Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips | RetailDetail

Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips

Lay's bant kunstmatige additieven uit zijn chips
Lay's is gestart met het bannen van alle kunstmatige bewaarmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers uit zijn chips. Tegen de zomer van 2014 worden alle chips bereid volgens een "natuurlijke" receptuur.

Op vraag van de consument

Het schrappen van kunstmatige bewaarmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers uit chips is volgens de producent mee een gevolg van een consumentenonderzoek uit 2010. Op de vraag wanneer de consument een product als "natuurlijk" beschouwt, scoorden toen de afwezigheid van kunstmatige kleurstoffen, conserveermiddelen en smaakversterkers immers het hoogst.

 

De uitdaging bestond er echter in om een recept te bedenken zonder kunstmatige toevoegingen, maar met behoud van de smaak. Dat bleek nog het moeilijkst voor Lay's Paprika, de meest populaire smaak bij de Belgen. Uiteindelijk lukte het de onderzoekers door gebruik te maken van specerijen en smaak- en kleurstoffen uit natuurlijke bronnen, zoals rood van paprika's of bieten en geel van pompoenen.

 

Omdat aanpassingen in receptuur complex en tijdrovend zijn, worden de verschillende Lay's-recepten in opeenvolgende fases aangepast. Vandaag zijn de smaken Bolognese, Heinz Tomato Ketchup, Paprika, Pickles en Naturel al beschikbaar zonder kunstmatige toevoegingen. Tegen de zomer van 2014 zullen alle variëteiten volgens de nieuwe receptuur worden bereid. Lay's vermeldt alvast op de verpakking of de desbetreffende chipsvariant al volgens het nieuwe recept werd geproduceerd.


Derde stap richting "eerlijker" product

Lay's is naar eigen zeggen nu al meer dan vijf jaar stapsgewijs de samenstelling van zijn chips aan het verbeteren. Dit is meteen de derde grote stap in een "proces naar een eerlijker product", zegt het merk zelf.

 

In 2007 verving Lay's palmolie door zonnebloemolie waardoor de chips 70% minder verzadigd vet bevatten. In 2011 schroefde het merk dan weer de hoeveelheid zout terug met 25% en nu haalt de groep dus alle kunstmatige conserveermiddelen, kleurstoffen en toegevoegde smaakversterkers uit zijn chips.

 

"Deze aanpassing ligt in lijn met de bedoeling van moederbedrijf PepsiCo om de samenstelling van zijn reeks uiteenlopende producten (van ontbijtgranen over vruchtensappen tot chips) te verbeteren. Meer verantwoord genieten is hier de boodschap", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.