Kraft Foods fuseert met Heinz na overname

Kraft Foods fuseert met Heinz na overname

De Amerikaanse voedingsproducent Kraft Foods is overgenomen door het Braziliaanse private-equitybedrijf 3G Capital (van de AB InBev-top) en het Berkshire van topbelegger Warren Buffett. Het zal nu fuseren met Heinz, dat eerder al door de twee investeerders werd overgenomen.

Investering van 10 miljard dollar

De aandeelhouders van Kraft Foods zullen 49 procent van de aandelen van het nieuw gecreëerde bedrijf met de niet bepaald originele naam Kraft Heinz in handen krijgen. Berkshire en 3G Capital zullen daarnaast zo'n tien miljard dollar (9 miljard euro) investeren. De overige 51 procent blijven in handen van de aandeelhouders van Heinz.

 

"Dit is mijn soort transactie, waarbij twee bedrijven van wereldklasse worden samengevoegd en extra waarde opleveren voor de aandeelhouders", aldus Warren Buffett. "Ik kijk al uit naar de mogelijkheden die deze gecombineerde organisatie zal opleveren." Twee jaar geleden werkte 3G samen met Warren Buffett voor de overname van ketchupproducent Heinz voor een bedrag van 23,2 miljard dollar (21,2 miljard euro).

 

Kraft Foods behoorde tot 2012 tot Kraft, dat toen werd gesplitst in 2 bedrijven: Mondelez International en Kraft Foods, dat zich vooral op Noord-Amerika ging richten.

 

Medeoprichter van 3G Capital is Jorge Paulo Lemann, een grote aandeelhouder in InBev en een belangrijk onderdeel in de overname van Anheuser-Busch door InBev. Financiële experts vrezen dan ook dat de investering in Kraft betekent dat er niet meer genoeg middelen aanwezig zijn om een fusie van AB InBev en SAB Miller te verwezenlijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top