Lambiekbrouwer Lindemans investeert 15 miljoen euro | RetailDetail

Lambiekbrouwer Lindemans investeert 15 miljoen euro

Lambiekbrouwer Lindemans investeert 15 miljoen euro

Lambiekbrouwerij Lindemans uit Sint-Pieters-Leeuw investeert liefst vijftien miljoen euro in een nieuwe productie- en opslagruimte. Om de stijgende buitenlandse vraag op te vangen, wordt de huidige stockage-, afvul- en verpakkingscapaciteit in één klap verdubbeld.

Maximumcapaciteit bereikt 

Lindemans is al sinds 1822 actief in Vlezenbeek, een deelgemeente van Sint-Pieters-Leeuw. Naast Oude Geuze, Oude Kriek, Geuze, Kriek en Faro brouwt het bedrijf ook fruitbieren zoals Framboise en Cassis, eveneens op basis van lambiek.

 

Met stijgend succes, want de voorbije tien jaar steeg de productie - vooral door de sterke buitenlandse vraag - van 50.000 naar 85.000 hectoliter per jaar. Tussen 2007 en 2012 zag Lindemans zijn verkoop in Europa stijgen met 63%, in Azië met liefst 318% en in Noord- en Zuid-Amerika met 20%. De brouwerij heeft daarmee echter haar maximumcapaciteit bereikt en was dus dringend toe aan uitbreiding.

 

Biertoeristen welkom

Lindemans wil nu in de oude gebouwen nog enkel flessen van 37,5 cl en 75 cl afvullen; de 25 cl-flessen verhuizen naar de nieuwbouw. "De uitbreiding is ook noodzakelijk om meer lambiek te kunnen stockeren", zegt Jan Delcour, voorzitter van de Raad van Bestuur "Wij willen namelijk niet afwijken van het traditionele brouwproces, dat door de lange gisting en het rijpingsproces veel ruimte in beslag neemt."


"Het produceren van lambiek is alleen in de winter mogelijk. De consumptie en dus ook de verkoop vinden dan weer vooral tijdens de warme maanden van het jaar plaats. Bijgevolg moet bijna de volledige jaarproductie in goede omstandigheden kunnen worden gestockeerd."

 

De nieuwbouw zal voorts plaats bieden aan de kwaliteitscontroledienst en enkele kantoren. Al speelt Lindemans tegelijk ook in op het toenemende "biertoerisme": in de nieuwbouw komt namelijk ook een ontvangstruimte voor 100 personen. De nieuwbouw zal volgens de huidige planning tegen april 2014 operationeel zijn. De brouwerij zal dan 15 tot 20 extra voltijdse medewerkers aantrekken.Op dit ogenblik telt het familiebedrijf 25 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top