Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

De Franse drankproducent Pernod Ricard houdt rekening met een vertraging van de omzetgroei in zijn lopende boekjaar na een moeilijk eerste kwartaal. Vooral in de groeilanden, en met name in China, lijkt de schwung er wat uit voor 's werelds nummer twee op de markt van de wijnen en sterkedranken.

9% omzetverlies

Van begin juli tot eind september, het eerste trimester van zijn gebroken boekjaar, zag de Franse drankenreus zijn verkoop terugvallen tot 2,013 miljard euro: een daling van liefst -9% in absolute cijfers. Wel zitten wisselkoerseffecten daar voor veel tussen, want organisch bleef de daling beperkt tot -1%.

 

Vooral de groeimarkten, die een jaar eerder nog een enorme kwartaalgroei lieten optekenen (China +18%, Rusland +28%) laten het nu afweten: een organische daling met -6%. Ook in Amerika kon Pernod Ricard zijn sterke prestatie van vorig jaar (toen +16%) niet overdoen: de groep trappelt er ter plaatse. In Europa gaat het dan weer beter met een organische groei van +3%.

 

Op jaarbasis rekent de Franse drankengroep nu op een interne groei van alles samen 4 à 5%, lager dus dan de 6% die Pernod Ricard realiseerde over 2012-2013.

 

Topmerken scoren minder

Opvallend: de veertien topmerken – waaronder Absolut Vodka, Chivas en Ricard – zagen hun volume met 1% en hun omzet met 5% dalen. Dat is toch even slikken, want die 14 merken staan voor 64% van de totale groepsomzet. Vooral toppers als Martell (-12% in omzet) en Ballantine's (-11%) kregen een serieuze tik, met name in Azië.

 

Het segment van de premiumwijnen houdt stand in volume en ziet zijn omzet 1% groeien dankzij een lichte prijsstijging. Daarnaast heeft Pernod Ricard ook nog tal van lokale merken in portefeuille, waarvan Pastis 51 bij Frankrijkgangers ongetwijfeld belletje doet rinkelen. Dat segment, goed voor 17% van de groepsomzet, groeide het voorbije kwartaal 11% in volume en 8% in omzet.

 

Pernod Ricard is trouwens niet de enige drankenproducent die een moeilijk kwartaal achter de rug heeft. Ook het Britse Diageo en het eveneens Franse Rémy-Cointreau pakten vorige week al met een gelijkaardige boodschap uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top