Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

De Franse drankproducent Pernod Ricard houdt rekening met een vertraging van de omzetgroei in zijn lopende boekjaar na een moeilijk eerste kwartaal. Vooral in de groeilanden, en met name in China, lijkt de schwung er wat uit voor 's werelds nummer twee op de markt van de wijnen en sterkedranken.

9% omzetverlies

Van begin juli tot eind september, het eerste trimester van zijn gebroken boekjaar, zag de Franse drankenreus zijn verkoop terugvallen tot 2,013 miljard euro: een daling van liefst -9% in absolute cijfers. Wel zitten wisselkoerseffecten daar voor veel tussen, want organisch bleef de daling beperkt tot -1%.

 

Vooral de groeimarkten, die een jaar eerder nog een enorme kwartaalgroei lieten optekenen (China +18%, Rusland +28%) laten het nu afweten: een organische daling met -6%. Ook in Amerika kon Pernod Ricard zijn sterke prestatie van vorig jaar (toen +16%) niet overdoen: de groep trappelt er ter plaatse. In Europa gaat het dan weer beter met een organische groei van +3%.

 

Op jaarbasis rekent de Franse drankengroep nu op een interne groei van alles samen 4 à 5%, lager dus dan de 6% die Pernod Ricard realiseerde over 2012-2013.

 

Topmerken scoren minder

Opvallend: de veertien topmerken – waaronder Absolut Vodka, Chivas en Ricard – zagen hun volume met 1% en hun omzet met 5% dalen. Dat is toch even slikken, want die 14 merken staan voor 64% van de totale groepsomzet. Vooral toppers als Martell (-12% in omzet) en Ballantine's (-11%) kregen een serieuze tik, met name in Azië.

 

Het segment van de premiumwijnen houdt stand in volume en ziet zijn omzet 1% groeien dankzij een lichte prijsstijging. Daarnaast heeft Pernod Ricard ook nog tal van lokale merken in portefeuille, waarvan Pastis 51 bij Frankrijkgangers ongetwijfeld belletje doet rinkelen. Dat segment, goed voor 17% van de groepsomzet, groeide het voorbije kwartaal 11% in volume en 8% in omzet.

 

Pernod Ricard is trouwens niet de enige drankenproducent die een moeilijk kwartaal achter de rug heeft. Ook het Britse Diageo en het eveneens Franse Rémy-Cointreau pakten vorige week al met een gelijkaardige boodschap uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top