Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Woonwarenhuis Ikea nodigt Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonie en de Boerenbond uit om de prijszetting van haar maaltijden te laten controleren door een onafhankelijk gerechtelijk expert. De drie organisaties daagden vorige week het woonwarenhuis nog voor de rechtbank omdat ze stellen dat Ikea zijn maaltijden onder de prijs en met verlies verkoopt. "Ikea wil in alle transparatie, en met de aanstelling van een onafhankelijke gerechtelijke expert, op korte termijn duidelijkheid verschaffen over de prijszetting", schrijft het bedrijf in een persbericht.

Eigen aan het Ikea-concept

Het management benadrukt dat de stunts die de drie organisaties een doorn in het oog zijn - biefstuk-friet voor 2,50 euro, barbecue voor 3,95 euro, mosselen-friet voor 5 euro en Gentse waterzooi voor 3,95 euro - slechts een onderdeel zijn van een bredere mix aan maaltijden die in het Ikea-restaurant te verkrijgen zijn. Ikea wijst er ook op dat die restaurants geen lokmiddel zijn (zoals de horecaverenigingen beweren), maar een essentieel onderdeel van het Ikea-concept, dat erop gericht is de klant een optimaal winkelcomfort te verschaffen.

 

Tot slot benadrukt Ikea dat het voor zijn maaltijden dezelfde prijsfilosofie hanteert als voor al zijn andere producten: "het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs". Net om dat te bewijzen, reikt het de drie organisaties nu de hand. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top