Instock lanceert bier van restaardappelen | RetailDetail

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock, een Amsterdams restaurant dat “voedselverspilling op de kaart zet”, lanceert morgen een biertje op basis van “geredde aardappelen”: Pieper Bier. Instock gebruikt enkel producten die niet (meer) verkocht kunnen worden.

Eerste bier van reststromen

Hoewel Nederlanders bekend staan als aardappeleters, wordt er door de voedselketen jaarlijks minstens 340 miljoen kilo aardappels verspild als gevolg van overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Dat bracht Instock op het idee om er een biertje van te brouwen dat Pieper Bier werd gedoopt.

 

“Bij Instock maken we al veel lekkere gerechten met aardappels. Door het nieuwe biertje redden we nóg meer aardappels. We hopen natuurlijk dat alle spelers in de voedselindustrie zelf ook steeds creatiever zullen omgaan met hun reststromen”, aldus de initiatiefnemers. Voor Pieper Bier zijn verschillende soorten aardappels gebruikt, deels vanuit Albert Heijn en deels van een aardappelverpakker.

 

Pieper Bier is het eerste biertje in Nederland dat gemaakt wordt van reststromen. Het werd ontwikkeld samen met Brouwerij Troost. Het heeft de gebruikelijke ingrediënten, maar een deel van het mout wordt vervangen door aardappels. Door de neutrale smaak van de aardappels komt de hopsmaak sterker naar voren. “Hierdoor proef je een bloemige bitter die door kenners wordt vergeleken met een Pale Ale”, klinkt het. Het bier is wel wat lichter van kleur dan een traditionele Pale Ale.

 

Met steun van Albert Heijn

Instock werd in 2014 opgericht door vier medewerkers van Albert Heijn, die in actie kwamen tegen voedselverspilling. Van onverkochte producten die ze elke ochtend in Amsterdam ophalen met hun elektrische “food rescue”-kar bereiden ze dagelijks ontbijt, lunch en diner in hun restaurant aan de Czaar Peterstraat, hun toko aan de Ferdinand Bolstraat en hun foodtruck.

 

Het restaurant blijkt zo’n succes dat het team bezig is met uitbreiding naar andere steden in Nederland. Nog deze zomer openen zij een restaurant op het Buitenhof in Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.