ING verkiest Delhaize boven Colruyt

ING verkiest Delhaize boven Colruyt

In hun rapport "European retail: Brace for impact; taking a cautious stance" voorspellen de analisten van ING moeilijke tijden voor de retailsector in Europa. Uiteraard ontsnapt ook ons land daar niet aan: bij de Belgische retailers geeft ING momenteel de voorkeur aan Delhaize en ziet het vooral Colruyt delen in de klappen. Om het tij te keren raden de analisten van de bank Colruyt zelfs "een verkoop van de Franse activiteiten en het opstarten van een forse operatie in een groeiland" aan.

In de ban van de besparing van Di Rupo I

"De Belgische consument haalt de broeksriem aan met het oog op de komende besparingsronde van de nieuwe regering", schrijft ING in zijn retailrapport. "De Belgische [afdelingen van de] hard discounters Aldi en Lidl lijken het best geplaatst in de huidige context. In de eerste 9 maanden van 2011 steeg het gecombineerde marktaandeel van beide discounters met 0,8%, gevolgd door dat van Colruyt met 0,6%."

 

De groei van Colruyts marktaandeel begint echter te vertragen. Tegelijk laat ook Carrefour een positieve trend zien - al vertrekt Carrefour in ons land wel van een lagere basis na de grote reorganisatie van 2010 - en zit ook Delhaize niet stil.

Grootste dreiging van Albert Heijn

Toch ziet ING de grootste bedreiging voor Colruyt komen van Albert Heijn, dat de komende vijf jaar liefst 50 vestigingen wil openen. "Een serieuze kopzorg, gezien Colruyts belofte van de laagste prijzen." Bovendien focussen beide ketens zich vooral op het Noorden van het land.  Volgens ING kan Colruyt, dé kampioen van de efficiëntie, nog nauwelijks snijden in de kosten, "zoals inmiddels al te zien is de onmogelijkheid om de stijgende personeelskosten als gevolg van de loonindexering op te vangen." 

 

De gevolgen daarvan waren al pijnlijk zichtbaar eind november, toen de Halse discounter bekendmaakte dat de halfjaarwinst met 7,6% was gedaald. Volgens ING zit er voor Colruyt maar één ding op: de Franse plannen opdoeken en de steven resoluut wenden richting groeilanden. Een niet mis te verstane boodschap.

Voorkeur voor Delhaize

In België geloven de analisten van ING momenteel meer in Delhaize dan in Colruyt. Ze omschrijven Delhaize als een bedrijf dat "een aantrekkelijkere waardering combineert met een betekenisvol besparingsplan om de winstmarge te beschermen. Het mikt ook op sterkere groei met meer nieuwe winkelopeningen in groeimarkten en met een discountformule in de Verenigde Staten (Bottom Dollar)."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top