Lastig kwartaal voor Pernod Ricard | RetailDetail

Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

Lastig kwartaal voor Pernod Ricard

De Franse drankproducent Pernod Ricard houdt rekening met een vertraging van de omzetgroei in zijn lopende boekjaar na een moeilijk eerste kwartaal. Vooral in de groeilanden, en met name in China, lijkt de schwung er wat uit voor 's werelds nummer twee op de markt van de wijnen en sterkedranken.

9% omzetverlies

Van begin juli tot eind september, het eerste trimester van zijn gebroken boekjaar, zag de Franse drankenreus zijn verkoop terugvallen tot 2,013 miljard euro: een daling van liefst -9% in absolute cijfers. Wel zitten wisselkoerseffecten daar voor veel tussen, want organisch bleef de daling beperkt tot -1%.

 

Vooral de groeimarkten, die een jaar eerder nog een enorme kwartaalgroei lieten optekenen (China +18%, Rusland +28%) laten het nu afweten: een organische daling met -6%. Ook in Amerika kon Pernod Ricard zijn sterke prestatie van vorig jaar (toen +16%) niet overdoen: de groep trappelt er ter plaatse. In Europa gaat het dan weer beter met een organische groei van +3%.

 

Op jaarbasis rekent de Franse drankengroep nu op een interne groei van alles samen 4 à 5%, lager dus dan de 6% die Pernod Ricard realiseerde over 2012-2013.

 

Topmerken scoren minder

Opvallend: de veertien topmerken – waaronder Absolut Vodka, Chivas en Ricard – zagen hun volume met 1% en hun omzet met 5% dalen. Dat is toch even slikken, want die 14 merken staan voor 64% van de totale groepsomzet. Vooral toppers als Martell (-12% in omzet) en Ballantine's (-11%) kregen een serieuze tik, met name in Azië.

 

Het segment van de premiumwijnen houdt stand in volume en ziet zijn omzet 1% groeien dankzij een lichte prijsstijging. Daarnaast heeft Pernod Ricard ook nog tal van lokale merken in portefeuille, waarvan Pastis 51 bij Frankrijkgangers ongetwijfeld belletje doet rinkelen. Dat segment, goed voor 17% van de groepsomzet, groeide het voorbije kwartaal 11% in volume en 8% in omzet.

 

Pernod Ricard is trouwens niet de enige drankenproducent die een moeilijk kwartaal achter de rug heeft. Ook het Britse Diageo en het eveneens Franse Rémy-Cointreau pakten vorige week al met een gelijkaardige boodschap uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.