Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden | RetailDetail

Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Ikea wil onafhankelijk onderzoek naar prijs maaltijden

Woonwarenhuis Ikea nodigt Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonie en de Boerenbond uit om de prijszetting van haar maaltijden te laten controleren door een onafhankelijk gerechtelijk expert. De drie organisaties daagden vorige week het woonwarenhuis nog voor de rechtbank omdat ze stellen dat Ikea zijn maaltijden onder de prijs en met verlies verkoopt. "Ikea wil in alle transparatie, en met de aanstelling van een onafhankelijke gerechtelijke expert, op korte termijn duidelijkheid verschaffen over de prijszetting", schrijft het bedrijf in een persbericht.

Eigen aan het Ikea-concept

Het management benadrukt dat de stunts die de drie organisaties een doorn in het oog zijn - biefstuk-friet voor 2,50 euro, barbecue voor 3,95 euro, mosselen-friet voor 5 euro en Gentse waterzooi voor 3,95 euro - slechts een onderdeel zijn van een bredere mix aan maaltijden die in het Ikea-restaurant te verkrijgen zijn. Ikea wijst er ook op dat die restaurants geen lokmiddel zijn (zoals de horecaverenigingen beweren), maar een essentieel onderdeel van het Ikea-concept, dat erop gericht is de klant een optimaal winkelcomfort te verschaffen.

 

Tot slot benadrukt Ikea dat het voor zijn maaltijden dezelfde prijsfilosofie hanteert als voor al zijn andere producten: "het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs". Net om dat te bewijzen, reikt het de drie organisaties nu de hand. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.