Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Waterbottelaar Spadel boekte in de eerste helft van 2013 een omzet van 101,405 miljoen euro, amper 0,1% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Spa in de tang

De watermerken van Spadel zitten in de tang: aan de onderkant van de markt ondervinden ze sterke concurrentie van de distributiemerken, aan de bovenkant van de markt bouwen de eersteprijsmerken hun positie uit. Dat Spadel, vooral gekend van de merken Spa en Bru, zijn omzet in het eerste halfjaar desalniettemin stabiel kon houden, dankte het dan ook aan een verhoging van de verkoopprijzen.

 

In België zag Spadel de markt van het natuurlijk mineraal water in de sector van het thuisverbruik met 0,8 % in waarde (‐0,6 % in volume) stijgen, aangedreven door het segment spuitwater. Ondanks de lichte achteruitgang van zijn marktaandeel nam de omzet van het bedrijf hier met 3 % toe.

 

In Nederland zag Spadel zijn marktaandeel eveneens dalen, onder meer omdat de merken bij Superunie uit de rekken werden gehaald. Sinds midden april keren de verkoopvolumes weliswaar geleidelijk naar hun vroegere niveau terug, maar toch boekte Spadel in Nederland een terugloop van zijn omzet met 7%.

 

Overnames zorgen voor groei in Frankrijk

In Frankrijk stelde Spadel een terugloop van de markt van het natuurlijk mineraal water vast in de sector van het thuisverbruik (‐3,3 % in waarde en ‐1,5 % in volume). Alleen het merk Wattwiller zag zijn verkoop met 2% stijgen.

 

Het belang van de Franse markt voor Spadel zal nog toenemen: begin juli nam het bedrijf er Les Eaux Minérales de Ribeauvillé over van Nestlé. In 2012 realiseerde dat een omzet van 16,3 miljoen euro.

 

Winst springt 30% omhoog

Financieel boekte Spadel wel een goed eerste halfjaar: de nettowinst dikte aan met 30,2% tot 6,056 miljoen euro. Het bedrijf kon zijn marges immers gevoelig verhogen dankzij hogere verkoopprijzen en verlaagde kosten. Op grondstoffen werd 5,8% bespaard, op diverse goederen en diensten 3,1% en op personeelskosten 3%.

 

Door die besparingen en de gestegen verkoopcijfers verwacht Spadel voor het hele jaar resultaten die boven die van 2012 zullen liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top