Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien heeft een overnameverzoek van de koffieketen Starbucks afgewezen. De verkoper van artisanale broden koos immers voor het behoud van zijn concept en een expansie op eigen kracht.

Sleutel voor grotere omzet

Starbucks zag in Le Pain Quotidien de sleutel voor een grotere omzet, zei topman Vincent Herbert in een gesprek met De Tijd. Als de consument bij Starbucks niet alleen  koffie zou drinken, maar tegelijk ook iets zou eten, zou dat immers meer geld in het bakje brengen.

 

De aandeelhouders van Le Pain Quotidien besloten echter om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en de opname in een groep als Starbucks.

 

Groei op eigen kracht

Le Pain Quotidien is het levenswerk van Alain Coumont, die twintig jaar geleden zijn eerste zaak opende in hartje Brussel. Het werd een bakkerij die niet alleen het vergeten zuurdesembrood verkocht, maar ook uitpakte met een grote gemeenschappelijke tafel, waaraan men ter plekke kan ontbijten, lunchen of gewoon kan proeven. Naast het biobrood worden er ook (ontbijt)koeken, gebak en salades geserveerd.

 

Intussen is Le Pain Quotidien uitgegroeid tot een keten met 210 winkels in 17 landen. Toch behoedt het bedrijf zich ervoor om te snel te groeien: het wil immers het concept nauwgezet bewaren. Wel staat de komende maanden de opening van nieuwe verkooppunten in Chicago op het programma en zet het bedrijf in 2015 de eerste voorzichtige stappen richting Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top