Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Voedingsgroep Ter Beke zag in 2015 zijn omzet lichtjes dalen maar wist zijn winst wel fors op te schroeven. Voor 2016 maakt de groep uit Waarschoot zich sterk het resultaat van 2015 te overtreffen.

 

Verlies van Duits contract weegt door

Ter Beke, producent van vleeswaren (o.a. L’Ardennaise) en bereide gerechten (Come a Casa), zag zijn omzet in 2015 lichtjes dalen tot 396,3 miljoen euro (-0,9%). Die daling komt volledig op rekening van de divisie ‘bereide gerechten’, die zo’n 4% inboette omdat Ter Beke een groot contract op de Duitse markt kwijtspeelde. “Deze daling situeert zich volledig in het eerste semester 2015. De omzet in de tweede jaarhelft 2015 is nagenoeg gelijk aan die van dezelfde periode in 2014”, meldt de groep in een persbericht.

 

“De omzet van de vleeswarendivisie stijgt met 1,3 miljoen euro  (+0,5%). Deze vooruitgang bevat de eerste resultaten van de groeistrategie voor de Nederlandse vleeswarenmarkt.”

 

Onder de streep hield het bedrijf uit Waarschoot uiteindelijk 10,3 miljoen euro over: een stijging met 26,6% en dat is meer dan de analistenverwachtingen. “Dit is zowel het gevolg van de verhoogde omzet in de tweede jaarhelft als van de blijvende focus op de rendabiliteit van het productgamma en de verder doorgedreven kostenbeheersing in beide divisies”, klinkt het.

 

“2016 wordt beter”

In 2016 werkt Ter Beke naar eigen zeggen verder aan “verhoogde focus op de rendabiliteit en groei van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie. De groep vertrouwt erop dat, behoudens onvoorziene marktomstandigheden, het resultaat voor 2016 het resultaat van 2015 zal overtreffen.”

 

Ter Beke trakteert zijn aandeelhouders alvast op een dividend van 3,50 euro per aandeel, een stijging met liefst 40% tegenover vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top