Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock, een Amsterdams restaurant dat “voedselverspilling op de kaart zet”, lanceert morgen een biertje op basis van “geredde aardappelen”: Pieper Bier. Instock gebruikt enkel producten die niet (meer) verkocht kunnen worden.

Eerste bier van reststromen

Hoewel Nederlanders bekend staan als aardappeleters, wordt er door de voedselketen jaarlijks minstens 340 miljoen kilo aardappels verspild als gevolg van overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Dat bracht Instock op het idee om er een biertje van te brouwen dat Pieper Bier werd gedoopt.

 

“Bij Instock maken we al veel lekkere gerechten met aardappels. Door het nieuwe biertje redden we nóg meer aardappels. We hopen natuurlijk dat alle spelers in de voedselindustrie zelf ook steeds creatiever zullen omgaan met hun reststromen”, aldus de initiatiefnemers. Voor Pieper Bier zijn verschillende soorten aardappels gebruikt, deels vanuit Albert Heijn en deels van een aardappelverpakker.

 

Pieper Bier is het eerste biertje in Nederland dat gemaakt wordt van reststromen. Het werd ontwikkeld samen met Brouwerij Troost. Het heeft de gebruikelijke ingrediënten, maar een deel van het mout wordt vervangen door aardappels. Door de neutrale smaak van de aardappels komt de hopsmaak sterker naar voren. “Hierdoor proef je een bloemige bitter die door kenners wordt vergeleken met een Pale Ale”, klinkt het. Het bier is wel wat lichter van kleur dan een traditionele Pale Ale.

 

Met steun van Albert Heijn

Instock werd in 2014 opgericht door vier medewerkers van Albert Heijn, die in actie kwamen tegen voedselverspilling. Van onverkochte producten die ze elke ochtend in Amsterdam ophalen met hun elektrische “food rescue”-kar bereiden ze dagelijks ontbijt, lunch en diner in hun restaurant aan de Czaar Peterstraat, hun toko aan de Ferdinand Bolstraat en hun foodtruck.

 

Het restaurant blijkt zo’n succes dat het team bezig is met uitbreiding naar andere steden in Nederland. Nog deze zomer openen zij een restaurant op het Buitenhof in Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top