Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock, een Amsterdams restaurant dat “voedselverspilling op de kaart zet”, lanceert morgen een biertje op basis van “geredde aardappelen”: Pieper Bier. Instock gebruikt enkel producten die niet (meer) verkocht kunnen worden.

Eerste bier van reststromen

Hoewel Nederlanders bekend staan als aardappeleters, wordt er door de voedselketen jaarlijks minstens 340 miljoen kilo aardappels verspild als gevolg van overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Dat bracht Instock op het idee om er een biertje van te brouwen dat Pieper Bier werd gedoopt.

 

“Bij Instock maken we al veel lekkere gerechten met aardappels. Door het nieuwe biertje redden we nóg meer aardappels. We hopen natuurlijk dat alle spelers in de voedselindustrie zelf ook steeds creatiever zullen omgaan met hun reststromen”, aldus de initiatiefnemers. Voor Pieper Bier zijn verschillende soorten aardappels gebruikt, deels vanuit Albert Heijn en deels van een aardappelverpakker.

 

Pieper Bier is het eerste biertje in Nederland dat gemaakt wordt van reststromen. Het werd ontwikkeld samen met Brouwerij Troost. Het heeft de gebruikelijke ingrediënten, maar een deel van het mout wordt vervangen door aardappels. Door de neutrale smaak van de aardappels komt de hopsmaak sterker naar voren. “Hierdoor proef je een bloemige bitter die door kenners wordt vergeleken met een Pale Ale”, klinkt het. Het bier is wel wat lichter van kleur dan een traditionele Pale Ale.

 

Met steun van Albert Heijn

Instock werd in 2014 opgericht door vier medewerkers van Albert Heijn, die in actie kwamen tegen voedselverspilling. Van onverkochte producten die ze elke ochtend in Amsterdam ophalen met hun elektrische “food rescue”-kar bereiden ze dagelijks ontbijt, lunch en diner in hun restaurant aan de Czaar Peterstraat, hun toko aan de Ferdinand Bolstraat en hun foodtruck.

 

Het restaurant blijkt zo’n succes dat het team bezig is met uitbreiding naar andere steden in Nederland. Nog deze zomer openen zij een restaurant op het Buitenhof in Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top