Koffie-legende Renato Bialetti overleden | RetailDetail

Koffie-legende Renato Bialetti overleden

Koffie-legende Renato Bialetti overleden

Renato Bialetti, de Italiaan die de achthoekige ‘Moka Express’-percolator wereldberoemd maakte, is vorige week op 93-jarige leeftijd overleden. De koffie-legende kreeg een wel heel bijzondere urne…

 

Koffiepot als urne

Renato Bialetti overleed vorige week na een lange carrière in het familiebedrijf, dat zijn vader Alfonso in 1933 had gesticht. Vader Alfonso had een soort van espressomaker uitgevonden met een heel aparte look (achthoekig, inoxkleurig),  maar de Bialetti zou pas wereldfaam verwerven dankzij zijn zoon Renato. Die bedacht in de jaren 50 grappige animatiefilmpjes rond een mannetje met een snor, gebaseerd op zijn eigen uiterlijk. Het gesmaakte figuurtje maakte al gauw zijn opwachting op de ‘pruttelkoffiepotjes’.

 

De crematie van Bialetti eergisteren ging gepaard met een bescheiden uitvaartdienst in het Noord-Italiaanse dorp Casale Corte Cerro (Piemonte). Maar de plechtigheid haalde toch de internationale media door de wel heel aparte urne waarin de as van de overledene naar het altaar werd gebracht: een grote replica van een Bialetti-koffiemaker, mét het besnorde figuurtje prominent in beeld. "Die man heeft het merk tot geschiedenis gemaakt", zei de begrafenisondernemer achteraf aan enkele Italiaanse kranten. “Dit was zijn laatste wil."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.