Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks | RetailDetail

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien ging niet in op avances Starbucks

Le Pain Quotidien heeft een overnameverzoek van de koffieketen Starbucks afgewezen. De verkoper van artisanale broden koos immers voor het behoud van zijn concept en een expansie op eigen kracht.

Sleutel voor grotere omzet

Starbucks zag in Le Pain Quotidien de sleutel voor een grotere omzet, zei topman Vincent Herbert in een gesprek met De Tijd. Als de consument bij Starbucks niet alleen  koffie zou drinken, maar tegelijk ook iets zou eten, zou dat immers meer geld in het bakje brengen.

 

De aandeelhouders van Le Pain Quotidien besloten echter om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en de opname in een groep als Starbucks.

 

Groei op eigen kracht

Le Pain Quotidien is het levenswerk van Alain Coumont, die twintig jaar geleden zijn eerste zaak opende in hartje Brussel. Het werd een bakkerij die niet alleen het vergeten zuurdesembrood verkocht, maar ook uitpakte met een grote gemeenschappelijke tafel, waaraan men ter plekke kan ontbijten, lunchen of gewoon kan proeven. Naast het biobrood worden er ook (ontbijt)koeken, gebak en salades geserveerd.

 

Intussen is Le Pain Quotidien uitgegroeid tot een keten met 210 winkels in 17 landen. Toch behoedt het bedrijf zich ervoor om te snel te groeien: het wil immers het concept nauwgezet bewaren. Wel staat de komende maanden de opening van nieuwe verkooppunten in Chicago op het programma en zet het bedrijf in 2015 de eerste voorzichtige stappen richting Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.