers op pad naar 48 hoevewinkels.

Grondige evaluatie

De 25 West-Vlaamse, de 11 Waalse en de 12 Franse hoevewinkels werden geëvalueerd op 53 criteria, samengevat in vijf thema's: toegankelijkheid, inplanting van de winkel in de hoeve, sfeer en netheid van de winkel, ontvangst en bediening en productgamma.

 

De ruime openingsuren, de goede fysieke toegang tot de hoevewinkel en de aanduiding van de winkel op de boerderij werden over het algemeen als positief ervaren. Dat geldt ook voor de netheid van winkel én hoeve en voor de vriendelijke ontvangst. Het productgamma wordt doorgaans als "ruimer dan verwacht" omschreven en het extra aanbod aan streekproducten is ook een pluspunt.

Aandachtspunten

Uiteraard zijn er ook aspecten voor verbetering vatbaar, zo stelt Inagro. De openingsuren mogen dan al ruim zijn, vaak zit er weinig of geen regelmaat in zodat ze moeilijk te onthouden zijn voor de consument. Ook de bewegwijzering naar de hoevewinkel kan beter, zeker in het besef dat het gros van de hoeve(winkel)s langs landelijke baantjes en wegeltjes ligt. En volgens de mystery shoppers mag er in en om de winkel ook best wat meer te zien zijn van de landbouwactiviteit.

"Van grond tot mond"

De aanbeveling van Inagro is dan ook kort en bondig: "meer en beter communiceren". Hoevewinkels moeten nog beter het verhaal "van grond tot mond" vertellen en klanten het unieke van hoeveproducten laten beleven. Dit kan via een enthousiaste uitleg ter plaatse, maar ook via e-mail, folders, foto's in de hoevewinkel, proevertjes en dergelijke meer. Volgens de VLAM waren er in Vlaanderen eind november 238 erkende verkooppunten van hoeveproducten.

 

De volledige resultaten van de 37 pagina's tellende studie kunt u lezen op de website van Inagro. De resultaten werden ook verwerkt in een fotoboek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top