"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

"Hoevewinkels moeten meer en beter communiceren"

Hoevewinkels scoren uitmuntend op het vlak van ontvangst en bediening, maar inzake communicatie is er nog veel werk aan de winkel. Tot die conclusie komt Inagro, het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum voor de land- en tuinbouw. Dat stuurde in de lente van dit jaar drie mystery shoppers op pad naar 48 hoevewinkels.

Grondige evaluatie

De 25 West-Vlaamse, de 11 Waalse en de 12 Franse hoevewinkels werden geëvalueerd op 53 criteria, samengevat in vijf thema's: toegankelijkheid, inplanting van de winkel in de hoeve, sfeer en netheid van de winkel, ontvangst en bediening en productgamma.

 

De ruime openingsuren, de goede fysieke toegang tot de hoevewinkel en de aanduiding van de winkel op de boerderij werden over het algemeen als positief ervaren. Dat geldt ook voor de netheid van winkel én hoeve en voor de vriendelijke ontvangst. Het productgamma wordt doorgaans als "ruimer dan verwacht" omschreven en het extra aanbod aan streekproducten is ook een pluspunt.

Aandachtspunten

Uiteraard zijn er ook aspecten voor verbetering vatbaar, zo stelt Inagro. De openingsuren mogen dan al ruim zijn, vaak zit er weinig of geen regelmaat in zodat ze moeilijk te onthouden zijn voor de consument. Ook de bewegwijzering naar de hoevewinkel kan beter, zeker in het besef dat het gros van de hoeve(winkel)s langs landelijke baantjes en wegeltjes ligt. En volgens de mystery shoppers mag er in en om de winkel ook best wat meer te zien zijn van de landbouwactiviteit.

"Van grond tot mond"

De aanbeveling van Inagro is dan ook kort en bondig: "meer en beter communiceren". Hoevewinkels moeten nog beter het verhaal "van grond tot mond" vertellen en klanten het unieke van hoeveproducten laten beleven. Dit kan via een enthousiaste uitleg ter plaatse, maar ook via e-mail, folders, foto's in de hoevewinkel, proevertjes en dergelijke meer. Volgens de VLAM waren er in Vlaanderen eind november 238 erkende verkooppunten van hoeveproducten.

 

De volledige resultaten van de 37 pagina's tellende studie kunt u lezen op de website van Inagro. De resultaten werden ook verwerkt in een fotoboek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top