Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet | RetailDetail

Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Waterbottelaar Spadel boekte in de eerste helft van 2013 een omzet van 101,405 miljoen euro, amper 0,1% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Spa in de tang

De watermerken van Spadel zitten in de tang: aan de onderkant van de markt ondervinden ze sterke concurrentie van de distributiemerken, aan de bovenkant van de markt bouwen de eersteprijsmerken hun positie uit. Dat Spadel, vooral gekend van de merken Spa en Bru, zijn omzet in het eerste halfjaar desalniettemin stabiel kon houden, dankte het dan ook aan een verhoging van de verkoopprijzen.

 

In België zag Spadel de markt van het natuurlijk mineraal water in de sector van het thuisverbruik met 0,8 % in waarde (‐0,6 % in volume) stijgen, aangedreven door het segment spuitwater. Ondanks de lichte achteruitgang van zijn marktaandeel nam de omzet van het bedrijf hier met 3 % toe.

 

In Nederland zag Spadel zijn marktaandeel eveneens dalen, onder meer omdat de merken bij Superunie uit de rekken werden gehaald. Sinds midden april keren de verkoopvolumes weliswaar geleidelijk naar hun vroegere niveau terug, maar toch boekte Spadel in Nederland een terugloop van zijn omzet met 7%.

 

Overnames zorgen voor groei in Frankrijk

In Frankrijk stelde Spadel een terugloop van de markt van het natuurlijk mineraal water vast in de sector van het thuisverbruik (‐3,3 % in waarde en ‐1,5 % in volume). Alleen het merk Wattwiller zag zijn verkoop met 2% stijgen.

 

Het belang van de Franse markt voor Spadel zal nog toenemen: begin juli nam het bedrijf er Les Eaux Minérales de Ribeauvillé over van Nestlé. In 2012 realiseerde dat een omzet van 16,3 miljoen euro.

 

Winst springt 30% omhoog

Financieel boekte Spadel wel een goed eerste halfjaar: de nettowinst dikte aan met 30,2% tot 6,056 miljoen euro. Het bedrijf kon zijn marges immers gevoelig verhogen dankzij hogere verkoopprijzen en verlaagde kosten. Op grondstoffen werd 5,8% bespaard, op diverse goederen en diensten 3,1% en op personeelskosten 3%.

 

Door die besparingen en de gestegen verkoopcijfers verwacht Spadel voor het hele jaar resultaten die boven die van 2012 zullen liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.