Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips | RetailDetail

Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips

Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips
Lay's is gestart met het bannen van alle kunstmatige bewaarmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers uit zijn chips. Tegen de zomer van 2014 worden alle chips bereid volgens een "natuurlijke" receptuur.

Op vraag van de consument

Het schrappen van kunstmatige bewaarmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers uit chips is volgens de producent mee een gevolg van een consumentenonderzoek uit 2010. Op de vraag wanneer de consument een product als "natuurlijk" beschouwt, scoorden toen de afwezigheid van kunstmatige kleurstoffen, conserveermiddelen en smaakversterkers immers het hoogst.

 

De uitdaging bestond er echter in om een recept te bedenken zonder kunstmatige toevoegingen, maar met behoud van de smaak. Dat bleek nog het moeilijkst voor Lay's Paprika, de meest populaire smaak bij de Belgen. Uiteindelijk lukte het de onderzoekers door gebruik te maken van specerijen en smaak- en kleurstoffen uit natuurlijke bronnen, zoals rood van paprika's of bieten en geel van pompoenen.

 

Omdat aanpassingen in receptuur complex en tijdrovend zijn, worden de verschillende Lay's-recepten in opeenvolgende fases aangepast. Vandaag zijn de smaken Bolognese, Heinz Tomato Ketchup, Paprika, Pickles en Naturel al beschikbaar zonder kunstmatige toevoegingen. Tegen de zomer van 2014 zullen alle variëteiten volgens de nieuwe receptuur worden bereid. Lay's vermeldt alvast op de verpakking of de desbetreffende chipsvariant al volgens het nieuwe recept werd geproduceerd.


Derde stap richting "eerlijker" product

Lay's is naar eigen zeggen nu al meer dan vijf jaar stapsgewijs de samenstelling van zijn chips aan het verbeteren. Dit is meteen de derde grote stap in een "proces naar een eerlijker product", zegt het merk zelf.

 

In 2007 verving Lay's palmolie door zonnebloemolie waardoor de chips 70% minder verzadigd vet bevatten. In 2011 schroefde het merk dan weer de hoeveelheid zout terug met 25% en nu haalt de groep dus alle kunstmatige conserveermiddelen, kleurstoffen en toegevoegde smaakversterkers uit zijn chips.

 

"Deze aanpassing ligt in lijn met de bedoeling van moederbedrijf PepsiCo om de samenstelling van zijn reeks uiteenlopende producten (van ontbijtgranen over vruchtensappen tot chips) te verbeteren. Meer verantwoord genieten is hier de boodschap", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top