RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Koopkracht en klimaat: de speerpunten voor Carrefour

icon
Food8 november, 2022
Shutterstock.com

Carrefour gaat de komende jaren in de kosten snijden en sterker inzetten op discountformules en huismerken. Het aanbod in de hypermarkten wordt fors gesaneerd. Tegelijk investeert de groep in e-commerce en duurzaamheid.

Discountformules

Woensdag presenteerde Carrefour-topman Alexandre Bompard zijn Strategisch Plan 2026. Daarin gaan stevige kostenbesparingen – vier miljard euro tegen 2026 – hand in hand met verhoogde investeringen om de grote uitdagingen voor de toekomst aan te gaan. Het investeringsbudget gaat van 1,7 naar 2 miljard euro per jaar. Die uitdagingen, dat zijn in de eerste plaats koopkracht en klimaat.

De retailer gaat nog sterker inzetten op huismerken: die moeten in 2026 een aandeel hebben van 40% van de voedingsomzet, vandaag is dat 33%. Ook gaat de groep sterker inzetten op discountformules. In Brazilië gaat prijsvechter Atacadão van 270 naar 470 vestigingen en – opmerkelijk toch – in het najaar van 2023 opent er ook een eerste Atacadão in Frankrijk. Ook het andere discountformat van de groep, Supeco, groeit verder, met name in Spanje.

Hypermarkten en proximiteit

In de hypermarkten moet het voedingsaanbod vereenvoudigd worden: het assortiment krimpt met 20%. Dat moet de leesbaarheid van de schappen verbeteren. In non-food zal het vaste aanbod zelfs met 40% krimpen: er komen meer in/uit-acties.

Carrefour blijft sterk inzetten op proximiteitsformules in franchise, met 2400  openingen op de planning. 90% van alle winkelopeningen in Europa zullen franchisewinkels zijn. Tegelijk worden ook bestaande winkels in franchise gegeven. De retailer plant internationale uitbreiding naar tien nieuwe markten in Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. E-commerce moet naar een omzet van tien miljard euro in 2026.

Leveranciers moeten mee

Om de klimaattransitie aan te pakken wil Carrefour de voedselverspilling in de winkels halveren tegen 2025 (vergeleken met 2016). Tegen die deadline moeten ook alle verpakkingen van het eigen merk herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn. 80% van de folders wordt gedigitaliseerd. De energieconsumptie moet met 20% dalen, tegelijk voorziet het bedrijf 4,5 miljoen m² zonnepanelen op zijn parkings tegen 2026.

Daarnaast zet Carrefour sterker in op duurzame landbouw en lanceert het een nieuwe duurzame buurtwinkelformule in Frankrijk met de naam “Potager City”.

Klimaatneutraliteit in 2040 blijft het doel. De honderd grootste leveranciers moeten mee in het bad: zij moeten zich net als Carrefour zelf engageren om een ‘1,5°-traject’ aan te houden tegen 2026. Wie niet voldoet, zal uit de schappen verdwijnen.

Vastgoed en media

Om de plannen waar te maken, gaat de groep zijn interne organisatie vereenvoudigen. Doordat Carrefour sterker gaat samenwerken op Europees niveau, zullen er jobs sneuvelen op de hoofdkantoren. 50% van de food-inkopen zullen gebeuren via de recent opgerichte inkoopcentrale Eureca. De non-food inkoop wordt voor 70% gecentraliseerd.

Bijkomende inkomsten wil Carrefour halen uit het beter benutten van zijn vastgoedpatrimonium. Op een honderdtal sites komen woningen, kantoren of handelspanden. In Brazilië wordt de vastgoeddivisie het grootste private immobiliënbedrijf van Zuid-Amerika. Retail media zijn een andere inkomstenbron: via een joint venture met mediagroep Publicis wil Carrefour marktleider worden in zowel Europa als Latijns-Amerika.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN