ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

Horecagroothandel ISPC start 2016 met grote ambities: de groep van Ivan Sabbe (ex-Lidl België) wil volgend jaar een aantal horecagroothandels overnemen "die sterk staan in het aanleveren. De groei zit daar, niet bij bedrijven met winkels", klinkt het.

De kust en het Antwerpse

ISPC, dat zich meer en meer profileert als een luxegroothandel, staat sterk in de Gentse en Luikse regio en nam het voorbije jaar ook twee Brusselse vishandels over: Caprice et Délice (1 miljoen euro omzet) en Océan Marée (14 miljoen euro omzet). "Door de recente overnames hebben we voet aan de grond gekregen in Brussel", zegt Ivan Sabbe in zakenkrant De Tijd. "De twee Brusselse bedrijven zijn een mooie toevoeging. Ze hebben andere klanten, die wel allemaal in elkaars buurt liggen."

 

Volgend jaar wil Sabbe uitbreiden naar de kust en Antwerpen. "Er zijn gesprekken bezig die meer dan aftastend zijn. Ik kijk naar spelers met enkele tientallen miljoenen euro's aan omzet. Ik wil de overname met eigen middelen betalen, zodat ik 100% eigenaar kan blijven."

 

Witte kassa

Vóór de zomer wil de topman een grote overname aankondigen. Het worden zeker geen horecagroothandels met winkels, laat hij even in zijn kaarten kijken: "De groei in de horecagroothandel zit niet bij bedrijven met winkels, maar bij bedrijven die zaken aanleveren. Door de witte kassa moeten horecaondernemers op personeelskosten besparen. Ze nemen steeds meer taken in handen en willen geen tijd verliezen door naar een winkel te gaan. Op die tendens wil ik inspelen."

 

Sabbe wil met ISPC het nummer vier op de Belgische markt worden, na Solucious (Colruyt Group), Deli XL en Makro/Metro, dat met een omzet van 1,2 miljard euro de absolute marktleider is. "ISPC is momenteel het nummer vijf. Toen ik het bedrijf in 2012 overnam, was het nummer acht." Bij ISPC, dat dit jaar een omzet van zo'n 85 miljoen euro draait, werken 245 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top