Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Voedingsgroep Ter Beke zag in 2015 zijn omzet lichtjes dalen maar wist zijn winst wel fors op te schroeven. Voor 2016 maakt de groep uit Waarschoot zich sterk het resultaat van 2015 te overtreffen.

 

Verlies van Duits contract weegt door

Ter Beke, producent van vleeswaren (o.a. L’Ardennaise) en bereide gerechten (Come a Casa), zag zijn omzet in 2015 lichtjes dalen tot 396,3 miljoen euro (-0,9%). Die daling komt volledig op rekening van de divisie ‘bereide gerechten’, die zo’n 4% inboette omdat Ter Beke een groot contract op de Duitse markt kwijtspeelde. “Deze daling situeert zich volledig in het eerste semester 2015. De omzet in de tweede jaarhelft 2015 is nagenoeg gelijk aan die van dezelfde periode in 2014”, meldt de groep in een persbericht.

 

“De omzet van de vleeswarendivisie stijgt met 1,3 miljoen euro  (+0,5%). Deze vooruitgang bevat de eerste resultaten van de groeistrategie voor de Nederlandse vleeswarenmarkt.”

 

Onder de streep hield het bedrijf uit Waarschoot uiteindelijk 10,3 miljoen euro over: een stijging met 26,6% en dat is meer dan de analistenverwachtingen. “Dit is zowel het gevolg van de verhoogde omzet in de tweede jaarhelft als van de blijvende focus op de rendabiliteit van het productgamma en de verder doorgedreven kostenbeheersing in beide divisies”, klinkt het.

 

“2016 wordt beter”

In 2016 werkt Ter Beke naar eigen zeggen verder aan “verhoogde focus op de rendabiliteit en groei van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie. De groep vertrouwt erop dat, behoudens onvoorziene marktomstandigheden, het resultaat voor 2016 het resultaat van 2015 zal overtreffen.”

 

Ter Beke trakteert zijn aandeelhouders alvast op een dividend van 3,50 euro per aandeel, een stijging met liefst 40% tegenover vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top