ING verkiest Delhaize boven Colruyt

ING verkiest Delhaize boven Colruyt

In hun rapport "European retail: Brace for impact; taking a cautious stance" voorspellen de analisten van ING moeilijke tijden voor de retailsector in Europa. Uiteraard ontsnapt ook ons land daar niet aan: bij de Belgische retailers geeft ING momenteel de voorkeur aan Delhaize en ziet het vooral Colruyt delen in de klappen. Om het tij te keren raden de analisten van de bank Colruyt zelfs "een verkoop van de Franse activiteiten en het opstarten van een forse operatie in een groeiland" aan.

In de ban van de besparing van Di Rupo I

"De Belgische consument haalt de broeksriem aan met het oog op de komende besparingsronde van de nieuwe regering", schrijft ING in zijn retailrapport. "De Belgische [afdelingen van de] hard discounters Aldi en Lidl lijken het best geplaatst in de huidige context. In de eerste 9 maanden van 2011 steeg het gecombineerde marktaandeel van beide discounters met 0,8%, gevolgd door dat van Colruyt met 0,6%."

 

De groei van Colruyts marktaandeel begint echter te vertragen. Tegelijk laat ook Carrefour een positieve trend zien - al vertrekt Carrefour in ons land wel van een lagere basis na de grote reorganisatie van 2010 - en zit ook Delhaize niet stil.

Grootste dreiging van Albert Heijn

Toch ziet ING de grootste bedreiging voor Colruyt komen van Albert Heijn, dat de komende vijf jaar liefst 50 vestigingen wil openen. "Een serieuze kopzorg, gezien Colruyts belofte van de laagste prijzen." Bovendien focussen beide ketens zich vooral op het Noorden van het land.  Volgens ING kan Colruyt, dé kampioen van de efficiëntie, nog nauwelijks snijden in de kosten, "zoals inmiddels al te zien is de onmogelijkheid om de stijgende personeelskosten als gevolg van de loonindexering op te vangen." 

 

De gevolgen daarvan waren al pijnlijk zichtbaar eind november, toen de Halse discounter bekendmaakte dat de halfjaarwinst met 7,6% was gedaald. Volgens ING zit er voor Colruyt maar één ding op: de Franse plannen opdoeken en de steven resoluut wenden richting groeilanden. Een niet mis te verstane boodschap.

Voorkeur voor Delhaize

In België geloven de analisten van ING momenteel meer in Delhaize dan in Colruyt. Ze omschrijven Delhaize als een bedrijf dat "een aantrekkelijkere waardering combineert met een betekenisvol besparingsplan om de winstmarge te beschermen. Het mikt ook op sterkere groei met meer nieuwe winkelopeningen in groeimarkten en met een discountformule in de Verenigde Staten (Bottom Dollar)."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top