Kraft zegt u wat u wil eten.

Kraft zegt u wat u wil eten.

Er zit duidelijk veel toekomst in consumenten vertellen wat ze moeten eten. Merkfabrikant Kraft presenteerde op de National Retail Federation BIG Show in New York een kiosk die consumenten helpt met gerechten kiezen. Niet zo nieuw, zult u denken? Jawel, want het toestel leest zelfs letterlijk van je gezicht af waar je zin in hebt.


Kraft-recepten-kiosk.

Kraft Foods heeft een innovatieve kiosk ontwikkeld om in supermarkten te plaatsen. De kiosk omvat namelijk een narrowcastingscherm waarop recepten kunnen worden gezocht. Al is de kiosk tot nu toe enkel ingesteld op warme avondmaaltijden.


Het recept en de lijst met bijhorende Kraft-ingrediënten kunnen zowel worden uitgeprint als naar de consuments smartphone worden doorgestuurd. Wie ervoor kiest het resultaat naar zijn smartphone te verzenden krijgt er onmiddellijk een digitaal boodschappenlijstje bij.


Het meest innovatieve is echter ongetwijfeld de extra gezichtsscanner die in de kiosk wordt ingebouwd. Door middel van een camera met gezichtscan-software, kan de kiosk het gezicht van de shopper scannen. De software bepaalt de leeftijd en het geslacht en baseert zich vervolgens op die twee demografische gegevens voor een recept-suggestie.


Zeg me je leeftijd, en ik zeg je wat je eet.

Krafts gezichtsscanner doet bovendien –wellicht ongewild –de interessante vraag rijzen ‘Wat bepaalt wat je eet?’ Is het werkelijk de combinatie van geslacht en leeftijd die doorslaggevend is voor je eetcultuur?


Zou de gezichtsscanner niet beter de huidskleur van wie ervoor staat scannen om rekening te houden met de etniciteit van de consument? Of heeft iemand al ooit eens de correlatie getest van voedingssmaak met kapsel? De relevantie van de gezichtsscanner kan weleens kritisch in vraag worden gesteld.


Uiteraard is dit evenwel niet de kernboodschap van de gezichtscannende kiosk. De essentie is dat de Kraft-kiosk een leuke gimmick vormt die weer een beetje “fun” in winkelen brengt en die vooral veel klanten lokt. Vooral zonder de gezichtsscanner kan het scherm met talrijke receptideeën een werkelijke toegevoegde waarde betekenen in de winkelervaring.


Aan aanbieders om eetcultuur te verruimen.

Hopelijk botst Kraft in zijn idee echter niet met de grootdistributeurs, die zelf steeds meer soortgelijke initiatieven lanceren. Met name de Albert Heijn-applicatie Appie doet precies hetzelfde voor zijn klanten.


We geven u nog graag een interessant weetje mee om af te ronden: De Amerikaanse shopper zou volgens Kraft gemiddeld een tiental recepten beheersen. Er is voor retailers en/of merkfabrikanten met andere woorden nog heel wat potentieel om de eetgewoonten van de consument te helpen verruimen.

 

 

Bron: POPAI

Er zit duidelijk veel toekomst in consumenten vertellen wat ze moeten eten. Merkfabrikant Kraft presenteerde op de National Retail Federation BIG Show in New York een kiosk die consumenten helpt met gerechten kiezen. Niet zo nieuw, zult u denken? Jawel, want het toestel leest zelfs letterlijk van je gezicht af waar je zin in hebt.


Kraft-recepten-kiosk.

Kraft Foods heeft een innovatieve kiosk ontwikkeld om in supermarkten te plaatsen. De kiosk omvat namelijk een narrowcastingscherm waarop recepten kunnen worden gezocht. Al is de kiosk tot nu toe enkel ingesteld op warme avondmaaltijden.


Het recept en de lijst met bijhorende Kraft-ingrediënten kunnen zowel worden uitgeprint als naar de consuments smartphone worden doorgestuurd. Wie ervoor kiest het resultaat naar zijn smartphone te verzenden krijgt er onmiddellijk een digitaal boodschappenlijstje bij.


Het meest innovatieve is echter ongetwijfeld de extra gezichtsscanner die in de kiosk wordt ingebouwd. Door middel van een camera met gezichtscan-software, kan de kiosk het gezicht van de shopper scannen. De software bepaalt de leeftijd en het geslacht en baseert zich vervolgens op die twee demografische gegevens voor een recept-suggestie.


Zeg me je leeftijd, en ik zeg je wat je eet.

Krafts gezichtsscanner doet bovendien –wellicht ongewild –de interessante vraag rijzen ‘Wat bepaalt wat je eet?’ Is het werkelijk de combinatie van geslacht en leeftijd die doorslaggevend is voor je eetcultuur?


Zou de gezichtsscanner niet beter de huidskleur van wie ervoor staat scannen om rekening te houden met de etniciteit van de consument? Of heeft iemand al ooit eens de correlatie getest van voedingssmaak met kapsel? De relevantie van de gezichtsscanner kan weleens kritisch in vraag worden gesteld.


Uiteraard is dit evenwel niet de kernboodschap van de gezichtscannende kiosk. De essentie is dat de Kraft-kiosk een leuke gimmick vormt die weer een beetje “fun” in winkelen brengt en die vooral veel klanten lokt. Vooral zonder de gezichtsscanner kan het scherm met talrijke receptideeën een werkelijke toegevoegde waarde betekenen in de winkelervaring.


Aan aanbieders om eetcultuur te verruimen.

Hopelijk botst Kraft in zijn idee echter niet met de grootdistributeurs, die zelf steeds meer soortgelijke initiatieven lanceren. Met name de Albert Heijn-applicatie Appie doet precies hetzelfde voor zijn klanten.


We geven u nog graag een interessant weetje mee om af te ronden: De Amerikaanse shopper zou volgens Kraft gemiddeld een tiental recepten beheersen. Er is voor retailers en/of merkfabrikanten met andere woorden nog heel wat potentieel om de eetgewoonten van de consument te helpen verruimen.

 

 

Bron: POPAI

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top