Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks | RetailDetail

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien heeft een overnameverzoek van de koffieketen Starbucks afgewezen. De verkoper van artisanale broden koos immers voor het behoud van zijn concept en een expansie op eigen kracht.

Sleutel voor grotere omzet

Starbucks zag in Le Pain Quotidien de sleutel voor een grotere omzet, zei topman Vincent Herbert in een gesprek met De Tijd. Als de consument bij Starbucks niet alleen  koffie zou drinken, maar tegelijk ook iets zou eten, zou dat immers meer geld in het bakje brengen.

 

De aandeelhouders van Le Pain Quotidien besloten echter om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en de opname in een groep als Starbucks.

 

Groei op eigen kracht

Le Pain Quotidien is het levenswerk van Alain Coumont, die twintig jaar geleden zijn eerste zaak opende in hartje Brussel. Het werd een bakkerij die niet alleen het vergeten zuurdesembrood verkocht, maar ook uitpakte met een grote gemeenschappelijke tafel, waaraan men ter plekke kan ontbijten, lunchen of gewoon kan proeven. Naast het biobrood worden er ook (ontbijt)koeken, gebak en salades geserveerd.

 

Intussen is Le Pain Quotidien uitgegroeid tot een keten met 210 winkels in 17 landen. Toch behoedt het bedrijf zich ervoor om te snel te groeien: het wil immers het concept nauwgezet bewaren. Wel staat de komende maanden de opening van nieuwe verkooppunten in Chicago op het programma en zet het bedrijf in 2015 de eerste voorzichtige stappen richting Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".