Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top