Instock lanceert bier van restaardappelen | RetailDetail

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock, een Amsterdams restaurant dat “voedselverspilling op de kaart zet”, lanceert morgen een biertje op basis van “geredde aardappelen”: Pieper Bier. Instock gebruikt enkel producten die niet (meer) verkocht kunnen worden.

Eerste bier van reststromen

Hoewel Nederlanders bekend staan als aardappeleters, wordt er door de voedselketen jaarlijks minstens 340 miljoen kilo aardappels verspild als gevolg van overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Dat bracht Instock op het idee om er een biertje van te brouwen dat Pieper Bier werd gedoopt.

 

“Bij Instock maken we al veel lekkere gerechten met aardappels. Door het nieuwe biertje redden we nóg meer aardappels. We hopen natuurlijk dat alle spelers in de voedselindustrie zelf ook steeds creatiever zullen omgaan met hun reststromen”, aldus de initiatiefnemers. Voor Pieper Bier zijn verschillende soorten aardappels gebruikt, deels vanuit Albert Heijn en deels van een aardappelverpakker.

 

Pieper Bier is het eerste biertje in Nederland dat gemaakt wordt van reststromen. Het werd ontwikkeld samen met Brouwerij Troost. Het heeft de gebruikelijke ingrediënten, maar een deel van het mout wordt vervangen door aardappels. Door de neutrale smaak van de aardappels komt de hopsmaak sterker naar voren. “Hierdoor proef je een bloemige bitter die door kenners wordt vergeleken met een Pale Ale”, klinkt het. Het bier is wel wat lichter van kleur dan een traditionele Pale Ale.

 

Met steun van Albert Heijn

Instock werd in 2014 opgericht door vier medewerkers van Albert Heijn, die in actie kwamen tegen voedselverspilling. Van onverkochte producten die ze elke ochtend in Amsterdam ophalen met hun elektrische “food rescue”-kar bereiden ze dagelijks ontbijt, lunch en diner in hun restaurant aan de Czaar Peterstraat, hun toko aan de Ferdinand Bolstraat en hun foodtruck.

 

Het restaurant blijkt zo’n succes dat het team bezig is met uitbreiding naar andere steden in Nederland. Nog deze zomer openen zij een restaurant op het Buitenhof in Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top