ISPC zoekt groei via nieuwe overnames | RetailDetail

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

Horecagroothandel ISPC start 2016 met grote ambities: de groep van Ivan Sabbe (ex-Lidl België) wil volgend jaar een aantal horecagroothandels overnemen "die sterk staan in het aanleveren. De groei zit daar, niet bij bedrijven met winkels", klinkt het.

De kust en het Antwerpse

ISPC, dat zich meer en meer profileert als een luxegroothandel, staat sterk in de Gentse en Luikse regio en nam het voorbije jaar ook twee Brusselse vishandels over: Caprice et Délice (1 miljoen euro omzet) en Océan Marée (14 miljoen euro omzet). "Door de recente overnames hebben we voet aan de grond gekregen in Brussel", zegt Ivan Sabbe in zakenkrant De Tijd. "De twee Brusselse bedrijven zijn een mooie toevoeging. Ze hebben andere klanten, die wel allemaal in elkaars buurt liggen."

 

Volgend jaar wil Sabbe uitbreiden naar de kust en Antwerpen. "Er zijn gesprekken bezig die meer dan aftastend zijn. Ik kijk naar spelers met enkele tientallen miljoenen euro's aan omzet. Ik wil de overname met eigen middelen betalen, zodat ik 100% eigenaar kan blijven."

 

Witte kassa

Vóór de zomer wil de topman een grote overname aankondigen. Het worden zeker geen horecagroothandels met winkels, laat hij even in zijn kaarten kijken: "De groei in de horecagroothandel zit niet bij bedrijven met winkels, maar bij bedrijven die zaken aanleveren. Door de witte kassa moeten horecaondernemers op personeelskosten besparen. Ze nemen steeds meer taken in handen en willen geen tijd verliezen door naar een winkel te gaan. Op die tendens wil ik inspelen."

 

Sabbe wil met ISPC het nummer vier op de Belgische markt worden, na Solucious (Colruyt Group), Deli XL en Makro/Metro, dat met een omzet van 1,2 miljard euro de absolute marktleider is. "ISPC is momenteel het nummer vijf. Toen ik het bedrijf in 2012 overnam, was het nummer acht." Bij ISPC, dat dit jaar een omzet van zo'n 85 miljoen euro draait, werken 245 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.