Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet | RetailDetail

Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Hogere verkoopprijzen bezorgen Spadel stabiele omzet

Waterbottelaar Spadel boekte in de eerste helft van 2013 een omzet van 101,405 miljoen euro, amper 0,1% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Spa in de tang

De watermerken van Spadel zitten in de tang: aan de onderkant van de markt ondervinden ze sterke concurrentie van de distributiemerken, aan de bovenkant van de markt bouwen de eersteprijsmerken hun positie uit. Dat Spadel, vooral gekend van de merken Spa en Bru, zijn omzet in het eerste halfjaar desalniettemin stabiel kon houden, dankte het dan ook aan een verhoging van de verkoopprijzen.

 

In België zag Spadel de markt van het natuurlijk mineraal water in de sector van het thuisverbruik met 0,8 % in waarde (‐0,6 % in volume) stijgen, aangedreven door het segment spuitwater. Ondanks de lichte achteruitgang van zijn marktaandeel nam de omzet van het bedrijf hier met 3 % toe.

 

In Nederland zag Spadel zijn marktaandeel eveneens dalen, onder meer omdat de merken bij Superunie uit de rekken werden gehaald. Sinds midden april keren de verkoopvolumes weliswaar geleidelijk naar hun vroegere niveau terug, maar toch boekte Spadel in Nederland een terugloop van zijn omzet met 7%.

 

Overnames zorgen voor groei in Frankrijk

In Frankrijk stelde Spadel een terugloop van de markt van het natuurlijk mineraal water vast in de sector van het thuisverbruik (‐3,3 % in waarde en ‐1,5 % in volume). Alleen het merk Wattwiller zag zijn verkoop met 2% stijgen.

 

Het belang van de Franse markt voor Spadel zal nog toenemen: begin juli nam het bedrijf er Les Eaux Minérales de Ribeauvillé over van Nestlé. In 2012 realiseerde dat een omzet van 16,3 miljoen euro.

 

Winst springt 30% omhoog

Financieel boekte Spadel wel een goed eerste halfjaar: de nettowinst dikte aan met 30,2% tot 6,056 miljoen euro. Het bedrijf kon zijn marges immers gevoelig verhogen dankzij hogere verkoopprijzen en verlaagde kosten. Op grondstoffen werd 5,8% bespaard, op diverse goederen en diensten 3,1% en op personeelskosten 3%.

 

Door die besparingen en de gestegen verkoopcijfers verwacht Spadel voor het hele jaar resultaten die boven die van 2012 zullen liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.