Kellogg's gaat Mechelse fabriek uitbreiden

Kellogg's gaat Mechelse fabriek uitbreiden

Snackgroep Kellogg's gaat zijn fabriek in Mechelen uitbreiden om er de Special K Crackers te kunnen produceren. Mechelen kwam beter uit een onderzoek dan de vestiging in het Britse Manchester, onder meer dankzij de toekenning van 1 miljoen euro aan opleidingssteun voor het personeel.

Tapioca opent nieuwe mogelijkheden voor Kellogg's

De fabriek in Mechelen behoorde tot voor kort toe aan Procter & Gamble, dat er zijn Pringles-chips maakte. Omdat deze snackproductie buiten het klassieke gamma van Procter & Gamble viel, besloot het concern ze in juni 2012 echter door te verkopen aan Kellogg's.

 

Kellogg's gaat nu in de fabriek zijn Special K Crackers produceren. Die worden gemaakt van tapioca, in tegenstelling tot de producten van Pringles, die op basis van aardappelzetmeel zijn. Het bedrijf wil hiermee een nieuwe doelgroep aanspreken, die vatbaar is voor gezonde voeding: de chips op basis van tapioca bevatten immers veel minder calorieën.

 

Op termijn zelfs voor Australische markt

De crackers zullen in eerste instantie worden geproduceerd voor de West-Europese markt, maar nadien ook voor Centraal- en Oost-Europa en zelfs voor de Australische markt. Kellogg's heeft de bedoeling drie productielijnen op te starten binnen de twee jaar. De juiste timing hangt af van de marktvraag. Elke lijn gaat gepaard met een investering van 15 miljoen euro. Voor Europa gaat het om een totaal nieuwe productie: de installaties om tapioca te verwerken, zijn voorlopig alleen in de VS actief.

 

Volgens het investeringsdossier dat werd ingediend bij de Vlaamse regering kan de productie tot een extra vaste tewerkstelling van vijftig mensen leiden. Bovenop kunnen op piekmomenten nog eens 108 interims worden aangeworven. In Mechelen stelt Kellogg's nu al zo'n 600 mensen tewerk. Ze produceren Pringles in meer dan veertig smaken voor Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top