ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

Horecagroothandel ISPC start 2016 met grote ambities: de groep van Ivan Sabbe (ex-Lidl België) wil volgend jaar een aantal horecagroothandels overnemen "die sterk staan in het aanleveren. De groei zit daar, niet bij bedrijven met winkels", klinkt het.

De kust en het Antwerpse

ISPC, dat zich meer en meer profileert als een luxegroothandel, staat sterk in de Gentse en Luikse regio en nam het voorbije jaar ook twee Brusselse vishandels over: Caprice et Délice (1 miljoen euro omzet) en Océan Marée (14 miljoen euro omzet). "Door de recente overnames hebben we voet aan de grond gekregen in Brussel", zegt Ivan Sabbe in zakenkrant De Tijd. "De twee Brusselse bedrijven zijn een mooie toevoeging. Ze hebben andere klanten, die wel allemaal in elkaars buurt liggen."

 

Volgend jaar wil Sabbe uitbreiden naar de kust en Antwerpen. "Er zijn gesprekken bezig die meer dan aftastend zijn. Ik kijk naar spelers met enkele tientallen miljoenen euro's aan omzet. Ik wil de overname met eigen middelen betalen, zodat ik 100% eigenaar kan blijven."

 

Witte kassa

Vóór de zomer wil de topman een grote overname aankondigen. Het worden zeker geen horecagroothandels met winkels, laat hij even in zijn kaarten kijken: "De groei in de horecagroothandel zit niet bij bedrijven met winkels, maar bij bedrijven die zaken aanleveren. Door de witte kassa moeten horecaondernemers op personeelskosten besparen. Ze nemen steeds meer taken in handen en willen geen tijd verliezen door naar een winkel te gaan. Op die tendens wil ik inspelen."

 

Sabbe wil met ISPC het nummer vier op de Belgische markt worden, na Solucious (Colruyt Group), Deli XL en Makro/Metro, dat met een omzet van 1,2 miljard euro de absolute marktleider is. "ISPC is momenteel het nummer vijf. Toen ik het bedrijf in 2012 overnam, was het nummer acht." Bij ISPC, dat dit jaar een omzet van zo'n 85 miljoen euro draait, werken 245 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top