Identieke omzetgroei van Ahold stort in

Identieke omzetgroei van Ahold stort in

De netto-omzet van Ahold daalde in het eerste kwartaal van 2014 met 2,5 procent tot ruim 9,8 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat 6,2 procent achteruit boerde. Verontrustend is echter de identieke omzetgroei van de supermarkten, die zowel in Nederland als in de VS fors is gedaald.

Netto kwartaalwinst 2014 iets beter dan in 2013

Ahold heeft in het eerste kwartaal van 2014 ook een flink lagere netto-winst gerealiseerd dan in het eerste kwartaal van 2013. Dit jaar bleef er onder de streep netto 50 miljoen euro over, tegenover een nettowinst van 1,95 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Die enorme winst in 2013 was het gevolg van een eenmalige baat van de verkoop van ICA. Die verkoop buiten beschouwing gelaten, bedroeg de nettowinst toen nog 203 miljoen euro. Echter, de 50 miljoen euro die Ahold aan het afgelopen kwartaal overhoudt, wordt eveneens door een eenmalig bedrag belast: Ahold trof vorige week immers een schikking in de VS, als staartje van de fraudezaak die Ahold sinds 2003 parten speelt.

 

Die schikking kost Ahold, gecorrigeerd voor belastingen, 215 miljoen euro. Als deze eenmalige last buiten beschouwing wordt gelaten, heeft Ahold in het eerste kwartaal van 2014 dus zelfs een iets beter netto-resultaat geboekt als een jaar eerder.

 

Identieke omzetgroei online: plus 20 procent

Nettoresultaten en eenmalige baten of lasten gaan niettemin over het verleden; de ontwikkeling van de omzet – en met name de identieke omzet – zegt veel meer over de toekomst. En dat beeld ziet er voor Ahold vooralsnog niet al te florissant uit.

 

Wél online, want het Ahold-management zegt in een persbericht zeer tevreden te zijn over de identieke groei van de online omzet met liefst 20 procent tot 362 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Al is online wel een groeimarkt die vooralsnog meer geld kost dan ze opbrengt: het is zaaien in de hoop op lange termijn te oogsten.

 

Op korte en middellange termijn moet Ahold het met andere woorden hebben van de kernactiviteit: fysieke winkels, doch die laat de klant – zeker bij Albert Heijn in Nederland – steeds vaker links liggen ten faveure van concurrenten als Lidl of Jumbo. Een andere verklaring is weliswaar dat de klanten wel blijven komen, maar dat de bestedingen per bezoek behoorlijk afnemen.

 

Marktaandeel stabiliseert in Nederland

In Nederland daalde de identieke omzet van Ahold in het eerste kwartaal met 1,4 procent. "Hoofdzakelijk doordat de Albert-Heijnklant gemiddeld minder in zijn boodschappenmandje legde", aldus Ahold in het persbericht. Gevolg is een stabiliserend marktaandeel van de marktleider, ondanks de algemene omzetgroei van 1,2 procent vanwege nieuwe AH-winkels in België en de toevoeging van voormalige C1000-winkels aan het franchise-bestand van Albert Heijn.

 

Ook In Aholds grootste markt, de VS, groeit de identieke omzet niet. Met een uiterst mager plusje van 0,1 procent (exclusief brandstofverkopen) kan Ahold USA niet tevreden zijn. In het eerste kwartaal van 2013 groeide de identieke omzet in Aholds Amerikaanse foodstores nog met 1,9 procent, dus het verval is aanzienlijk.

 

Vandaar dat Ahold een programma om de klant betere kwaliteit en dienstverlening te bieden, versneld gaat uitrollen. Dit programma behelst meer vers, meer betrokken personeel en gerichte prijsverlagingen. Dit alles wordt bekostigd uit de kostenbesparingen die Ahold vanuit haar strategische pijler 'simplicity' genereert. Ahold USA verwacht dit jaar voor 250 miljoen dollar (183 miljoen euro) aan kostenbesparingen te realiseren.

 

Verval identieke omzet in Nederland groter dan in de VS

Ook in Nederland gaat Albert Heijn nu alles op alles zetten om het tij te keren. Want die 1,4 procent daling van de identieke groei in het jongste kwartaal is een groot verschil met het eerste kwartaal van 2013 toen de identieke omzet van Ahold in Nederland nog met 1,8 procent groeide.

 

In Nederland is het verval van de identieke omzet dus nog groter dan in de VS. "Het doel is om meer focus op Albert Heijn en verbetering van de commerciële prestaties te krijgen", stelt Ahold en wijst op recente stappen in het verbeteren en uitbreiden van het assortiment. "Er zijn nieuwe producten gekomen in categorieën als koffie en wijn en in het aanbod van gezonde voeding."

 

Of dit allemaal toereikend is, zullen de komende kwartalen moeten uitwijzen. Daarin heeft herstel van de identieke omzet terecht topprioriteit van de Aholdmanagers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top