Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Voedingsgroep Ter Beke zag in 2015 zijn omzet lichtjes dalen maar wist zijn winst wel fors op te schroeven. Voor 2016 maakt de groep uit Waarschoot zich sterk het resultaat van 2015 te overtreffen.

 

Verlies van Duits contract weegt door

Ter Beke, producent van vleeswaren (o.a. L’Ardennaise) en bereide gerechten (Come a Casa), zag zijn omzet in 2015 lichtjes dalen tot 396,3 miljoen euro (-0,9%). Die daling komt volledig op rekening van de divisie ‘bereide gerechten’, die zo’n 4% inboette omdat Ter Beke een groot contract op de Duitse markt kwijtspeelde. “Deze daling situeert zich volledig in het eerste semester 2015. De omzet in de tweede jaarhelft 2015 is nagenoeg gelijk aan die van dezelfde periode in 2014”, meldt de groep in een persbericht.

 

“De omzet van de vleeswarendivisie stijgt met 1,3 miljoen euro  (+0,5%). Deze vooruitgang bevat de eerste resultaten van de groeistrategie voor de Nederlandse vleeswarenmarkt.”

 

Onder de streep hield het bedrijf uit Waarschoot uiteindelijk 10,3 miljoen euro over: een stijging met 26,6% en dat is meer dan de analistenverwachtingen. “Dit is zowel het gevolg van de verhoogde omzet in de tweede jaarhelft als van de blijvende focus op de rendabiliteit van het productgamma en de verder doorgedreven kostenbeheersing in beide divisies”, klinkt het.

 

“2016 wordt beter”

In 2016 werkt Ter Beke naar eigen zeggen verder aan “verhoogde focus op de rendabiliteit en groei van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie. De groep vertrouwt erop dat, behoudens onvoorziene marktomstandigheden, het resultaat voor 2016 het resultaat van 2015 zal overtreffen.”

 

Ter Beke trakteert zijn aandeelhouders alvast op een dividend van 3,50 euro per aandeel, een stijging met liefst 40% tegenover vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top