RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen HuismerkenInflatieRetailDetail Food Congress
  • Geografie België
  • Personen Jonathan Hertog
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Huismerken zullen door deze crisis nog aan belang winnen”

icon
Food16 mei, 2022

Koopgedrag verandert vandaag ingrijpend, nu de prijzen van A-merken in de supermarkt gevoelig stijgen. Onder andere met huismerken en de SuperPluskaart zet Delhaize sterker in op koopkracht.

Prijs is weer top of mind

De inflatie slaat in België harder toe dan in de buurlanden, een pervers gevolg van de automatische loonindexering. Dat bezorgt foodretailers moeilijke tijden: ze kunnen de stijgende kosten moeilijk doorrekenen. Zeker de positionering van Delhaize vormt in crisistijden een uitdaging. “De perceptie weegt, terwijl we in realiteit met onze huismerken zeer betaalbare oplossingen hebben voor onze klanten”, bevestigt Jonathan Hertog, VP Fresh & Strategic Sourcing bij Delhaize. Hij komt spreken op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen.

De foodretailer is mee met alle trends, maar moet vandaag weer ‘back to basics’. “Waar zijn klanten naar op zoek? Ze willen goed – vaak gezond – eten, tijd besparen en geld besparen. Dat laatste vooral nu. Dat zijn de basics in foodretail, en die moeten we vandaag actualiseren. Ik ben ervan overtuigd dat onze ‘beter eten’-strategie er stààt en enorm relevant blijft, maar wij moeten gezien de context meer dan ooit inzetten op betaalbaarheid en koopkracht. Er zit zoveel druk op de markt dat de prijs weer top of mind is voor de shopper. Onze SuperPluskaart wordt hierbij meer en meer gebruikt en maakt echt het verschil.”

Huismerken winnen aan populariteit

Delhaize ziet hoe het koopgedrag nu snel verandert. De afgelopen jaren bleef het aandeel van private label gestaag stijgen, maar tijdens de pandemie viel die groei terug: “Nationale merken hebben tijdens Covid gewonnen, omdat mensen meer zekerheid zochten, en ook een stukje ‘indulgence’. Maar in maart keerde die trend: al het terrein dat de merken hadden gewonnen, is in één maand weggevaagd. Dat is enorm. In België zagen we ook dat het aandeel van de discounters licht terugviel tijdens de pandemie, maar in het eerste kwartaal van 2022 zetten ze weer een grote stap vooruit.”

Inzetten op koopkracht

Fabrikanten kwamen tot voor kort nog weg met hun prijsverhogingen, maar dat lijkt nu te keren. Zij duwen klanten richting private label. Het aandeel van voeding in het budget stijgt opnieuw, mensen worden met de neus op de feiten gedrukt: ze hebben nu minder geld voor leuke diensten en activiteiten. “Wij zien vooral klanten verschuiven naar private label, maar er zijn ook klanten die meer ‘shoppen’ en onze winkels combineren met andere retailers.”

Private label is in deze context zeker een sterkte voor Delhaize. “We gaan onze eigen merken nog meer uitspelen als manier voor de klant om slimme keuzes te maken. Daar hebben we een sterke troef, met een huismerk dat vaak zelfs van betere kwaliteit is als een vergelijkbaar A-merk en 15 tot 30% goedkoper kan zijn. We hebben ook eersteprijsproducten op alle belangrijke referenties. Dat, gecombineerd met de kortingen tot 15% voor SuperPlusleden, is wel een antwoord richting klant. En we gaan in de nabije toekomst nog substantieel verder inzetten op deze koopkracht.”

Trouwere klanten

Ook de recente lancering van het bezorgabonnement Delivery+ past perfect in die logica: “Delivery+ is voor ons een manier om bestellen voor loyale home delivery klanten goedkoper te maken. Dat leerden we uit de telecommarkt : hoe meer producten je aanbiedt in een bundel, hoe minder gauw mensen zullen weglopen. Als we klanten op meer verschillende fronten kunnen bedienen, zowel offline als online, dan worden ze trouwer aan het merk Delhaize.”

Ook benieuwd hoe Delhaize inspeelt op het veranderend koopgedrag van prijsbewuste klanten? Jonathan Hertog spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, VLAM, Gorillas en Mosa Meat. Een niet te missen afspraak voor foodprofessionals! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN