Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Woonwarenhuis Ikea nodigt Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonie en de Boerenbond uit om de prijszetting van haar maaltijden te laten controleren door een onafhankelijk gerechtelijk expert. De drie organisaties daagden vorige week het woonwarenhuis nog voor de rechtbank omdat ze stellen dat Ikea zijn maaltijden onder de prijs en met verlies verkoopt. "Ikea wil in alle transparatie, en met de aanstelling van een onafhankelijke gerechtelijke expert, op korte termijn duidelijkheid verschaffen over de prijszetting", schrijft het bedrijf in een persbericht.

Eigen aan het Ikea-concept

Het management benadrukt dat de stunts die de drie organisaties een doorn in het oog zijn - biefstuk-friet voor 2,50 euro, barbecue voor 3,95 euro, mosselen-friet voor 5 euro en Gentse waterzooi voor 3,95 euro - slechts een onderdeel zijn van een bredere mix aan maaltijden die in het Ikea-restaurant te verkrijgen zijn. Ikea wijst er ook op dat die restaurants geen lokmiddel zijn (zoals de horecaverenigingen beweren), maar een essentieel onderdeel van het Ikea-concept, dat erop gericht is de klant een optimaal winkelcomfort te verschaffen.

 

Tot slot benadrukt Ikea dat het voor zijn maaltijden dezelfde prijsfilosofie hanteert als voor al zijn andere producten: "het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs". Net om dat te bewijzen, reikt het de drie organisaties nu de hand. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top