ISPC zoekt groei via nieuwe overnames | RetailDetail

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

Horecagroothandel ISPC start 2016 met grote ambities: de groep van Ivan Sabbe (ex-Lidl België) wil volgend jaar een aantal horecagroothandels overnemen "die sterk staan in het aanleveren. De groei zit daar, niet bij bedrijven met winkels", klinkt het.

De kust en het Antwerpse

ISPC, dat zich meer en meer profileert als een luxegroothandel, staat sterk in de Gentse en Luikse regio en nam het voorbije jaar ook twee Brusselse vishandels over: Caprice et Délice (1 miljoen euro omzet) en Océan Marée (14 miljoen euro omzet). "Door de recente overnames hebben we voet aan de grond gekregen in Brussel", zegt Ivan Sabbe in zakenkrant De Tijd. "De twee Brusselse bedrijven zijn een mooie toevoeging. Ze hebben andere klanten, die wel allemaal in elkaars buurt liggen."

 

Volgend jaar wil Sabbe uitbreiden naar de kust en Antwerpen. "Er zijn gesprekken bezig die meer dan aftastend zijn. Ik kijk naar spelers met enkele tientallen miljoenen euro's aan omzet. Ik wil de overname met eigen middelen betalen, zodat ik 100% eigenaar kan blijven."

 

Witte kassa

Vóór de zomer wil de topman een grote overname aankondigen. Het worden zeker geen horecagroothandels met winkels, laat hij even in zijn kaarten kijken: "De groei in de horecagroothandel zit niet bij bedrijven met winkels, maar bij bedrijven die zaken aanleveren. Door de witte kassa moeten horecaondernemers op personeelskosten besparen. Ze nemen steeds meer taken in handen en willen geen tijd verliezen door naar een winkel te gaan. Op die tendens wil ik inspelen."

 

Sabbe wil met ISPC het nummer vier op de Belgische markt worden, na Solucious (Colruyt Group), Deli XL en Makro/Metro, dat met een omzet van 1,2 miljard euro de absolute marktleider is. "ISPC is momenteel het nummer vijf. Toen ik het bedrijf in 2012 overnam, was het nummer acht." Bij ISPC, dat dit jaar een omzet van zo'n 85 miljoen euro draait, werken 245 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.