RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo ziet winst verder verdampen

icon
Food29 februari, 2024

Op een omzet van ruim elf miljard euro hield Jumbo vorig jaar slechts 22 miljoen euro winst over. Ook dit jaar wordt uitdagend, zegt de supermarktketen, die inzet op kostenbesparingen en “duurzame groei” in België.

Zorgwekkende cijfers

De winstgevendheid van Jumbo staat fors onder druk: van 137 miljoen euro in 2020 zakte het resultaat na belastingen naar 114 miljoen in 2021, 80 miljoen in 2022 en zelfs slechts 22 miljoen euro in 2023. Die forse daling – met 75% – is een gevolg van sterk stijgende kosten, die de retailer door de harde prijsconcurrentie niet kan doorrekenen aan de consument. In Nederland staat immers al twee opeenvolgende jaren ook het marktaandeel onder druk.

Als gevolg van de zorgwekkende cijfers betaalt eigenaarsfamilie van Eerd zichzelf deze keer geen dividend uit. Om er weer bovenop te komen, herbekijkt het bedrijf de strategische prioriteiten. Kostenbeheersing staat voorop: de sponsorbudgetten gingen al omlaag en winkeldiefstal wordt “creatief” aangepakt. Inkoop via de Europese retailallianties Epic Partners en Everest moeten de prijscompetitiviteit en de marges verbeteren. Retailmedia moeten extra inkomsten genereren.

Opmerkelijk ook: hoewel restaurantketen La Place een goed jaar draaide, heeft Jumbo het strategisch belang ervan heroverwogen. “Daarmee komt La Place meer op afstand te staan”, zegt het jaarverslag. Een vage bewoording. De boekwaarde van de merknaam werd verlaagd.

Belgische ambities bijgesteld

Wat zegt het jaarverslag over de Belgische ambities? Jumbo blijft geloven in de Belgische markt, maar kampt met een dilemma: om winstgevend te worden is kritische massa nodig, maar expansie vraagt forse investeringen en dat geld is er nu niet. Bovendien herhaalt Jumbo de bekende klacht dat concurrenten met bezwaarprocedures de opening van nieuwe Jumbo-winkels proberen te voorkomen of te vertragen.

De verwachting om binnen vijf jaar naar honderd Belgische winkels te groeien, is vanwege de veranderende marktomstandigheden niet langer realistisch, beseft de keten: “Wel blijven we duurzame groei realiseren; we rekenen er nu op dat we eind 2025 zo’n vijftig winkels hebben geopend. Dat doen we bij voorkeur in nauwe samenwerking met franchisenemers.” Daarmee bevestigt het jaarverslag eigenlijk enkel officieel de bijgestelde ambities die Jumbo in september vorig jaar al kenbaar maakte.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN