Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een ordinaire mee-eter

24/02/2017

Albert Heijn doet dapper voort, terwijl Unilever voor grote uitdagingen staat. Maar de vraag van de week luidt: ‘Is Lidl een parasiet?’ Met het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee! 

Exclusief: het grote snackonderzoek

24/02/2017

Verliest de volwaardige maaltijd echt aan belang? Wanneer kiezen consumenten voor tussendoortjes? Speelt gezondheid een toenemende rol? De komende weken brengt RetailDetail Food exclusieve cijfers uit het eerste grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox.

“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”

24/02/2017

Tot voor kort stelde het vegetarisch aanbod in de supermarkt niet zo veel voor, maar recent groeit het segment razendsnel en het verkoopt ontzettend goed. Het aanbod verbreedt en de omzetstijging is opvallend.

RetailDetail Food gaat veggie

24/02/2017

Geen sappig biefstukje te bekennen in het veertiende nummer van RetailDetail Food, wel duiding en cijfers over de groeiende categorie van de vleesvervangers. Lees het nu al online.

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

23/02/2017

Burger Brands Belgium (BBB), het bedrijf boven Quick en Burger King in ons land en Luxemburg, heeft de franchisenemers ingelicht over zijn concrete plannen. Beide ketens zullen naast elkaar blijven bestaan, en de franchisenemers mogen kiezen.

Tientallen vestigingen Albert Heijn krijgen koffiecafé of restaurant

23/02/2017

Albert Heijn gaat de komende maanden in tientallen supermarkten een koffiecafé of een restaurant openen. De vestiging op het Gelderlandplein in Amsterdam krijgt alvast de primeur: daar opent vrijdag een Deli Kitchen en een Bakery Café.

Back to top