Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

De Franse retailer E.Leclerc moet per direct de strategische inkoopalliantie Coopernic verlaten. De overige leden zetten de samenwerking voort onder een nieuwe naam, met Brussel als hoofdzetel.

Dat maakte het Duitse retailconcern Rewe – een van de leden van Coopernic – vandaag bekend. Naast Rewe behoren Colruyt (België), Conad (Italië), Coop Zwitserland en het Franse Leclerc tot de leden van het in 2006 opgerichte Coopernic.

 

Onoverbrugbare verschillen van inzicht

Leclerc wordt door de overige vier leden nu buiten de deur gezet. De reden: onoverbrugbare verschillen van inzicht over de toekomstige vorm en strategie van de alliantie. Rewe zal nu samen met Conad, Colruyt en Coop Zwitserland een geheel nieuwe alliantie opzetten, waarvan het hoofdkantoor in Brussel wordt gevestigd.

 

De naam van de nieuwe alliantie is nog niet bekend en over de dossiers waarop het met Leclerc is stukgelopen willen de vier oud-partners van Leclerc zich al evenmin uitlaten. Voor de leveranciers die met de inkoopalliantie Coopernic zaken deden, lopen alle reeds gemaakte afspraken gewoon door. Zo benadrukt Rewe in het persbericht van vanmiddag.

 

De nieuw te vestigen inkoopalliantie zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten in de verschillende landen waar de leden zijn gevestigd.

 

Leclerc staat Europees alleen

Als Leclerc op zoek gaat naar een nieuwe inkoopalliantie, krijgt het wel te maken met het feit dat bij de andere grote allianties al Franse leden zijn. Zo is Système U lid van AMS en staat Casino op de ledenlijst van die andere grote Europese inkoper, EMD. Tot Agenor/Alidis behoort Intermarché.

 

Op Europees niveau wordt de spoeling dus wel wat dun voor Leclerc. Het kan zich niet de positie veroorloven van Carrefour, dat gezien haar Europese activiteiten op zichzelf al op grote Europese schaal inkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top