Kellogg's gaat Mechelse fabriek uitbreiden | RetailDetail

Kellogg's gaat Mechelse fabriek uitbreiden

Kellogg's gaat Mechelse fabriek uitbreiden

Snackgroep Kellogg's gaat zijn fabriek in Mechelen uitbreiden om er de Special K Crackers te kunnen produceren. Mechelen kwam beter uit een onderzoek dan de vestiging in het Britse Manchester, onder meer dankzij de toekenning van 1 miljoen euro aan opleidingssteun voor het personeel.

Tapioca opent nieuwe mogelijkheden voor Kellogg's

De fabriek in Mechelen behoorde tot voor kort toe aan Procter & Gamble, dat er zijn Pringles-chips maakte. Omdat deze snackproductie buiten het klassieke gamma van Procter & Gamble viel, besloot het concern ze in juni 2012 echter door te verkopen aan Kellogg's.

 

Kellogg's gaat nu in de fabriek zijn Special K Crackers produceren. Die worden gemaakt van tapioca, in tegenstelling tot de producten van Pringles, die op basis van aardappelzetmeel zijn. Het bedrijf wil hiermee een nieuwe doelgroep aanspreken, die vatbaar is voor gezonde voeding: de chips op basis van tapioca bevatten immers veel minder calorieën.

 

Op termijn zelfs voor Australische markt

De crackers zullen in eerste instantie worden geproduceerd voor de West-Europese markt, maar nadien ook voor Centraal- en Oost-Europa en zelfs voor de Australische markt. Kellogg's heeft de bedoeling drie productielijnen op te starten binnen de twee jaar. De juiste timing hangt af van de marktvraag. Elke lijn gaat gepaard met een investering van 15 miljoen euro. Voor Europa gaat het om een totaal nieuwe productie: de installaties om tapioca te verwerken, zijn voorlopig alleen in de VS actief.

 

Volgens het investeringsdossier dat werd ingediend bij de Vlaamse regering kan de productie tot een extra vaste tewerkstelling van vijftig mensen leiden. Bovenop kunnen op piekmomenten nog eens 108 interims worden aangeworven. In Mechelen stelt Kellogg's nu al zo'n 600 mensen tewerk. Ze produceren Pringles in meer dan veertig smaken voor Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.