Karel Boone vertrekt als voorzitter van Lotus Bakeries

Karel Boone vertrekt als voorzitter van Lotus Bakeries
De 70-jarige Karel Boone, tussen 1974 en 2006 CEO van koekjesbakker Lotus Bakeries, stopt met werken. Op 11 mei wordt hij als voorzitter van de raad van bestuur opgevolgd door zijn 5 jaar jongere broer Matthieu. Ook zijn dochter Benedikte krijgt een plaatsje aan de bestuurstafel: de familiale verankering blijft zo mooi verzekerd.

32 jaar CEO, 20 jaar voorzitter

Karel Boone ging in 1966 aan de slag bij Lotus. Hij werd CEO toen Lotus in 1974 fuseerde met die andere grote Vlaamse koekjesfabrikant, Corona. Na 32 jaar gaf hij die stoel door aan zijn jongere broer Matthieu. De voorbije 20 jaar zat hij ook de raad van bestuur voor, functie die hij nu vaarwel zegt omdat hij de leeftijdsgrens van 70 jaar bereikt. Karel Boone was ook een tijdje voorzitter van de werkgeversorganisatie VBO en sectorfederatie Choprabisco.

 

Onder zijn leiding groeide de Lembeekse speculaasspecialist uit tot een internationale beursgenoteerde groep, met fabrieken in België, Nederland, Frankrijk en Zweden en eigen verkooporganisaties in negen Europese landen, de VS en Canada. In 2011 realiseerde Lotus Bakeries een omzet van 275,6 miljoen euro met ongeveer 1.200 medewerkers. De groep produceert op jaarbasis naar schatting vijf miljard speculaaskoekjes.

 

Derde vrouw in Raad van Bestuur

Karels jongste dochter Benedikte wordt de nieuwe bestuurder in het bedrijf, waardoor de familiale verankering overeind blijft. Naast nieuwbakken voorzitter Matthieu Boone en diens nicht Benedikte Boone hebben namelijk ook nog Johan Boone, Jan Boone en Jan Vander Stichele (gehuwd met Caroline Boone, de oudste dochter van Karel Boone) een zitje rond de bestuurstafel. De dagelijkse leiding is in handen van CEO Jan Boone (zoon van Matthieu) en COO Jan Vander Stichele (schoonzoon van Karel).

 

Met de benoeming van Benedikte Boone wordt de raad van bestuur meteen weer een tikkeltje vrouwelijker. Zij wordt namelijk de derde vrouw in de tienkoppige raad van bestuur, naast de onafhankelijke bestuurders Sabine Sagaert (ex-AB InBev) en Dominique Leroy (ex-Unilever). Daarmee gaat Lotus Bakeries alvast in de richting van de toekomstige wettelijke verplichting, die eist dat binnen vijf jaar minstens een derde van de bestuurders in de raden van bestuur van beursgenoteerde bedrijven vrouw is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top