Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Woonwarenhuis Ikea nodigt Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonie en de Boerenbond uit om de prijszetting van haar maaltijden te laten controleren door een onafhankelijk gerechtelijk expert. De drie organisaties daagden vorige week het woonwarenhuis nog voor de rechtbank omdat ze stellen dat Ikea zijn maaltijden onder de prijs en met verlies verkoopt. "Ikea wil in alle transparatie, en met de aanstelling van een onafhankelijke gerechtelijke expert, op korte termijn duidelijkheid verschaffen over de prijszetting", schrijft het bedrijf in een persbericht.

Eigen aan het Ikea-concept

Het management benadrukt dat de stunts die de drie organisaties een doorn in het oog zijn - biefstuk-friet voor 2,50 euro, barbecue voor 3,95 euro, mosselen-friet voor 5 euro en Gentse waterzooi voor 3,95 euro - slechts een onderdeel zijn van een bredere mix aan maaltijden die in het Ikea-restaurant te verkrijgen zijn. Ikea wijst er ook op dat die restaurants geen lokmiddel zijn (zoals de horecaverenigingen beweren), maar een essentieel onderdeel van het Ikea-concept, dat erop gericht is de klant een optimaal winkelcomfort te verschaffen.

 

Tot slot benadrukt Ikea dat het voor zijn maaltijden dezelfde prijsfilosofie hanteert als voor al zijn andere producten: "het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs". Net om dat te bewijzen, reikt het de drie organisaties nu de hand. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top