Identieke omzetgroei van Ahold stort in | RetailDetail

Identieke omzetgroei van Ahold stort in

Identieke omzetgroei van Ahold stort in

De netto-omzet van Ahold daalde in het eerste kwartaal van 2014 met 2,5 procent tot ruim 9,8 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat 6,2 procent achteruit boerde. Verontrustend is echter de identieke omzetgroei van de supermarkten, die zowel in Nederland als in de VS fors is gedaald.

Netto kwartaalwinst 2014 iets beter dan in 2013

Ahold heeft in het eerste kwartaal van 2014 ook een flink lagere netto-winst gerealiseerd dan in het eerste kwartaal van 2013. Dit jaar bleef er onder de streep netto 50 miljoen euro over, tegenover een nettowinst van 1,95 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Die enorme winst in 2013 was het gevolg van een eenmalige baat van de verkoop van ICA. Die verkoop buiten beschouwing gelaten, bedroeg de nettowinst toen nog 203 miljoen euro. Echter, de 50 miljoen euro die Ahold aan het afgelopen kwartaal overhoudt, wordt eveneens door een eenmalig bedrag belast: Ahold trof vorige week immers een schikking in de VS, als staartje van de fraudezaak die Ahold sinds 2003 parten speelt.

 

Die schikking kost Ahold, gecorrigeerd voor belastingen, 215 miljoen euro. Als deze eenmalige last buiten beschouwing wordt gelaten, heeft Ahold in het eerste kwartaal van 2014 dus zelfs een iets beter netto-resultaat geboekt als een jaar eerder.

 

Identieke omzetgroei online: plus 20 procent

Nettoresultaten en eenmalige baten of lasten gaan niettemin over het verleden; de ontwikkeling van de omzet – en met name de identieke omzet – zegt veel meer over de toekomst. En dat beeld ziet er voor Ahold vooralsnog niet al te florissant uit.

 

Wél online, want het Ahold-management zegt in een persbericht zeer tevreden te zijn over de identieke groei van de online omzet met liefst 20 procent tot 362 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Al is online wel een groeimarkt die vooralsnog meer geld kost dan ze opbrengt: het is zaaien in de hoop op lange termijn te oogsten.

 

Op korte en middellange termijn moet Ahold het met andere woorden hebben van de kernactiviteit: fysieke winkels, doch die laat de klant – zeker bij Albert Heijn in Nederland – steeds vaker links liggen ten faveure van concurrenten als Lidl of Jumbo. Een andere verklaring is weliswaar dat de klanten wel blijven komen, maar dat de bestedingen per bezoek behoorlijk afnemen.

 

Marktaandeel stabiliseert in Nederland

In Nederland daalde de identieke omzet van Ahold in het eerste kwartaal met 1,4 procent. "Hoofdzakelijk doordat de Albert-Heijnklant gemiddeld minder in zijn boodschappenmandje legde", aldus Ahold in het persbericht. Gevolg is een stabiliserend marktaandeel van de marktleider, ondanks de algemene omzetgroei van 1,2 procent vanwege nieuwe AH-winkels in België en de toevoeging van voormalige C1000-winkels aan het franchise-bestand van Albert Heijn.

 

Ook In Aholds grootste markt, de VS, groeit de identieke omzet niet. Met een uiterst mager plusje van 0,1 procent (exclusief brandstofverkopen) kan Ahold USA niet tevreden zijn. In het eerste kwartaal van 2013 groeide de identieke omzet in Aholds Amerikaanse foodstores nog met 1,9 procent, dus het verval is aanzienlijk.

 

Vandaar dat Ahold een programma om de klant betere kwaliteit en dienstverlening te bieden, versneld gaat uitrollen. Dit programma behelst meer vers, meer betrokken personeel en gerichte prijsverlagingen. Dit alles wordt bekostigd uit de kostenbesparingen die Ahold vanuit haar strategische pijler 'simplicity' genereert. Ahold USA verwacht dit jaar voor 250 miljoen dollar (183 miljoen euro) aan kostenbesparingen te realiseren.

 

Verval identieke omzet in Nederland groter dan in de VS

Ook in Nederland gaat Albert Heijn nu alles op alles zetten om het tij te keren. Want die 1,4 procent daling van de identieke groei in het jongste kwartaal is een groot verschil met het eerste kwartaal van 2013 toen de identieke omzet van Ahold in Nederland nog met 1,8 procent groeide.

 

In Nederland is het verval van de identieke omzet dus nog groter dan in de VS. "Het doel is om meer focus op Albert Heijn en verbetering van de commerciële prestaties te krijgen", stelt Ahold en wijst op recente stappen in het verbeteren en uitbreiden van het assortiment. "Er zijn nieuwe producten gekomen in categorieën als koffie en wijn en in het aanbod van gezonde voeding."

 

Of dit allemaal toereikend is, zullen de komende kwartalen moeten uitwijzen. Daarin heeft herstel van de identieke omzet terecht topprioriteit van de Aholdmanagers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.