ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

ISPC zoekt groei via nieuwe overnames

Horecagroothandel ISPC start 2016 met grote ambities: de groep van Ivan Sabbe (ex-Lidl België) wil volgend jaar een aantal horecagroothandels overnemen "die sterk staan in het aanleveren. De groei zit daar, niet bij bedrijven met winkels", klinkt het.

De kust en het Antwerpse

ISPC, dat zich meer en meer profileert als een luxegroothandel, staat sterk in de Gentse en Luikse regio en nam het voorbije jaar ook twee Brusselse vishandels over: Caprice et Délice (1 miljoen euro omzet) en Océan Marée (14 miljoen euro omzet). "Door de recente overnames hebben we voet aan de grond gekregen in Brussel", zegt Ivan Sabbe in zakenkrant De Tijd. "De twee Brusselse bedrijven zijn een mooie toevoeging. Ze hebben andere klanten, die wel allemaal in elkaars buurt liggen."

 

Volgend jaar wil Sabbe uitbreiden naar de kust en Antwerpen. "Er zijn gesprekken bezig die meer dan aftastend zijn. Ik kijk naar spelers met enkele tientallen miljoenen euro's aan omzet. Ik wil de overname met eigen middelen betalen, zodat ik 100% eigenaar kan blijven."

 

Witte kassa

Vóór de zomer wil de topman een grote overname aankondigen. Het worden zeker geen horecagroothandels met winkels, laat hij even in zijn kaarten kijken: "De groei in de horecagroothandel zit niet bij bedrijven met winkels, maar bij bedrijven die zaken aanleveren. Door de witte kassa moeten horecaondernemers op personeelskosten besparen. Ze nemen steeds meer taken in handen en willen geen tijd verliezen door naar een winkel te gaan. Op die tendens wil ik inspelen."

 

Sabbe wil met ISPC het nummer vier op de Belgische markt worden, na Solucious (Colruyt Group), Deli XL en Makro/Metro, dat met een omzet van 1,2 miljard euro de absolute marktleider is. "ISPC is momenteel het nummer vijf. Toen ik het bedrijf in 2012 overnam, was het nummer acht." Bij ISPC, dat dit jaar een omzet van zo'n 85 miljoen euro draait, werken 245 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top