Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien heeft een overnameverzoek van de koffieketen Starbucks afgewezen. De verkoper van artisanale broden koos immers voor het behoud van zijn concept en een expansie op eigen kracht.

Sleutel voor grotere omzet

Starbucks zag in Le Pain Quotidien de sleutel voor een grotere omzet, zei topman Vincent Herbert in een gesprek met De Tijd. Als de consument bij Starbucks niet alleen  koffie zou drinken, maar tegelijk ook iets zou eten, zou dat immers meer geld in het bakje brengen.

 

De aandeelhouders van Le Pain Quotidien besloten echter om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en de opname in een groep als Starbucks.

 

Groei op eigen kracht

Le Pain Quotidien is het levenswerk van Alain Coumont, die twintig jaar geleden zijn eerste zaak opende in hartje Brussel. Het werd een bakkerij die niet alleen het vergeten zuurdesembrood verkocht, maar ook uitpakte met een grote gemeenschappelijke tafel, waaraan men ter plekke kan ontbijten, lunchen of gewoon kan proeven. Naast het biobrood worden er ook (ontbijt)koeken, gebak en salades geserveerd.

 

Intussen is Le Pain Quotidien uitgegroeid tot een keten met 210 winkels in 17 landen. Toch behoedt het bedrijf zich ervoor om te snel te groeien: het wil immers het concept nauwgezet bewaren. Wel staat de komende maanden de opening van nieuwe verkooppunten in Chicago op het programma en zet het bedrijf in 2015 de eerste voorzichtige stappen richting Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top