Kraft zegt u wat u wil eten.

Kraft zegt u wat u wil eten.

Er zit duidelijk veel toekomst in consumenten vertellen wat ze moeten eten. Merkfabrikant Kraft presenteerde op de National Retail Federation BIG Show in New York een kiosk die consumenten helpt met gerechten kiezen. Niet zo nieuw, zult u denken? Jawel, want het toestel leest zelfs letterlijk van je gezicht af waar je zin in hebt.


Kraft-recepten-kiosk.

Kraft Foods heeft een innovatieve kiosk ontwikkeld om in supermarkten te plaatsen. De kiosk omvat namelijk een narrowcastingscherm waarop recepten kunnen worden gezocht. Al is de kiosk tot nu toe enkel ingesteld op warme avondmaaltijden.


Het recept en de lijst met bijhorende Kraft-ingrediënten kunnen zowel worden uitgeprint als naar de consuments smartphone worden doorgestuurd. Wie ervoor kiest het resultaat naar zijn smartphone te verzenden krijgt er onmiddellijk een digitaal boodschappenlijstje bij.


Het meest innovatieve is echter ongetwijfeld de extra gezichtsscanner die in de kiosk wordt ingebouwd. Door middel van een camera met gezichtscan-software, kan de kiosk het gezicht van de shopper scannen. De software bepaalt de leeftijd en het geslacht en baseert zich vervolgens op die twee demografische gegevens voor een recept-suggestie.


Zeg me je leeftijd, en ik zeg je wat je eet.

Krafts gezichtsscanner doet bovendien –wellicht ongewild –de interessante vraag rijzen ‘Wat bepaalt wat je eet?’ Is het werkelijk de combinatie van geslacht en leeftijd die doorslaggevend is voor je eetcultuur?


Zou de gezichtsscanner niet beter de huidskleur van wie ervoor staat scannen om rekening te houden met de etniciteit van de consument? Of heeft iemand al ooit eens de correlatie getest van voedingssmaak met kapsel? De relevantie van de gezichtsscanner kan weleens kritisch in vraag worden gesteld.


Uiteraard is dit evenwel niet de kernboodschap van de gezichtscannende kiosk. De essentie is dat de Kraft-kiosk een leuke gimmick vormt die weer een beetje “fun” in winkelen brengt en die vooral veel klanten lokt. Vooral zonder de gezichtsscanner kan het scherm met talrijke receptideeën een werkelijke toegevoegde waarde betekenen in de winkelervaring.


Aan aanbieders om eetcultuur te verruimen.

Hopelijk botst Kraft in zijn idee echter niet met de grootdistributeurs, die zelf steeds meer soortgelijke initiatieven lanceren. Met name de Albert Heijn-applicatie Appie doet precies hetzelfde voor zijn klanten.


We geven u nog graag een interessant weetje mee om af te ronden: De Amerikaanse shopper zou volgens Kraft gemiddeld een tiental recepten beheersen. Er is voor retailers en/of merkfabrikanten met andere woorden nog heel wat potentieel om de eetgewoonten van de consument te helpen verruimen.

 

 

Bron: POPAI

Er zit duidelijk veel toekomst in consumenten vertellen wat ze moeten eten. Merkfabrikant Kraft presenteerde op de National Retail Federation BIG Show in New York een kiosk die consumenten helpt met gerechten kiezen. Niet zo nieuw, zult u denken? Jawel, want het toestel leest zelfs letterlijk van je gezicht af waar je zin in hebt.


Kraft-recepten-kiosk.

Kraft Foods heeft een innovatieve kiosk ontwikkeld om in supermarkten te plaatsen. De kiosk omvat namelijk een narrowcastingscherm waarop recepten kunnen worden gezocht. Al is de kiosk tot nu toe enkel ingesteld op warme avondmaaltijden.


Het recept en de lijst met bijhorende Kraft-ingrediënten kunnen zowel worden uitgeprint als naar de consuments smartphone worden doorgestuurd. Wie ervoor kiest het resultaat naar zijn smartphone te verzenden krijgt er onmiddellijk een digitaal boodschappenlijstje bij.


Het meest innovatieve is echter ongetwijfeld de extra gezichtsscanner die in de kiosk wordt ingebouwd. Door middel van een camera met gezichtscan-software, kan de kiosk het gezicht van de shopper scannen. De software bepaalt de leeftijd en het geslacht en baseert zich vervolgens op die twee demografische gegevens voor een recept-suggestie.


Zeg me je leeftijd, en ik zeg je wat je eet.

Krafts gezichtsscanner doet bovendien –wellicht ongewild –de interessante vraag rijzen ‘Wat bepaalt wat je eet?’ Is het werkelijk de combinatie van geslacht en leeftijd die doorslaggevend is voor je eetcultuur?


Zou de gezichtsscanner niet beter de huidskleur van wie ervoor staat scannen om rekening te houden met de etniciteit van de consument? Of heeft iemand al ooit eens de correlatie getest van voedingssmaak met kapsel? De relevantie van de gezichtsscanner kan weleens kritisch in vraag worden gesteld.


Uiteraard is dit evenwel niet de kernboodschap van de gezichtscannende kiosk. De essentie is dat de Kraft-kiosk een leuke gimmick vormt die weer een beetje “fun” in winkelen brengt en die vooral veel klanten lokt. Vooral zonder de gezichtsscanner kan het scherm met talrijke receptideeën een werkelijke toegevoegde waarde betekenen in de winkelervaring.


Aan aanbieders om eetcultuur te verruimen.

Hopelijk botst Kraft in zijn idee echter niet met de grootdistributeurs, die zelf steeds meer soortgelijke initiatieven lanceren. Met name de Albert Heijn-applicatie Appie doet precies hetzelfde voor zijn klanten.


We geven u nog graag een interessant weetje mee om af te ronden: De Amerikaanse shopper zou volgens Kraft gemiddeld een tiental recepten beheersen. Er is voor retailers en/of merkfabrikanten met andere woorden nog heel wat potentieel om de eetgewoonten van de consument te helpen verruimen.

 

 

Bron: POPAI

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie”

21/06/2017

De export van Belgische voedingsproducten boomt, maar nauwelijks verdoken protectionistische maatregelen vormen een bedreiging. Intussen wegen grensaankopen en prijsdruk op de binnenlandse omzet, zegt sectorfederatie Fevia.

Delhaize neemt kaap van 30 Shop & Go 24/7’s

21/06/2017

Delhaize zet met Shop & Go al langer in op uitgebreide openingsuren en sinds kort blijven ook meer en meer vestigingen van de kleinste formule van het supermarktbedrijf 24 uur per dag geopend. Ondertussen gaat het al over 32 winkels.

AB InBev wil twee Duitse biermerken verkopen

21/06/2017

AB InBev is op zoek naar een overnemer voor de Duitse biermerken Hasseröder en Diebels. De Belgische bierreus hoopt ongeveer 200 miljoen euro te vangen voor de deal.

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

20/06/2017

De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.

Verkoop Devos Lemmens &co moet 1 miljard euro opleveren

20/06/2017

Private-equitybedrijf CVC heeft de zakenbanken UBS en Messier Maris aangesteld om op zoek te gaan naar een overnemer voor Continental Foods uit Puurs, waar onder andere de sauzen van Devos Lemmens worden gemaakt.

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

20/06/2017

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat ze geen probleem heeft met het verbod dat Hongarije voor bepaalde symbolen wil instellen. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

Back to top