Lambiekbrouwer Lindemans investeert 15 miljoen euro

Lambiekbrouwer Lindemans investeert 15 miljoen euro

Lambiekbrouwerij Lindemans uit Sint-Pieters-Leeuw investeert liefst vijftien miljoen euro in een nieuwe productie- en opslagruimte. Om de stijgende buitenlandse vraag op te vangen, wordt de huidige stockage-, afvul- en verpakkingscapaciteit in één klap verdubbeld.

Maximumcapaciteit bereikt 

Lindemans is al sinds 1822 actief in Vlezenbeek, een deelgemeente van Sint-Pieters-Leeuw. Naast Oude Geuze, Oude Kriek, Geuze, Kriek en Faro brouwt het bedrijf ook fruitbieren zoals Framboise en Cassis, eveneens op basis van lambiek.

 

Met stijgend succes, want de voorbije tien jaar steeg de productie - vooral door de sterke buitenlandse vraag - van 50.000 naar 85.000 hectoliter per jaar. Tussen 2007 en 2012 zag Lindemans zijn verkoop in Europa stijgen met 63%, in Azië met liefst 318% en in Noord- en Zuid-Amerika met 20%. De brouwerij heeft daarmee echter haar maximumcapaciteit bereikt en was dus dringend toe aan uitbreiding.

 

Biertoeristen welkom

Lindemans wil nu in de oude gebouwen nog enkel flessen van 37,5 cl en 75 cl afvullen; de 25 cl-flessen verhuizen naar de nieuwbouw. "De uitbreiding is ook noodzakelijk om meer lambiek te kunnen stockeren", zegt Jan Delcour, voorzitter van de Raad van Bestuur "Wij willen namelijk niet afwijken van het traditionele brouwproces, dat door de lange gisting en het rijpingsproces veel ruimte in beslag neemt."


"Het produceren van lambiek is alleen in de winter mogelijk. De consumptie en dus ook de verkoop vinden dan weer vooral tijdens de warme maanden van het jaar plaats. Bijgevolg moet bijna de volledige jaarproductie in goede omstandigheden kunnen worden gestockeerd."

 

De nieuwbouw zal voorts plaats bieden aan de kwaliteitscontroledienst en enkele kantoren. Al speelt Lindemans tegelijk ook in op het toenemende "biertoerisme": in de nieuwbouw komt namelijk ook een ontvangstruimte voor 100 personen. De nieuwbouw zal volgens de huidige planning tegen april 2014 operationeel zijn. De brouwerij zal dan 15 tot 20 extra voltijdse medewerkers aantrekken.Op dit ogenblik telt het familiebedrijf 25 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top