Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje | RetailDetail

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Voedingsgroep Ter Beke zag in 2015 zijn omzet lichtjes dalen maar wist zijn winst wel fors op te schroeven. Voor 2016 maakt de groep uit Waarschoot zich sterk het resultaat van 2015 te overtreffen.

 

Verlies van Duits contract weegt door

Ter Beke, producent van vleeswaren (o.a. L’Ardennaise) en bereide gerechten (Come a Casa), zag zijn omzet in 2015 lichtjes dalen tot 396,3 miljoen euro (-0,9%). Die daling komt volledig op rekening van de divisie ‘bereide gerechten’, die zo’n 4% inboette omdat Ter Beke een groot contract op de Duitse markt kwijtspeelde. “Deze daling situeert zich volledig in het eerste semester 2015. De omzet in de tweede jaarhelft 2015 is nagenoeg gelijk aan die van dezelfde periode in 2014”, meldt de groep in een persbericht.

 

“De omzet van de vleeswarendivisie stijgt met 1,3 miljoen euro  (+0,5%). Deze vooruitgang bevat de eerste resultaten van de groeistrategie voor de Nederlandse vleeswarenmarkt.”

 

Onder de streep hield het bedrijf uit Waarschoot uiteindelijk 10,3 miljoen euro over: een stijging met 26,6% en dat is meer dan de analistenverwachtingen. “Dit is zowel het gevolg van de verhoogde omzet in de tweede jaarhelft als van de blijvende focus op de rendabiliteit van het productgamma en de verder doorgedreven kostenbeheersing in beide divisies”, klinkt het.

 

“2016 wordt beter”

In 2016 werkt Ter Beke naar eigen zeggen verder aan “verhoogde focus op de rendabiliteit en groei van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie. De groep vertrouwt erop dat, behoudens onvoorziene marktomstandigheden, het resultaat voor 2016 het resultaat van 2015 zal overtreffen.”

 

Ter Beke trakteert zijn aandeelhouders alvast op een dividend van 3,50 euro per aandeel, een stijging met liefst 40% tegenover vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.